روی‌خوش بورس

علی عصاری، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: با توجه به جنگی که از ابتدای هفته‌جاری آغاز شد، این هفته بازاری منفی را شروع کردیم. بازار سرمایه در ادامه و در دومین روز معاملاتی هفته منفی بیشتری خورد و عدد عجیب و غریب منفی ۵۰هزار‌واحدی را ثبت کرد. این منفی نه‌تنها در بازار ایران که در بازارهای جهانی نیز به‌چشم خورد. اونس طلا با ۴۰ دلار گپ بازشد، نفت حدود ۵ دلار افزایش یافت و سکه داخلی نیز حدود سه‌میلیون‌تومان افزایش قیمت را ثبت کرد و این افزایش قیمت حباب سکه را به ۸.۵‌میلیون ‌تومان رساند. وی ادامه داد: جنگی ترتیب داده‌شده که آرامش بازارها را بر هم زده و طبیعتا وقتی آرامش بازارهای مالی به‌هم می‌خورد اقلامی مانند طلا که دارایی‌های مطمئن هستند با تقاضا همراه می‌شوند و این تقاضا نه‌تنها در داخل کشور بلکه در خارج نیز تقویت شد و اونس به واسطه این جنگ رشد قابل‌توجهی داشت.  عصاری ادامه داد: اما بازار سرمایه از نیمه دوم روز گذشته شاهد هیجان زیاد و البته قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه به واسطه صحبت‌های رهبر انقلاب هیجان زیادی به بازارهای داخلی وارد شد و با توجه به اینکه بخش مرتبط صحبت‌های ایشان با بازار نشان می‌داد که ایران تلویحا دخالتی در این جنگ ندارد، این عدم‌جانبداری‌ کردن از جنگ خود محرکی مثبت برای بازارها بود. این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازاری که با سر به زمین خورده بود، روی دیگر خود را نشان‌داد، شروع به رشد کرد و آرام‌آرام بالا رفت. هیجان در نیمه دوم بازار بدون‌شک اتفاق می‌افتاد، چراکه اخبار مهمی برای بازار مخابره می‌شد و خوشبختانه این شوک مثبت بود. این باعث شد سکه در همان ابتدای کار چیزی حدود ۶‌درصد افت کند و مجددا به کانال ۲۸‌میلیون و ۸۰۰‌هزار‌تومان برگردد. این اتفاق نشان از تداوم و پشتکار دولت برای حفظ قیمت‌ها و مهار تورم است و می‌توان گفت برای اولین‌بار اقتصاد اولویت اول بود.  وی ضمن اظهار امیدواری از ادامه‌دار بودن روند مثبت بازار افزود: بعد از مدت‌ها اتفاق مثبتی افتاد و احتمال دارد روی‌خوش بازار را از این نقطه به بعد ببینیم. البته باید دید وضعیت جنگ چه رویکردی را در پیش خواهد گرفت، اما به‌نظر می‌رسد شرایط برای بازار سرمایه مثبت باشد، چراکه بازارها روز گذشته با اهرمی غیر‌مالی کنترل شد.

سیاست‌ورزی ذاتی به نفع بورس

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه بعد از حرکتی که از ابتدای شهریور شروع کرده‌بود، در یک ماه اخیر وارد فاز ‌اصلاحی شد که بیشتر جنبه زمانی داشت و انتظار می‌رفت که مطابق پیش‌بینی‌های گذشته، محدوده حمایتی دو‌میلیون تا دو‌میلیون و ۶۰هزار‌واحدی، محدوده حمایتی محکمی باشد که شاخص به آن واکنش نشان دهد و با افزایش تقاضا روبه‌رو شویم.

در روزهای اخیر با رسیدن شاخص به نزدیکی مرز دو‌میلیون واحد شاهد افزایش تقاضا بودیم. ناحیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که محل تلاقی مرز روانی دومیلیون و میانگین متحرک ۱۵۰‌روزه است که در سری قبل نیز شاخص بعد از رسیدن به آن با افزایش تقاضا روبه‌رو شد.

وی افزود: انتظار می‌رود بازار در روزهای آینده نیز روند ریزشی نداشته‌باشد و احتمالا با توجه به جذاب‌شدن قیمت‌ها شاهد افزایش تدریجی تقاضا بر روی تابلوی معاملات باشیم. علاوه‌بر این در روزهای اخیر با توجه به‌وقوع جنگ اسرائیل و گروه حماس شاهد شدت‌گرفتن ترس برخی از سهامداران بودیم که به تقویت طرف عرضه منجر شد، اما با توجه به بیاناتی که روز گذشته رهبری درخصوص عدم‌دخالت ایران در این مناقشه داشتند، شاهد کاهش ترس خودساخته سهامداران بودیم و این موضوع خود را به‌صورت تقویت قدرت خرید در کلیت بازار نشان‌داد و در انتهای معاملات امروز نیز شاهد افزایش تقاضا بودیم. میرزایی گفت: انتظار می‌رود در ادامه وضعیت بازار سرمایه مثبت باشد و محدوده حمایتی تکنیکالی که به آن اشاره شد، در کنار کاهش التهابات ذهنی سهامداران کمک می‌کند تا شاهد افزایش تدریجی تقاضا در روزهای آینده باشیم. احتمالا موج صعودی بعدی بازار از حوالی محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فعلی آغاز به‌کار خواهد کرد.

بازگشت ثبات به بازار

مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه نیز گفت: هفته‌ای که تا امروز پشت‌سر گذاشتیم بازار درگیر هیجانات ناشی از مسائل سیاسی در جهان به‌خصوص بحث تنش‌های میان اسرائیل و فلسطین بود. معمولا زمانی‌که جنگی در دنیا رخ می‌دهد بازارهای مالی مختلف تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند و بورس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در روز ابتدایی هفته بازار سرمایه کمی رنگ ترس به خود گرفت اما بعد از اعلام اینکه ایران دخالتی در این جنگ نداشته، تر س از بازار رخت بربست  و روند معاملات معتدل‌تر شد.

وی ادامه داد: اما چرا بازار سرمایه ایران از چنین اتفاقی تاثیر می‌گیرد اما این اتفاق تاثیر کمتری در بورس سایر کشورهای منطقه دارد؟ دلیل آن عدم‌اطمیمنان سرمایه‌گذار نسبت به بازار است. سهامدار به این دلیل که در حال‌حاضر نمی‌تواند اتفاقات بازار را پیش‌بینی کند، هر مساله کوچکی را تهدید درنظر می‌گیرد.

بنابراین به‌نظر می‌رسد روند طی شده در هفته‌جاری روندی هیجانی و ناپایدار بوده و به‌نظر می‌رسد طی روزهای ابتدایی هفته آینده خاتمه یابد. به‌رغم اینکه در این هیجان متاسفانه حمایت کوچکی شکسته شد اما در هفته آینده احتمالا شاهد روند معاملاتی معقول‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر با هیجانات کمتر و اطمینان بیشتر خواهیم بود.