تحقق درآمد 13 هزار میلیارد ریال «خصوصی‌سازی»

گروه بورس - سازمان خصوصی‌سازی فروردین‌ماه امسال ۱۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد ریال درآمد حاصل از واگذاری کسب کرد. بخش عمده‌ای از رقم حاصل از واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی در فروردین‌ماه از محل واگذاری‌های سال گذشته و فرا رسیدن زمان پرداخت بخش نقدی در سال‌جاری بوده است. این در حالی است که سازمان خصوصی‌سازی طی سال گذشته مبلغ ۵۵ میلیارد و ۴۳۶ میلیون ریال درآمد حاصل از واگذاری را به دست آورده بود.

به گزارش خبرنگار ما، درآمد سازمان خصوصی‌سازی در فروردین‌ماه امسال ناشی از واگذاری سهام به بخش خصوصی بوده است.

سازمان خصوصی‌سازی دو هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال را از طریق بورس، ۷۶۹ میلیارد ریال را از طریق فرابورس، سه میلیارد ریال را از طریق مذاکره و ۱۰ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار کرده است. در همین حال ۱۳ هزار و ۲۴۴ میلیارد ریال از واگذاری سازمان خصوصی‌سازی به صورت بلوکی صورت گرفته است. این در حالی است که بخش عمده واگذاری‌های فروردین‌ماه سازمان خصوصی‌سازی مربوط به گروه ۱ ماده ۲ قانون (شرکت‌های ذیل اصل ۴۴) بوده است.

در همین حال ۱۰ هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال از واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی مربوط به وزارت نیرو است که عمدتا واگذاری مزایده‌ای نیروگاه‌های این وزارتخانه را شامل شده است. وزارت اقتصاد با دو هزار و ۳۲۳ میلیارد ریال رتبه دوم را در واگذاری‌های سازمان خصوصی‌‌سازی دارد.

اعلام عرضه‌های جدید خصوصی‌سازی

همچنین سازمان خصوصی‌سازی برنامه عرضه‌های جدید از طریق فرابورس و مزایده را اعلام کرد.

بر این اساس ۱۰۰ درصد از سهام خدمات انفورماتیک راهبر به ارزش پایه ۲۳ میلیارد و ۷۷۳ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال از طریق فرابورس عرضه خواهد شد.

۵۰ درصد این بلوک، به صورت نقدی و مابقی در اقساط یک ساله پرداخت می‌شود.

همچنین یک درصد از سهام عمران و مسکن‌سازان استان گیلان به ارزش ۶۳ میلیون و ۱۵۰ هزار ریال، ۱۷ درصد از سهام عمران و مسکن‌سازان استان خوزستان به ارزش پایه ۸۲۶ هزار و ۷۱۰ هزار ریال و ۲۰ درصد از سهام عمران و مسکن‌سازان استان مازندران به صورت مزایده‌ای و نقد واگذار می‌شوند. پاکت‌های شرکت در این مزایده در تاریخ دوم خردادماه در سازمان خصوصی‌سازی بازگشایی می‌شوند.

از سوی دیگر ۴۰ درصد مهندس حفاری و اکتشاف مواد معدنی به ارزش ۲ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۲۰۰ میلیون ریال با ۴۰ درصد پرداخت نقدی و اقساط ۲ ساله دیگر عرضه مزایده‌ای سازمان خصوصی‌سازی است.

همچنین ۲۰ درصد عمران و مسکن‌سازان استان آذربایجان غربی به ارزش ۶۹۹ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال، ۱۷ درصد از عمران و مسکن‌سازان استان بوشهر به ارزش ۱۸۴ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال، ۲۰ درصد عمران و مسکن‌سازان استان لرستان به ارزش ۲۶۲ میلیون ریال، ۱۷ درصد عمران و مسکن‌سازان استان هرمزگان به ارزش پایه ۳۱۹ میلیون و ۲۶۰ هزار ریال و ۱۷ درصد عمران معصومیه استان قم به ارزش پایه ۵۰۲ میلیون و ۸۶۰ هزار ریال از دیگر واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی است.

سازمان خصوصی‌سازی پاکت‌های این مزایده را در ساعت ۱۴ روز ۴ خردادماه بازگشایی خواهد کرد.