دنیای اقتصاد - بورس تهران اگرچه دیروز را نیز همانند چند روز کاری ما قبل با حاکمیت صف‌های فروش آغاز کرد که تاریخی‌ترین افت شاخص را برای روز یکشنبه به ارمغان آورد، اما در ساعات پایانی با پاتک سنگین خریداران مواجه بود که صف‌های فروش را جمع‌آوری کرد. شاخص بورس اوراق بهادار با افت ۶۳۶ واحدی روز گذشته، رکورد بیشترین میزان سقوط شاخص در یک روز را شکست. شاخص بورس اوراق بهادار با افت ۵/۲ درصدی، این بار به زیر سطح ۲۵ هزار واحد سقوط کرد تا طی سه روز گذشته ۱۵۹۰ واحد از عدد شاخص بورس اوراق بهادار کاسته شود. با تنزل ۶۳۶ واحدی دماسنج در یک روز ثبت شد

تاریخی‌ترین افت بورس

گروه بورس - شاخص بورس اوراق بهادار با افت ۶۳۶ واحدی روز گذشته، رکورد بیشترین میزان سقوط شاخص در یک روز را شکست.

به گزارش خبرنگار ما، شاخص بورس اوراق بهادار با افت ۵/۲ درصدی این بار به زیر ۲۵ هزار واحد سقوط کرد تا طی سه روز گذشته ۱۵۹۰ واحد از عدد شاخص بورس اوراق بهادار کاسته شود.

افت دسته جمعی نمادهای بورسی اوراق بهادار در سه روز گذشته به طور متوسط، روزانه کاهش ۵۳۰ واحدی شاخص را موجب شد. هر چند نمادهای بزرگ بازار از جمله مخابرات، مس، فولاد بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند، اما در کنار نمادهای پیشرو، سایر نمادها نیز به طور قابل‌توجهی منفی بودند.

بر این اساس ارزش بورس تهران، از ۱۲۱ هزار میلیارد تومان به ۱۱۸ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. شاخص در حالی در معاملات دیروز ۵/۲ درصد افت داشت که نهمین افت درصدی شاخص طی سال‌های گذشته است.

بر این اساس بازدهی بورس از ابتدای امسال تاکنون به ۶ درصد رسید. این در حالی است که شاخص در روزهای فروردین‌ماه تجربه بازدهی ۵/۱۴ درصدی را نیز داشته است.

در همین حال عملکرد اردیبهشت‌ماه بازار سهام تاکنون بازدهی منفی ۸/۶ درصدی را برای بورس تهران به همراه داشته است.

این در حالی است که در پایان معاملات دیروز بازار شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش بود تا جایی که در نمادهای شاخص بازار که تجربه صف‌های متمادی را داشتند در پایان معاملات دیروز کاهش چشمگیری را در تقاضای فروش تجربه کردند.

توجه به همه عوامل تحلیل بازار

در همین رابطه مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در خصوص روند کنونی بورس تهران در گفت‌و‌گو با سنا گفت: آنچه مسلم است رشد شاخص تنها عامل بررسی روند بازار نیست، بلکه برای تحلیل آن عوامل دیگری نیز باید لحاظ شود.

محمد رضا آرام بنیار افزود: بی شک مفاهیمی مانند حجم معاملات، مشارکت در تامین مالی شرکت‌ها، تمایل به خرید سهام جدید در بازار، ورود سرمایه‌گذاران جدید، وضعیت تولید، فروش و درآمد شرکت‌ها و ... از دیگر عواملی است که برای تحلیل بازار باید مدنظر سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین، نگاه بلند مدت به بازار سرمایه و توجه نکردن به نوسانات مقطعی، امنیت سرمایه‌گذاری را در بازار تضمین می‌کند.

آرام بنیار با اشاره به اینکه افزایش میزان نقدینگی با ورود سرمایه‌گذاران جدید، مطلوبیت بازار سهام در مقایسه با سایر بازار‌ها و استقبال از افزایش سرمایه شرکت‌ها، رونق بورس را به دنبال دارد، گفت: شرایط بازار به گونه‌ای است که در صورت ورود عرضه‌های جدید شاهد حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری‌ها خواهیم بود، ضمن اینکه حرکت شرکت‌ها به سمت بورس برای تامین مالی پروژه‌ها می‌تواند اشتغالزایی گسترده‌ای را ایجاد کند.

وی همچنین خطاب به سرمایه‌گذاران تاکید کرد: هیچگاه و در هیچ وضعیتی، به صورت هیجانی به خرید یا فروش سهام اقدام نکنند و اگر از قدرت تحلیل مناسبی برخوردار نیستند، از مشاوره شرکت‌های فعال دارای مجوز سازمان بورس بهره‌مند شوند.

تغییر جهت بازار در روزهای آینده

یک کارگزار بورس نیز در گفت‌و‌گو با فارس، در رابطه با شرایط روزهای اخیر بازار سهام اظهار داشت: نکته اساسی در وضعیت حال حاضر بازار سهام این است که به رغم ریزش ارقام شاخص بورس و قیمت سهام بیشتر شرکت‌ها، اوضاع نقدشوندگی سهام و حجم معاملات روزانه نسبت به روزهای رونق گذشته تغییری نکرده و حجم معاملات قابل توجه است که نشانه‌ای از امید اغلب سرمایه‌گذاران به بهبود اوضاع است.

محمدرضا رهبر ادامه داد: بخشی از نزول قیمت‌ها و شاخص بورس طبیعی بوده و با در نظر گرفتن رشد شتابان متغیرها در هفته‌های اول سال، قیمت‌ها باید تعدیل می‌شد و شاخص در وضعیت استراحت قرار می‌گرفت.

این کارگزار بورس با اشاره به اینکه طی روزهای آینده و نزدیک دو اتفاق ممکن است جهت بازار را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: اتفاق اول مربوط به راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری سپهر (وابسته به صادرات) است که با سرمایه ۱۵۰ میلیارد تومانی شروع کرده و طی آن قرار است ۷۰ درصد از منابع آن در بورس و بازار سهام تزریق شود.

رهبر افزود: علاوه بر این، صندوق ارزی ایرانیان که تاکنون ۱۸ میلیون یورو از منابع را جمع‌آوری کرده برنامه حضور در بورس و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی را دارد که در این حالت می‌توان شاهد ارائه تقاضاهای جدید و خرید سهام شرکت‌ها و در نتیجه تغییر جهت بازار سهام بود.

وی در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: در این شرایط باید از هرگونه رفتار احساسی و تصمیم گیری‌های بدون تحلیل و بررسی و فروش سهام شرکت‌های ارزشمند خودداری کرد؛ چرا که با برگشت قریب‌الوقوع بازار، سهام این دسته از شرکت‌ها به دلیل تشکیل صف‌های خرید قابل تهیه نخواهد بود.

همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسنا، مسائل حاشیه‌ای خارج از بازار و اصلاح قیمت‌ها را از عوامل کاهش شاخص طی روزهای گذشته دانست و توضیح داد:‌ در پایان فروردین ماه بازار با تسویه و شناسایی سود و نیز اصلاح قیمت‌ها همراه شد. از سوی دیگر مسائل حاشیه‌ای خارج از بازار و کاهش قیمت‌های جهانی و معدنی و نیز مطرح شدن افزایش بهره مالکانه باعث شد که بورس در چند روز گذشته روند منفی به خود بگیرد.

عظیم ثابت اضافه کرد: این در حالی است که رکود بازارهای موازی و حباب بازار سکه و طلا باعث شده است که همچنان بورس یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری باشد و افراد با احتیاط بیشتری وارد بازارهای رقیب شوند.

وی با اشاره به این که در بازار روز یکشنبه بسیاری از صف‌های فروش جمع‌آوری شد، عنوان کرد: در صورتی که مسائل حاشیه‌ای خارج از بازار و شایعات موجود در آن از بین برود، روند کاهشی بازار نیز متوقف می‌شود، اما در شرایط فعلی باید سهامداران از رفتارهای احساسی و تبعیت از یکدیگر پرهیز کنند و نوسانات بازار را تحمل کنند زیرا در دو ماه گذشته بازار سرمایه شتاب تندی داشته و اکنون ریزش آن طبیعی است.

این کارگزار بورس با بیان اینکه نگرانی‌های موجود زودگذر است و بر طرف می‌شود، عنوان کرد: هنوز اطمینان از بازار برنگشته است و امیدواریم بعد از سه روز اصلاح شدید شاخص، روند رشد ادامه پیدا کند. وی با بیان اینکه به طور طبیعی تا فصل مجامع شرکت‌ها روند بازار رو به رشد است، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی استراحت‌های کوتاه‌مدت و اصلاح قیمت‌ها طبیعی است؛ بنابراین در این شرایط نباید جو زده شد و تحت تاثیر خرید و فروش قرار گرفت.

ثابت با تاکید بر اینکه شاخص باید روند متعادلی داشته باشد، به حمایت دولت از بورس اشاره کرد و گفت: دولت همچنان پشت بازار است و چون با تحلیل این کار را انجام داده است، بازار را به حال خود رها نمی‌کند و مسوولان بازار و دولت همچنان از بازار سرمایه حمایت می‌کنند.

عکس: آکو سالمی