گروه بورس - محبوبه مغانی: هفته گذشته باراک اوباما در مراسم آغاز دور دوم ریاست‌جمهوری خود، به سعی و تلاش خود برای تقویت توانایی مدیریت بحران اشاره کرد. بر این اساس دفاع از آزادی و برقراری صلح در آسیا و آفریقا تا خاورمیانه در دستورکار وی قرار خواهد گرفت. وی همچنین با اشاره به هزینه‌های جنگ؛ بر این مساله تاکید کرد که می‌خواهیم دشمنان قسم‌خورده را به دوستان خود تبدیل کنیم. این اظهارات درحالی از سوی باراک اوباما عنوان شده است که به‌رغم حصول توافق میان جمهوری‌خواهان و دموکرات‌‌ها بر سرمساله مالیات‌ها، نبردی قریب‌الوقوع در خصوص افزایش سقف بدهی ملی آمریکا پیش‌بینی می‌شود که این مساله تردیدها را نسبت به رونق اقتصادی آمریکا پررنگ تر کرده است.

در این میان اقدام کاخ سفید مبنی بر تعویق اعمال سقف بدهی‌های مالی آمریکا تا سه ماه دیگر و انتشار گزارش کاهش غیرمنتظره حجم فروش مجدد مسکن آمریکا در ماه دسامبر از یک سو و تقویت شاخص اعتماد سرمایه‌گذاران در آلمان و افزایش امیدواری‌ها نسبت به احیای رشد اقتصادی در منطقه یورو در پی افزایش فعالیت بخش خصوصی در این ناحیه از سوی دیگر منجر شد تا در مجموع طی هفته گذشته یورو در مقابل دلار تقویت شود.
اما در بازار فلزات قیمتی؛ تعهد بانک مرکزی ژاپن به انبساطی کردن سیاست‌ پولی خود با اقداماتی نظیر خرید نامحدود دارایی‌ها از سال آینده و ایجاد رشد اقتصادی با افزایش 2 درصدی نرخ تورم، انتظارات را نسبت به آغاز مجدد خرید طلا توسط سرمایه‌گذاران ژاپنی تقویت کرده است. دراین میان مواجهه هند با کاهش کسری و افزایش تقاضا برای طلا در این کشور منجر به افزایش تعرفه واردات طلا به این کشور شده است.
در این میان موسسه مالی مورگان استنلی آمریکا پیش‌بینی کرد که قیمت جهانی طلا در سال میلادی جاری کاهش خواهد شد. جمیع این مسائل سبب شد تا هر اونس طلا در بازارهای جهانی روند رو به رشدی را به خود گیرد، اما در آخرین روز کاری هفته گذشته تعویق اعمال سقف بدهی‌های مالی آمریکا تا سه ماه دیگر این فلز قیمتی را از کاهش ۴/۰ درصدی برخوردار ساخت.
در بازار طلای سیاه نیز افزایش تقاضای سوخت چین، کاهش عرضه نفت متوسط کشورهای صادرکننده نفت، تدابیر جدید بانک مرکزی ژاپن برای انعطاف‌پذیری در برابر سرمایه‌گذاران، تقویت شاخص اعتماد مصرف‌کنندگان در آلمان و در نهایت ماجرای گروگان‌گیری مرگبار در تاسیسات گازی الجزایر روند قیمت نفت برنت دریای شمال را از افزایش برخوردار ساخت.
اما در بازار داخلی؛ شورای امنیت سازمان ملل پس از محکوم کردن آزمایش موشکی پیونگ‌یانگ در دوازدهم دسامبر سال ۲۰۱۲، با تصویب قطعنامه ای علیه کره شمالی تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور در نظر گرفت. کره شمالی نیز ضمن خودداری از، ازسرگیری مذاکرات شش جانبه در مورد برنامه هسته‌ای‌اش اعلام کرد که به دنبال افزایش تهدیدها و خصومت‌های آمریکا برای سومین بار یک آزمایش اتمی را انجام خواهد داد. جوامع بین المللی در حالی در مقابل کره شمالی ناکام مانده اند که ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن مساله هسته ای تاکید کرده است و در حال حاضر نیز در ادامه گفت‌و‌گو‌های ایران با گروه موسوم ۱+۵، میزبانی قاهره از گفت‌و‌گوهای ایران با این گروه در اواخر ماه میلادی جاری در حال بررسی است. اگر چه در این فاصله قرار است تا از ۱۸ بهمن‌ماه امسال نیز دور جدید تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران آغاز شود تا از انتقال درآمدهای نفتی ایران توسط بانک‌های خارجی جلوگیری شود.
مساله ای که بنا به اعتقاد رییس‌کل بانک مرکزی از حجم صادرات کالاهای ما نکاسته و حتی این تحریم‌ها منجر به افزایش آن نسبت به سال‌های قبل شده است، اما در هفته‌ای که گذشت نشست مشترک اقتصادی میان دولت و مجلس برگزار شد که در آن مسائل کلان اقتصادی کشور از جمله هدفمندی یارانه‌ها و بودجه سال آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. پرداخت ارز مبادله‌ای به گروه کالایی 9، ابلاغ حکم انفصال از خدمت بهمنی از سوی دیوان محاسبات نیز از جمله مسائل تاثیرگذار بر بازار طلا و ارز بود؛ به طوری که در بازار آزاد دلار و یورو به ترتیب از رشد 4/4 و 7 درصدی برخوردار شدند. قیمت سکه و هر گرم طلای 18 عیار نیز به ترتیب 7/3 و 4/3 درصد افزایش یافت.‌ هرچند در 2روز آخر هفته همه آنها کاهش قابل توجهی داشتند.
اما در بازار مسکن همزمان با افزایش بدون وقفه قیمت ملک و آپارتمان، مشاورین املاک نیز طی نامه‌ای به دولت خواستار تغییر فرمول محاسبه کمیسیون معاملات مسکن در بنگاه‌ها شدند. بنا به فرمول پیشنهادی اتحادیه مشاوران املاک به وزارت صنعت، معدن و تجارت، برای معاملات کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان، ضریب ۵/۰ درصد برای هر یک از طرفین معامله تعیین شده است؛ همچنین برای معاملات بیش از ۳۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان ضریب ۲۵/۰ درصد برای مابه‌التفاوتش و برای بیش از یک میلیارد تومان نیز ضریب ۲/۰ درصد برای مابه‌التفاوتش در نظر گرفته شده است.
اما در بازار سرمایه در غیاب 48 نماد معاملاتی از تابلوهای بورس، حجم و ارزش معاملات این بازار به ترتیب 1/3 و 4/23 درصد کاهش یافت، تا به این واسطه عدد شاخص 9/2 کاهش یابد، به‌طوری که در پایان فعالیت 5 روزه بورس تهران در هفته منتهی به چهارم بهمن ماه شاخص کل در سطح 37 هزار و 233 واحدی توقف کرد.بررسی‌ها نشان می‌دهد: شرکت‌های حاضر در صنایع محصولات چوبی، قند و شکر، خودرو و ساخت قطعات، ساخت محصولات بنز و محصولات کاغذی در هفته گذشته، مورد توجه فعالان بازار قرار داشتند.