گروه بورس- بازار فرابورس همچنان به رشد خود ادامه داد و دومین روز هفته را نیز با رشد ارزش معاملات به پایان رساند.
روز گذشته، فرابورس شاهد دادوستد بیش از ۸/۵۰ میلیون برگه بهادار به ارزش ۳۶۸ میلیارد‌ریال در ۸۱۰۶ دفعه بود که از این مقدار، بیش از ۶۱ میلیارد ریال از معاملات به سهام ذوب‌آهن اختصاص داشت.

روز گذشته این شرکت توانست با دادوستد بیش از 7/20 میلیون سهم و کسب ارزش معاملاتی معادل 61 میلیارد و 543 میلیون ریال بیشترین حجم و بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کند. در همین حال حق‌تقدم بانک سرمایه و تامین مواد اولیه فولاد صبانور به ترتیب باارزش معاملات 5/25 میلیارد ریال و 24 میلیارد ریال از لحاظ ارزش معاملات رتبه دوم و سوم را در بازار فرابورس کسب کردند.
همچنین حق‌تقدم بانک سرمایه و باغمیشه توانستند با حجم معاملات ۸/۱۶ میلیون سهمی و ۴/۲ میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات بازار را به خود نسبت دهند.از سوی دیگر تدبیرگران فارس و خوزستان و بیمه آرمان با ارزش معاملات یک میلیون ریالی کمترین ارزش معاملات و بیمه آرمان با حجم معاملات ۸۰۰ سهمی کمترین حجم معاملات بازار را دارا بودند. بررسی آمار معاملات روز گذشته فرابورس نشان می‌دهد حق‌تقدم بانک سرمایه، صنعت روی زنگان و توکاریل، دیروز توانستند به ترتیب با ۵ درصد، ۹۸/۴ درصد و ۵۱/۴ درصد افزایش قیمت، بیشترین رشد را تجربه کنند. اما حق‌تقدم بانک دی، سبحان‌دارو و مرجان کار به ترتیب با ۸۹/۴ درصد، ۸۵/۴ درصد و ۸۵/۴ درصد کاهش قیمت، بیشترین افت را به نام خود ثبت کردند.در معاملات دیروز فرابورس ۷۸ نماد دادوستد شدند که از این تعداد ۳۹ نماد با افت قیمت و ۱۹ نماد با رشد قیمت روبه‌رو شدند و ۲۰ نماد نیز بدون تغییر ماندند.
کاهش قیمت امتیاز تسهیلات مسکن
با کاهش یک تا چهار درصدی قیمت هر برگ امتیاز تسهیلات مسکن در معاملات دیروز هزینه تامین مالی برای خرید مسکن کاهش یافت.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، در معاملات روز یکشنبه قیمت هر برگ امتیاز تسهیلات مسکن بین 1/0 تا چهار درصد افت قیمت را تجربه کرد، به طوری که بیشترین افت قیمت به امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 90 تعلق داشت و با 1/4 درصد کاهش، قیمت هر برگه به 558 هزار و 134 ریال رسید.
در بازار ابزار نوین مالی نیز اوراق اجاره ماهان ۲ با معامله ۶۴ هزار و ۶۰ برگه بیشترین حجم معاملات را دارا بود.
عرضه 15 درصد بیمه آرمان
به گزارش فارس، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری بلوک ۱۵ درصدی بیمه آرمان به ارزش پایه ۵/۲۲ میلیارد تومان را راهی میز فروش بازار پایه فرابورس می‌کند. بر این اساس مقرر شده سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ۹۰ میلیون سهم این شرکت ۶۰ میلیارد تومانی را در قالب بلوک ۱۵ درصدی، به قیمت پایه هر سهم ۲۵۰ تومان و به ارزش پایه ۵/۲۲ میلیارد تومان راهی میز فروش بازار پایه فرابورس کند. این عرضه در تاریخ ۲۵ آذرماه به صورت یکجا و نقد از سوی کارگزاری آگاه انجام می‌شود. یادآور می‌شود، بیمه آرمان طی ۵ ماه اول سال جاری با سهم بازار ۰۳/۰ درصدی بیمه در انتهای جدول ۲۳ شرکت‌ بیمه‌ای ایستاده و با احتساب تقسیم سود ۵ تومانی هر سهم در مجمع و افزایش قیمت هر سهم تا ۱۵۴ تومان، دارای بازدهی ۲۷ درصدی است.