در این بین شاخص‌کل هموزن نیز حدود ۲۹/ ۱‌درصد کاهش ارتفاع گرفت و در سطح ۷۶۰‌هزار و ۸۵۸‌واحدی آرام گرفت. در این میان نمادهای میدکو، وبملت، کگل، اخابر، شپنا، فملی و از نمادهای تاثیرگذار منفی بر نماگر اصلی بازار سرمایه بودند. شهر، بملت و خگستر هم نمادهای پرتراکنشی با تاثیر منفی بر بازار و دانا، خزامیا و سصف‌‌‌‌‌‌‌ها هم از نمادهای پرتراکنش با تاثیر مثبت بر شاخص‌کل بورس بودند.

روند کلی معاملات روز گذشته بازار سرمایه همچون تیری بر قلب سرمایه‌گذاران بود و کاهش ارتفاع نماگرها موجب کمرنگ‌شدن موج امیدواری معامله‌گران نسبت به این بازار شد. البته گرچه در روزهای گذشته شاهد انتشار گزارش‌های ۳ ماهه شرکت‌ها بودیم و برخی شرکت‌ها عملکرد مطلوبی در سه‌ماهه نخست سال‌جاری داشتند، اما بازار روی چندان خوشی به این گزارش‌ها نشان نداده است.

در این میان بعضی از کارشناسان اظهار می‌کنند؛ افت روز گذشته بازار سرمایه چندان جدی نخواهد بود و بازار در روزهای آینده همچنان به روند متعادل خود ادامه خواهد داد و شاهد افت محسوسی در بازار سرمایه نخواهیم بود.

از طرفی دیگر بعضی نیز اعتقاد دارند روند اصلاحی شاخص فاز جدیدی را تجربه می‌کند و انتظار روزهای تلخ‌تری برای بازار سرمایه دارند.

مریم محبی copy

 در این میان مریم محبی، کارشناس بازار سرمایه وضعیت بازار را بدین صورت تشریح‌کرد: بازار سرمایه در حالی از لحاظ تکنیکال حمایت‌های مهم خود را می‌شکند که توجیه قابل‌توجهی به غیر‌از عدم‌اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به بازار سهام را نمی‌توان برای آن درنظر گرفت. در این میان چند روزی هست که شاهد خروج نقدینگی از بازار سهام هستیم و همین امر می‌تواند آخرین امیدها را برای بازگشت بازار به روی ریل صعودی‌اش کمرنگ‌تر کند. تا زمانی‌که سازمان بورس از مداخله‌های تعمدی دست برندارد و حمایت موثری از بازار انجام نشود، ما همچنان شاهد شکل‌گیری چنین وضعیت نه‌چندان مطلوبی در بازار سرمایه خواهیم بود. در این شرایط به‌نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق‌بهادار باید حمایت‌های خود را از بازار به‌عمل بیاورند تا اعتماد ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران بازگردانده شود، بنابراین تا زمانی‌که سازمان بورس برنامه جامع و خاصی برای بازگشت سرمایه‌گذاران به بازار سهام نداشته باشد همچنان باید شاهد خروج نقدینگی از بازار باشیم و البته باید منتظر ماند و دید نرخ ارز در روزهای آینده به کدام سمت و سو خواهد رفت.

علی عصاری copy

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه پیرامون اوضاع بازار گفت: روز گذشته بازار تصمیم گرفت مسیری پر از هیاهو را برای نرمش صبحگاهی انتخاب کند. در حال‌حاضر می‌توان اظهار کرد که عرضه‌های آبشاری صندوق‌ها و عوامل دیگر رمقی برای بازار سرمایه نگذاشته است. در صورتی‌که به شاخص‌کل نیم‌نگاهی بیندازیم، به‌نظر می‌رسد سقف 2‌میلیون و 200‌هزار واحد سقف عجیب و غریبی برای بازار است و بازار با وجودی که از لحاظ ارزشمندی و عقب‌ماندگی پتانسیل زیادی برای فتح قله‌های تاریخی خود دارد اما در شرایط کنونی توان مقابله و عبور از این سقف را ندارد. نکته جالب‌توجه این روزهای بازار این است که صنایع کوچک‌تر حال و روز بهتری در بین صنایع دیگر دارند و این روزها کمتر از صنایع بزرگ و روند بازار پیروی می‌کنند، بنابراین بازار باید کمی به خودش بیاید و تصمیم به‌خصوصی برای پایان‌دادن به وضعیت فعلی بگیرد.

علیرضا فرشید copy

همچنین علیرضا فرشید، کارشناس بازار سرمایه نیز در باب شرایط کنونی بازار بیان کرد: بازار در شرایط فعلی درگیر ریسک‌های مختلفی از جمله تصمیمات خلق‌الساعه دولت و سردرگمی بازار ارز و عوامل دیگر است که به سختی با آنها دست و پنچه نرم می‌کند.

در روزهای گذشته نیز مصوبه نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی موجی از نااطمینانی و سردرگمی را به بازار سهام تزریق کرده است، با این‌وجود به لحاظ کلی خیلی نمی‌توان برای بازار سرمایه کف‌های پایین‌تری را از لحاظ ارزندگی درنظر داشت، هرچند که مولفه هیجان نیز وزنه سنگینی در بازار سرمایه دارد و باید هیجانات سرمایه‌گذاران را نیز در بررسی روند بازار درنظر گرفت. همچنین با توجه به اینکه بازار سرمایه، بازاری کامودیتی‌محور است، از آنجا‌که براساس پیش‌بینی‌ها نمی‌توان برای بازارهای جهانی افق روشنی را متصور بود، از این‌رو نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای صنایع کامودیتی‌محور داشته باشیم، بنابراین به‌نظر می‌رسد صنایع کوچک‌تر بازار وضعیت مطلوب‌تری را بین صنایع دیگر داشته باشند، بنابراین روزهای آینده چنان‌که برمی‌آید روزهای چندان سیاهی برای بازار نخواهند بود.