گروه بورس- هدیه لطفی: فرابورس ایران اولین روز کاری هفته را در سایه رشد چشمگیر شاخص کل بورس اوراق بهادار، در شرایط مثبتی آغاز کرد، به طوری که نه تنها معاملات این بازار نسبت به هفته گذشته با رونق همراه بود، بلکه نمادهای صدرنشین این بازار با تحولات زیادی همراه شدند.

به گزارش خبرنگار ما، در روز گذشته ارزش معاملات بازار فرابورس با جابه‌جایی حدود ۲۹ میلیون برگه اوراق بهادار به سطح ۲۰۷ میلیارد و ۷۸۶ میلیون ریال رسید که این رقم بدون در نظر گرفتن ارزش قطعیت بلوک بالاست در نظر گرفته شده است.
طی معاملات دیروز معامله تعداد 26 میلیون سهم معادل بلوک 39/68 درصدی سهام بالاست به ارزش کل 8/366 میلیارد ریال که در تاریخ 14 شهریورماه سال جاری عرضه شده بود، پس از احراز شرایط معامله قطعی شد.
همچنین در این روز ۶/۸ میلیون سهم صنایع پتروشیمی تخت جمشید به ارزش ۴/۱۷ میلیارد ریال در بازار پایه فرابورس به صورت توافقی معامله شد.
از سوی دیگر با توجه به توقف نمادهای معاملاتی «فولاد» و «فخوز» در بورس اوراق بهادار، ذوب‌آهن اصفهان صدرنشین صف‌های خرید شد، به طوری که در پایان معاملات صف خریدی معادل 23 میلیون سهم برای «ذوب» تشکیل شد و به این ترتیب هر سهم مزبور با 5 درصد نوسان مثبت به قیمت پایانی 2229 ریال رسید.
پالایش نفت تهران نیز دیگر نمادی بود که توانست در این روز صف خرید ۵/۲ میلیون سهمی خود را حفظ کند و با نوسان مثبت ۵ درصدی به کار خود پایان دهد. این در حالی است که پالایش نفت شیراز باوجود نوسان مثبت با صف خریدی روبه‌رو نشد، اما توانست با جابه‌جایی ۸/۴ میلیون سهم به ارزش ۸/۲۱ میلیارد ریال به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شود.
کویرتایر نیز دیگر نمادی بود که با توجه به اطلاعیه شفاف‌سازی سهام مورد توجه سهامداران قرار گرفت؛ در این اطلاعیه کویرتایر اعلام کرده که «سود عملیاتی شرکت مشمول معافیت مالیاتی نیست»، حال به این ترتیب در روز گذشته «پکویر» توانست خرید و فروش 6/3 میلیون سهم به ارزش 8 میلیارد ریال را به ثبت رساند.
توکاریل نیز با مبادله ۶/۳ میلیون سهم به ارزش ۷/۱۰ میلیارد ریال از دیگر نمادهای مورد توجه در روز گذشته بود. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق مشارکت مجد با معاملات ۵/۲۰ میلیارد ریالی خود به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.
اوراق اجاره مپنا گواهی سپرده انصار و اجاره سامان نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.
بازگشایی و توقف سه نماد
افزون بر این روز گذشته نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری خاص سعدی شیراز واوراق مشارکت شرکت بین‌المللی ساختمان، پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه بازگشایی شدند.
این در حالی است که نماد معاملاتی شرکت خدمات مهندسی ساختمان و تاسیسات راه‌آهن، با توجه به ارائه اطلاعات توسط ناشر درخصوص تعدیل با اهمیت پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۱، متوقف شد.
درج دو نماد جدید
همچنین روز گذشته شرکت‌های احیای صنایع خراسان و کاشی صدف سرام استقبال آباده در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس درج نام شدند.
به استناد تبصره «ب» ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه فرابورس شرکت احیای صنایع خراسان به عنوان یکصد و نهمین نماد و با شناسه «واحصا» در گروه واسطه‌گری‌های مالی درج نام شد. کاشی صرف سرام استقبال آباده نیز یکصدودهمین نماد درج شده در این بازار بود که از این پس با نماد «کصدف» شناخته خواهد شد.
کاهش سقف تعهدات روزانه بازارگردانی اوراق
اما در کنار اخبار مثبت دیروز، کاهش سقف تعهدات روزانه بازارگردانی اوراق در بازار ابزارهای نوین مالی موجب دغدغه سرمایه‌گذاران در این بازار شد.
روز گذشته مدیریت بازار فرابورس اعلام کرد که با توجه به درخواست شرکت تامین سرمایه امین و شرکت تامین سرمایه نوین مبنی بر کاهش سقف تعهدات روزانه از قراردادهای بازارگردانی اوراق پذیرفته شده در بازار ابزارهای نوین مالی و موافقت هیات مدیره فرابورس، سقف تعهدات روزانه قراردادهای بازارگردانی اوراق پذیرفته شده از تاریخ ۱۵ آبان‌ماه سال جاری از میزان ۲۰ درصد به ۵ درصد کل اوراق منتشره کاهش می‌یابد.
اوراق مشمول بند فوق شامل نمادهای معاملاتی شرق، بعثت، پانفت، نارنج، بوتان، سعدی، ماهان، ساما و جوپار هستند.