گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس در حالی روز گذشته را با افت معاملات سپری کرد که انتظار می‌رود با اعلام برنامه‌های مدیرعامل جدید، رونق دوباره‌ای به این بازار برگردد.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار، صلاحیت امیر هامونی، مدیرعامل جدید فرابورس را تایید کرد و به این ترتیب آغاز به کار این مدیر جدید به طور رسمی آغاز شد و همزمان با این، امر هامونی به اعلام برنامه‌های جدید فرابورس پرداخت. هرچند که انتظار می‌رفت وی برنامه‌های خود را در نشست مطبوعاتی اعلام کند. اما در گفته‌هایش به چشم می‌خورد که هفته آینده جلسه‌ای با اصحاب رسانه خواهد داشت که در آن جزئیات کامل این برنامه‌ها را تشریح می‌کند. با این وجود مدیرعامل فرابورس پذیرش سهام عدالت، کاهش زمان تسویه اوراق مشارکت و عضویت در فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی را از مهم‌ترین برنامه‌هایش برای اداره این شرکت عنوان کرد.
امیر هامونی در ادامه اظهار داشت: در حوزه عملیات، پذیرش، امور اعضا و تحقیق و توسعه برنامه‌های ویژه‌ای تدوین شده که بخشی از آن ادامه برنامه‌های قبلی فرابورس و بخشی برنامه‌های جدید است که امیدوارم با کمک همکارانم، هیات‌مدیره، دست اندرکاران بازار سرمایه و اصحاب رسانه عملیاتی شود. ‌هامونی با بیان اینکه برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای پذیرش سهام شرکت‌های سهامی عدالت استانی تدوین شده، تاکید کرد: افزایش پذیرش شرکت‌های جدید و انواع اوراق مشارکت و صکوک مهم‌ترین برنامه‌های بخش پذیرش محسوب می‌شوند.مدیر‌عامل فرابورس برنامه‌های بخش عملیات و نظارت را این‌گونه تشریح کرد و گفت: مهم‌ترین برنامه در این حوزه کاهش زمان تسویه اوراق مشارکت و اوراق با درآمد ثابت است که در صورت مهیا شدن بستر‌های آن زمان تسویه این اوراق لحظه‌ای خواهد شد و به محض اینکه فروشنده اوراق را بفروشد وجوه آن به حسابش واریز می‌شود. به گفته وی، عرضه اولیه سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران و لاوان یکی دیگر از برنامه‌های بخش عملیات و نظارت محسوب می‌شود. امیر ‌هامونی در ادامه اظهاراتش گفت: پیگیری برای انجام و ثبت افزایش سرمایه 100 درصدی شرکت وایجاد کمیته حسابرسی داخلی از برنامه‌های حوزه مالی به حساب می‌آید که امیدوارم در کنار پیگیری برای تحویل ساختمان، تجهیز و جابه‌جایی فرابورس ایران محقق شود.مدیر عامل فرابورس در خصوص برنامه‌های بخش تحقیق و توسعه اینگونه توضیح داد: تدوین سند راهبردی و برنامه استراتژیک و عضویت فرابورس ایران در فدراسیون جهانی بورس‌ها و فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی از مهمترین برنامه‌های این بخش است که امیدوارم فرابورس را به جوامع بین‌المللی متصل کند.
بازار کم‌حجم
افزون بر این، بازار فرابورس در روز گذشته شاهد کاهش معاملات بود، به طوری که در مجموع این بازار حدود 32 میلیون برگه اوراق بهادار خرید و فروش شد و ارزش کل معاملات آن به 167 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با معاملات روز یکشنبه کاهش 14 درصدی در حجم و 46 درصدی در ارزش کل معاملات را تجربه کرد.
در این روز به دنبال خبر قطعی شدن زمان عرضه بلوک ۵۳ درصدی ذوب‌آهن اصفهان در روز دوشنبه ۱۰ مهرماه، هر سهم این شرکت با نوسان مثبت همراه شد و در نهایت با دادوستد ۴/۱۴ میلیون سهم به ارزش ۴/۲۹ میلیارد ریال مبادلات پرحجمی را شاهد بود.
قند شیروان نیز دیگر نمادی بود که مورد توجه بازار قرار گرفت و در نهایت با تشکیل صف خرید به کار خود پایان داد. این در حالی است که در پی شایعات مطرح شده درخصوص گروه پتروشیمی و از طرفی دیگر اعلام شفاف‌سازی «شبندر»، پالایش نفت شیراز با نوسان منفی و صف فروش مواجه شد، اما در پایان معاملات صف فروش یادشده از بین رفت و به این ترتیب معاملات 32 میلیارد ریالی این شرکت رقم خورد. در نهایت هم دیروز افت قیمت 4/4 درصدی هر سهم «شراز» به ثبت رسید. همچنین در این بازار 29 میلیون حق‌تقدم مجتمع سیمان غرب آسیا توسط سهامداران خرید و فروش شد که به این ترتیب این نماد به عنوان پرمعامله‌ترین سهم بازار شناخته شد. افزون بر این روز گذشته نماد حق‌تقدم خرید سهام شرکت صنایع پتروشیمی دهدشت بدون محدویت دامنه نوسان بازگشایی شد و در اولین روز معاملاتی تنها 100 هزار برگه از حق‌تقدم مزبور خریداری شد.
در مجموع روز گذشته ۷۸ نماد در بازارهای فرابورس معامله شدند که از این تعداد ۳۲ نماد با افزایش قیمت، ۲۱ نماد با کاهش قیمت و ۲۵ نماد دیگر بدون تغییر نرخ بودند.