گروه بورس- محبوبه مغانی: دیدار سه‌شنبه شب اشتون و جلیلی در استانبول و راهی شدن کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نیویورک برای برگزاری جلسه‌ای در هفتم مهرماه جاری با گروه 1+5، در حالی صورت خواهد گرفت که از چهارم مهرماه مجمع سالانه سازمان ملل متحد در نیویورک برگزار می‌شود. در این مجمع محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش غیرمتعهدها سخنرانی خواهد کرد.

اما همزمان با این تحولات سیاسی، در صحنه تحولات اقتصادی پس از اظهارات متناقض در راه‌اندازی بورس ارز و راه نیافتن ارز دولتی به بازار چشم امید به فروش دلارهای صادراتی دوخته شده است تا بر این اساس یکی از معاونان سابق بانک مرکزی در هفته‌ای که گذشت برای حل نابسامانی بازار ارز پیشنهاد راه‌اندازی بازار ارز فرعی و بازار بین‌بانکی را مطرح کند. اما تعلل‌های بانک مرکزی در حل و فصل موضوع ارز، سرانجام مجلس را بر آن داشت تا نمایندگان عنوان کنند که در صورت عدم ورود متولی بازار پول به ماجرای ارز تا پایان هفته، قوه مقننه از ابزارهایش برای سامان دادن این بازار بهره خواهد گرفت. اگرچه در هفته‌ای که سپری شد کارگروه ویژه دولت و مجلس مقرر کرد، ثبت سفارش کالاها با ارز ۲ درصد زیر قیمت بازار آزاد صورت گیرد. اما بانک مرکزی پس از قطع سهمیه ارز مرجع به ایرلاین‌ها، بلافاصله از اجرای فوری طرح‌های مکمل خود برای مدیریت بازار ارز خبر داد. جمیع این مسائل سبب شد تا در مبادلات دلار و یورو در بازار داخلی کشور، قیمت دلار آمریکا با ۲/۰ درصد کاهش و یورو نیز با ۳/۰ درصد افزایش همراه شود. اما در بازارهای بین‌المللی پس از افزایش میزان بدهی‌های بانک مرکزی اسپانیا، این کشور موفق به فروش اوراق قرضه ده ساله خود شد. بر این اساس به نظر می رسد که در جلسه این هفته مادرید و کمیسیون اروپا، شرایط طرح نجات اقتصادی اسپانیا مبنی بر اخذ مالیات‌های جدید و کاهش هزینه‌ها بیشتر بررسی شود؛ همچنین اگرچه خبر موافقت آلمان با خرید اوراق قرضه کشورهای بدهکار حوزه یورو اخبار مثبتی در حوزه یورو محسوب می شوند؛ اما افت فعالیت تجاری فرانسه، کاهش داده‌های تولید در چین، اعلام سیاست‌های انبساطی پولی جدید از سوی بانک مرکزی آمریکا و در نهایت اقدام سرمایه‌گذاران در عرضه ذخایر طلای خود برای بهره‌برداری از رشد قیمت این فلز گرانبها کمی ارزش دلار را در برابر یورو تقویت کرد تا به این واسطه از نرخ اونس جهانی طلا به میزان ۸/۰ درصد بکاهد. اما در بازارهای داخلی نیز طی هفته گذشته افزایش عرضه سکه از منازل به بازار، ارزش آن را ۱/۰ درصدی کاهش داد، حال آنکه طلای ۱۸ عیار در رفتاری خلاف جهت بازار سکه با ۳/۰ درصد افزایش روبه‌رو شد.در بازار نفت نیز گمانه‌زنی‌ها برای استفاده از ذخایر راهبردی و استراتژیک انرژی از سوی کشورهای صنعتی و توسعه یافته منجر به افت قیمت نفت برنت دریای شمال شد. اما پس از اعلام سرمایه‌گذاری شرکت نفتی رویال داچ‌شل برای اکتشاف نفت در آب‌های عمیق در سواحل نوا اسکوشیما و توافق اولیه بین یونان و سرمایه‌گذاران خصوصی برای کاهش حجم بدهی‌های این کشور، روز جمعه قیمت نفت برنت دریای شمال افزایش یافت.
اما در بازار مسکن آمارهایی خواندنی درخصوص وضعیت مسکن منتشر شده است. تا جایی که براساس گزارش شهرداری تهران با توجه به رشد 26 درصدی تامین مسکن در تهران، 47 درصد از کل هزینه زندگی در پایتخت صرف هزینه تامین مسکن می‌شود. مرکز آمار ایران نیز اعلام کرد که در فصل نخست امسال میانگین قیمت واحدهای مسکونی شهر تهران در فصل بهار به‌رغم تورم 4/22 درصدی آن، 31 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. همچنین قیمت زمین مسکونی نیز در تهران در بهار امسال 36 درصد رشد داشته است. همچنین مرکز آمار ایران در گزارش خود آورده است که متوسط قیمت خرید و فروش هر مترمربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی نسبت به دوره قبل 2/35 درصد افزایش و نسبت به دوره مشابه سال قبل 2/43 درصد کاهش داشته است. در هفته‌ای که سپری شد در بازار بورس اوراق بهادار تهران حجم و ارزش معاملات اوراق بهادار به ترتیب 59 و 47 درصد افزایش یافت، تا بر این اساس شاخص کل بورس تهران 4/2 درصد افزایش یابد.افزون بر این، در هفته معاملاتی منتهی به بیست‌ونهم شهریورماه امسال پس از افزایش 50 درصدی تعداد خریداران، در بورس یک میلیارد و 964 میلیون سهم معامله شد تا ارزش کل معاملات سهام و حق‌تقدم از ارزش 5 هزار و 262 میلیارد ریالی برخوردار شود. اما این رشد و رونق بورس از ارزش معاملات اختیار فروش تبعی که به عنوان ابزاری جدید برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه بهره گرفته می شود، 94 درصد کاسته است. این روزها در بازار سهام ایران صنایع فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت، ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی، فلزات اساسی، محصولات چوبی، خودرو و ساخت قطعات از صنایع پیشرو در بازار محسوب می‌شوند.