نوید خاندوزی

این در حالی است که در سال‌های گذشته افراد زیادی جذب بازارهای کریپتوکارنسی شدند؛ علاوه بر این در حال حاضر نیز شاهدیم که به‌رغم وجود حباب فراوان در بازارهای موازی از جمله سکه این بازارها رونق زیادی دارند. این موضوع به این معناست که بخش زیادی از سرمایه موجود در کشور ریسک‌طلب است و ما باید ابزارهای متعدد و متنوعی برای این سرمایه‌ها در بازار داشته باشیم. باید بتوانیم سلیقه افراد ریسک‌پذیرتر را تامین کنیم، اما در حال حاضر در سازمان هنوز گامی برای این ماجرا برداشته نشده است که این نکته‌ای منفی است. البته باید توجه داشت که از سال 99 تا کنون ابزارسازی و نهادسازی مناسبی در بازار سرمایه انجام شده است.

در سال 99 که بورس بسیار مورد توجه بود و می‌‎توانستیم از این فرصت برای فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از بازارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه استفاده کنیم صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری تنوع کمی داشتند و در زمان ریزش بورس هم موفق عمل نکردند. اما اکنون تنوع این ابزارها نسبت به سه سال گذشته بیشتر شده و امیدوارم در جهت تنوع‌بخشی و گستردگی از نظر پوشش طیف وسیعی از سلیقه افراد جامعه پیش رویم تا اکنون که شاهد شروع روند رو به رشد در بازار سرمایه هستیم جریان ورود پول حقیقی به بازار تقویت شود.  البته آنچه امروز در بازار سرمایه در حال وقوع است با سال 1399 تفاوت زیادی دارد.

اول از همه اینکه نهادهای ناظر بر بازار با در اختیار داشتن تجربیات سال‌های گذشته و با ابزارهایی که در اختیار دارند اجازه نمی‌دهند اتفاقات گذشته در بازار تکرار شود. علاوه بر این، موضوع رشد بازار سرمایه در سال 99 مرهون ورود جریان وسیع نقدینگی به بازار بود؛ حال آنکه در‌‌حال‌حاضر اصلا جریان نقدینگی در بازار ایجاد نشده تا بخواهد آن اتفاقات رخ دهد. رشدی که امروز در بازار سرمایه شاهدیم در نتیجه چند اتفاق مهم است. اولین اتفاق راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و سکه و کاهش فشار شرکت‌های صادرات‌محور برای فروش ارز حاصل از صادرات با قیمت 28هزار و 500 تومان است. به میزانی که این نرخ در بازار رقابتی رشد کند سودآوری این شرکت‌ها رشد کرده و در نتیجه شاهد رشد در بازار سرمایه خواهیم بود.

ارزش جایگزینی شرکت‌های بورسی در حال رشد است و بورس این فرصت را یافته که بعد از عقب‌ماندگی بیش از دوساله از سایر بازارها حال روند رو به رشد خود را آغاز کند. بنابراین هیچ‌یک از مولفه‌هایی که در آن سال‌ها رخ داد، به جز رشد نرخ ارز که خصوصیت هر دو سال بود، شباهتی به این دوران ندارد و من فکر نمی‌کنم اتفاقات سال 99 تکرار شود. شیب رشد را در بازار سرمایه خواهیم داشت و احتمالا بازار با شیب خوبی با توجه به نرخ تورم و قیمت ارز به رشد خود ادامه خواهد داد. در این میان همچنان موضوع عدم‌اطمینان و اعتماد به بازار سرمایه و همچنین سایه ریسک‌هایی که دولت به بازار تحمیل کرده وجود دارد.