افت شاخص به زیر 26هزار واحد

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار پس از نزدیک به یک هفته افت یکپارچه قیمت‌ها سرانجام شاهد کاهش شاخص به زیر مرز ۲۶هزار واحد بود. دیروز شاخص کل با ۲۲۷واحد افت به رقم ۲۵هزار و۹۳۸ واحد رسید. کارشناسان بازار علاوه بر دلایل سنتی افت بازار از جمله شرایط سیاسی و اقتصاد کلان، خروج پی در پی نقدینگی از بازار را دلیل این افت تلقی می‌کنند.

بورس اوراق بهادار در سه هفته اخیر شاهد پذیرش و معامله ۴ اوراق مشارکت و صکوک ۲۰درصدی بوده است؛ اوراق مشارکت شهرداری شیراز، صکوک سرمایه‌گذاری مسکن، لیزینگ سینا و مپنا عملا نزدیک به ۲۵۰میلیارد تومان نقدینگی را از بازار کم حجم سهام تهران خارج کرده است.

در این شرایط اعلام عرضه اولیه پالایشگاه بندرعباس که برای بازار امروز برنامه‌ریزی شده است، نیز شرایط نقدینگی بازار را بدتر کرد و از این رو بازار دیروز با صف‌های فروش سنگین مواجه شد. برخی از کارشناسان خواهان توقف عرضه اولیه پالایشگاه بندر عباس و عرضه اوراق مشارکت جدید در بورس هستند.

از دیدگاه این گروه فشار بیشتر به نقدینگی بازار صف‌های فروش سنگین‌تر را ایجاد کرده و معامله‌گران عمده در نهایت قادر به تعادل بخشی به بازار نیستند. در این میان عدم پیگیری موضوع لزوم هماهنگ‌سازی معامله‌گران عمده نیز در جریان یک سویه افت بازار موثر بوده است. در بازار دیروز معامله‌گران در گروه تصفیه نفت شاهد ادامه بحث‌ها در مورد عرضه اولیه پالایشگاه بندر عباس بودند.

از دیدگاه برخی از معامله‌گران این شرکت باید به دلیل زیان انباشته و زیان‌سازی در سال ۹۰ در قیمت اسمی عرضه شود. حال آنکه برخی از خبرهای اولیه حکایت از قصد دولت و سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه این سهم در نزدیک قیمت معادل ارزش جایگزینی خبر می‌دهند.

در گروه فلزی دیروز نماد ملی مس متوقف شد تا در سایه افزایش دوباره ارزش دلار در برابر ریال معامله‌گران به افزایش سود این شرکت به‌رغم افت بازارهای جهانی امیدوار باشند.

در گروه بانکی دیروز رییس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سازمان بورس و اوراق بهادار از صدور مجوز پذیره‌نویسی بانک خاورمیانه خبر داد.

ابوترابی سرمایه بانک خاورمیانه را چهار هزار میلیارد ریال و ارزش اسمی هر سهم آن را یک هزار ریال اعلام کرد. در بازار دیروز شنیده‌ها حکایت از تمایل مدیران بانک ملت برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داشت.

در همین حال در گروه واسطه گری مالی، مدیرعامل جدید سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور منصوب شد.

به گزارش «موج»، در مراسمی با حضور مدیران ارشد شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشور از زحمات مدیرعامل سابق این شرکت تقدیر و سکان هدایت این هلدینگ بورسی به احسان یارمحمدی سپرده شد.

در گروه غذایی، بهای شکر خام که طی دو هفته گذشته به تدریج افزایش یافته و حتی خود را به مرز ۲۲ سنت در هر پوند نیز نزدیک کرده بود، روز گذشته با کاهشی کم سابقه مواجه شد تا کابوس‌های سرمایه‌گذارانی که در این دو هفته به آینده امیدوار شده بودند، دوباره زنده شود. در گروه خودرویی دیروز مجمع عادی سالانه صاحبان سهام شرکت سرمایه‌گذاری سایپا با حضور سهامداران این شرکت برگزار شد و در نهایت هیات رییسه مجمع تقسیم ۴۸۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم را با اکثریت آرا تصویب کرد.

عیسی حسین‌پناه مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری سایپا در این جلسه از ثبت افزایش سرمایه ۳۱۰ میلیارد تومانی شرکت به میزان ۱۴۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته و ۱۷۰ میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در اداره ثبت شرکت‌ها در آینده ای نزدیک خبر داد.

در مجموع بازار دیروز بازار ضعیفی بود که در آن تنها ۵/۴۷ میلیارد تومان سهام معامله شد که ۸/۴۵ درصد آن را معامله ۶۶میلیون سهم سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تشکیل داد. از ۱۸۹نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند تنها ۱۱نماد با رشد قیمت همراه شدند.