گروه بورس- محبوبه مغانی: سه دور مذاکرات ایران با گروه 1+5 در مسکو، بدون پایبندی غرب به حقوق مسلم هسته‌ای ایران، سرانجام مذاکره کنندگان را به این نتیجه رساند که پیش از مذاکرات اصلی حول موضوع هسته‌ای ایران، برگزاری نشست‌های کارشناسی ضروری است.

اما در حالی سومین دور مذاکرات ۱+۵ به پایان رسید که سخنگوی کاترین اشتون مدعی شد که اصل غنی‌سازی به هیچ وجه جزو معاهده NPT نیست و ان‌پی‌تی اجازه غنی‌سازی به ایران را نمی‌دهد.
اگرچه صهیونیست‌ها به منظور برهم‌ زدن جو مذاکرات 1+5، خواستار مداخله بین‌المللی در ایران در صورت شکست گفت‌وگوها شده بودند، اما قبل از برگزاری نشست، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای روسیه و دبیرکل اوپک مخالفت خود را با تحریم یکجانبه علیه ایران اعلام کردند. هند نیز به عنوان دومین مشتری بزرگ نفت ایران پول نفت وارداتی از ایران را پرداخت کرد. همچنین در پایان نشست 161 اعضای اوپک، تثبیت سقف تولید روزانه 30 میلیون بشکه مورد تصویب قرار گرفت تا پس از آن دبیرکل اوپک با پایین خواندن قیمت نفت کنونی نسبت به توانایی مالی مصرف‌کنندگان، امکان افزایش 25 دلاری در قیمت نفت را محتمل بداند.
اما در ادامه تحولات طی هفته گذشته در اروپا، حزب طرفدار ریاضت اقتصادی در انتخابات مجلس یونان کرسی‌های مجلس را از آن خود کرد تا یونان همچنان در حوزه یورو باقی بماند. در فرانسه نیز در دور دوم انتخابات پارلمانی حزب سوسیالیست حائز کرسی‌های لازم برای برخورداری از اکثریت مطلق در مجلس شد تا پارلمان، سنا و ریاست جمهوری فرانسه یک دست شود. بر این اساس فرانسوا اولاند رییس‌جمهور جدید فرانسه وعده داد که برنامه‌ای مالیاتی و بودجه‌ای ویژه‌ای را برای مبارزه با بحران بدهی در اروپا تدوین خواهد کرد.
در همین حال، بانک جهانی در آستانه اجلاس گروه 20، رهبران منطقه یورو را در کنترل بدهی‌های این قاره ناتوان خواند و هشدار داد که تداوم بحران در حوزه یورو می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری را برای اقتصاد جهانی داشته باشد که نتیجه نشست دو روزه گروه 20 در لوس کابوس در مکزیک به توافق بر آرامش بخشیدن به بازارهای مالی، بازیابی، اعتماد دوباره و رشد پایدار منجر شد که از سوی کشورهای این گروه مورد تعهد قرار گرفت.
افزون بر این، مشکلات بانکی و اقتصادی اسپانیا و ایتالیا بازده اوراق ۱۰ ساله دو دولت اسپانیا و آمریکا را به ترتیب از رقم‌های ۰۸/۷ و ۰۸/۶ برخوردار کرد؛ بر این اساس اعلام خاتمه نقش منجی گری آلمان از سوی آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور برای رفع مایحتاج تمامی اروپایی‌ها سبب شد تا کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول، اعتبار ۴۵۶ میلیارد دلاری را برای مقابله با بحران جهانی اقتصاد تصویب کنند.
اعلام آمار ملی انگلیس مبنی بر افزایش کسری تجاری انگلیس از ماه مارس تا آوریل سبب شد تا در این بین یکی از طراحان رشد دولت فعلی انگلیس برای رهایی از وابستگی کامل به یورو پیشنهاد چاپ و انتشار اوراق قرضه ارزان‌قیمت را بدهد. اگرچه دولت انگلیس طی اقدامی اضطراری تصمیم گرفت تا فعلا میلیاردها پوند را به حساب‌های بانکی و مخازن مالی این کشور واریز کند تا از بحران فراگیر یورو جلوگیری کند. در آمریکا نیز تاکید فدرال رزرو بر ادامه یافتن سیاست‌های انبساطی منجر به کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی شد. ضمن آنکه فعالیت 3 بانک آمریکایی در ایالت‌های جورجیا، فلوریدا و تنسی در این کشور متوقف شد تا از وارد آمدن زیان به موسسه بیمه پس‌اندازهای آمریکا جلوگیری شود.در آسیا نیز هنگ‌کنگ بورس فلزات لندن را به ارزش یک میلیارد و 388 میلیون پوند (2 میلیارد و 154 میلیون دلار) را به صورت نقدی خریداری کرد که به نظر می‌رسد با این اقدام برنامه‌های توسعه شبکه انبارهای بورس فلزات لندن به بازار چین برسد. ضمن آنکه قراردادهای جدید نظیر شاخص قراردادهای کالایی در بازارهای نوظهور و همچنین محصولاتی که با یوآن معامله می‌شوند در این بورس وارد خواهد شد. اما در ایران بانک مرکزی با اعلام کاهش میزان نقدینگی، نقدینگی کشور را حدود 3522هزار میلیارد ریال عنوان کرد. بر این اساس بانک مزبور مجوز انتشار 50 هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای شهرداری‌ها و 150هزار میلیارد ریال را برای طرح‌ها و پروژه‌ها منتشر کرد.اما پس از استقبال از انتشار 200 میلیارد تومان اوراق مشارکت مپنا از طریق بازار سرمایه، عرضه اوراق مشارکت طرح توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور نیز تا اول تیرماه تمدید شد. امکان بازخرید این اوراق تا یک سال با سود 18 درصد و بیش از یک سال با سود 5/19 درصد، در کلیه شعب بانک تجارت امکان‌پذیر است.در هفته سپری شده موفقیت اصناف در دریافت مجوز بانک و تلاش برای راه‌اندازی آن در نیمه نخست امسال، اعلام 538 هزار میلیارد ریالی مطالبات معوق بانکی، تشکیل لیست سیاه بدهکاران بانکی از سوی بانک مرکزی، شکایت بانک تجارت از اتحادیه اروپا در پی مسدود شدن دارایی های این بانک و در نهایت اعلام آمادگی مدیرعامل پست‌بانک برای برگزاری مجامع سالانه و فوق‌العاده این بانک در تیرماه در نهایت سبب شد تا رییس پژوهشکده پولی و بانکی به منظور تامین سلامت سیستم بانکی پیشنهاد تاسیس کلینیک بانکی را بدهد. بانک مرکزی نیز طی بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌های دولتی و غیردولتی آنها را ملزم به دریافت شناسه ملی از موسسات و تشکیلات دولتی و بلدی کرد. همچنین بانک مرکزی برای ساماندهی دسته چک‌ها به برنامه‌ریزی ویژه‌ای مبادرت کرد.درخصوص بازار مسکن نیز بانک مرکزی اعلام کرد که سال گذشته متوسط اجاره‌ها در سطح کشور از افزایش 1/11 درصدی برخوردار بوده است. همچنین افزایش اجاره‌ها در شهرهای بزرگ 4/11 درصد، شهرهای متوسط 10 درصد و شهرهای کوچک 4/9 درصد بوده است. اما رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته باعث فراخوانده شدن وزیر راه و شهرسازی به مجلس شد.در این بین مدیرعامل بورس کالای ایران به منظور شکل‌گیری یک بازار رقابتی و شفاف شدن قیمت مسکن از تاسیس رینگ معاملات املاک در قالب بازار دوم بورس کالا خبر داد. همچنین مجلس برای تعدیل عرضه و تقاضا در بازار مسکن وارد گود شد و خبر از طرحی داد که به موجب آن از خانه‌های خالی از سکنه و مالکین دو واحد مسکونی مالیات سنگین اخذ شود.
سامانه اعلام قیمت مرجع مسکن نیز که قرار بود در هفته‌ای که گذشت مورد رونمایی قرار گیرد، به دلیل کم بودن پهنای باند اینترنتی به این هفته موکول شد. همچنین وزارت مسکن و شهرسازی افتتاح ۵ هزار واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر را به دو هفته آینده موکول کرد.
پس از ابلاغ ضوابط اجرایی قانون بودجه 91 نیز قرار شد تا دولت گزارش اقتصادی خود را به مراجع تقلید ارائه کند.
در نهایت طی هفته‌‌ای که گذشت وزارت صنعت معدن و تجارت نیز با بانک مرکزی برای تنزیل مجدد ال‌سی ریالی وارد مذاکره شد.
اتفاقاتی که همه و همه در پیش‌گیری سیاست احتیاط نه تنها در بین معامله‌گران بورس بلکه سرمایه‌گذاران همه بازارها را در پی داشت.