بورس اوراق‌بهادار تهران روز دوشنبه پس از دو روز عقب‌نشینی ملایم، با رشد قابل‌توجهی همراه بود. این سبزپوشی در تمامی بازار دیده می‌شد، به‌طوری‌که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز پس اندکی افت، مجددا بر مدار صعود قرارگرفتند. علاوه‌بر این نیز وزن ترازوی خالص تغییر مالکیت سهامداران روز گذشته در سمت حقیقی‌‌‌‌‌‌های بازار بود، به‌طوری‌که سرمایه‌گذاران خرد بورس در این روز ورود پولی معادل ۷۴۵‌میلیارد‌تومان را رقم زدند. به این ترتیب بازار روزی سبز و افزایشی را تجربه کرد.

آمار و ارقام خوشایند

بازار سهام از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری با بررسی برخی از آمارها از رونق قابل‌توجهی برخوردار است، به‌طوری‌که می‌توان گفت تمایلات حضور سرمایه‌گذاران خرد یا به‌عبارتی حقیقی‌‌‌‌‌‌های بازار نسبت به ماه‌های گذشته تا حدود زیادی افزایش یافته‌است. به این ترتیب با کوتاه‌شدن فاصله و نرخ ورود و خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌ها می‌توان این موضوع را درک کرد که سطوح فعلی شاخص‌های بورسی برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بالایی برخوردار است. به این ترتیب روز دوشنبه نیز بورس تهران پس از تجربه دو روز معاملاتی منفی در کنار افت ارزش معاملات خرد و خروج پول از بازار، مجددا اصلاح روزهای گذشته را تا حدود زیادی جبران کرد، به‌نحوی‌که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) پس از عقب‌نشینی تا سطح ۴‌هزار و ۴۴۲‌میلیارد‌تومان در ابدای هفته، روز گذشته با ۲۳/ ۳۱درصد رشد به مقدار ۵‌هزار و ۸۲۹‌میلیارد‌تومان رسید. خالص تغییر مالکیت سهام نیز در این روز بیشترین مقدار ورود پول حقیقی‌‌‌‌‌‌های بازار را از تاریخ ۲۵ بهمن سال‌۹۹ معادل ۷۴۵‌میلیارد‌تومان تجربه کرد. همچنین گفتنی است که میانگین تغییر مالکیت در بازار سهام مدتی است که به سمت محور مثبت هدایت شده‌است.

 به این ترتیب نمادهایی که روز معاملاتی اخیر بیشترین ورود پول را به‌همراه داشتند عموما از گروه بانکی‌‌‌‌‌‌ها بود که در آن «وبصادر» با بیش از ۱۰۵‌میلیارد‌تومان رتبه نخست را به خود اختصاص داد.

 رتبه دوم و سوم نیز به نمادهای «خبهمن» با ۶۳‌میلیارد‌تومان و «وبملت» با ۶۲‌میلیارد‌تومان رسید، در مقابل نیز بیشترین خروج پول را‌نماد «فملی» با نزدیک ۱۷‌میلیارد‌تومان همگام با صنعت فلزات اساسی که بیشترین خروج پول درمیان صنایع را داشت به‌ثبت رساند، پس از آن دو‌نماد «نوری» و «فارس» نیز به ترتیب ۱۱ و ۱۰‌میلیارد‌تومان تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را تجربه کردند.

 لازم به ذکر است که وضعیت اکثر صنایع بورسی در روز دوشنبه با ارزش تغییر مالکیت مثبتی همراه بودند و تنها هشت صنعت منسوجات، محصولات چرمی، زغال‌سنگ، محصولات کاغذی، سایر مالی، استخراج نفت و گاز، کاشی و سرامیک و در نهایت فلزات اساسی خروج پول داشتند. در طرف دیگر سه صنعت بانک‌ها، مواد دارویی و خودرو به ترتیب با حضور حقیقی‌‌‌‌‌‌های بازار بیشترین ورود پول را به‌ثبت رساندند.

محرک تقویتی بورس

با توجه به شرایط مه‌‌‌‌‌‌‌آلود اقتصادی و غیر‌اقتصادی بازارها هفته‌ها و ماه‌ها بود در هر زمانی‌که ریسکی متوجه بازار از طریق انتشار اخبار می‌‌‌‌‌‌شد، تا چند روز یا هفته‌ای بازار درگیر آن بود و تنش‌های زیادی را به خود می‌‌‌‌‌‌دید، به‌طوری‌که با یک خبر منفی نیز همه بازار تحت‌تاثیر قرار می‌گرفت و برای چند روز متوالی که می‌توانست تا چندین هفته نیز کشیده شود، شاهد بازاری منفی بودیم، اما با توجه به اینکه دو ماهی است که دیگر اخبار منفی تا حدود زیادی منتشر نمی‌شود و به آن‌صورت دامنه همه بازار را نمی‌گیرد و خیلی سریع‌تر نسبت به گذشته بورس این تنش‌های لحظه‌‌‌‌‌‌ای را هضم می‌کند.

 به این ترتیب تا حدود زیادی می‌توان چنین گفت که چشم‌انداز تورمی و رشد نرخ دلار باعث شده‌است که معامله‌گران بورسی ترس را کنار بگذارند و با دل و جرات بیشتری در بازار حضور داشته باشند و معاملات خود را انجام دهند. این موضوع را می‌توان از بعد دیگری نیز نگاه کرد، به‌طوری‌که می‌توان گفت عملکرد سازمان بورس در چند وقت اخیر در زمینه دفاع از حقوق سهامداران خرد و حتی تلاش برای اتخاذ سیاست‌های درست و بهینه برای بهبود وضعیت کلی عملکرد بورس اوراق‌بهادار تهران تا حدود زیادی قابل‌توجه بوده‌است.

صراحت سازمان بورس در برخورد با ایران‌خودرو در زمینه تعیین‌تکلیف وضعیت زیان انباشته آن و پس از آن در نامه ریاست این سازمان به وزیر اقتصاد نشان داد که شاید بسیاری از تصمیمات در اختیار این نهاد اجرایی و نظارتی نباشد، اما بیان مشکلات بورس که از سیاست‌های غلط ارکان دیگر دولت یا سایر ارکان اجرایی و نظارتی باشد، وظیفه‌‌‌‌‌‌ای بود که سال‌ها مسکوت مانده بود، اما در چند وقت اخیر عمل به این وظیفه بسیار پررنگ شده‌است.

 این عوامل در کنار یکدیگر تا حدود زیادی باعث شد تا عملکرد بورس به‌نحوی پیش‌رود که این روزها شاهد بازگشت نسبی اعتماد مردم به بازار باشیم. در این میان نیز به این نکته می‌توان اشاره کرد بهبود گزارش‌های عملکرد شرکت‌های بورس در نیمه دوم سال‌۱۴۰۱ نیز بخش دیگری را در بهبود وضعیت بازار به نوبه خود ایفای نقش کرد و رغبت سرمایه‌گذاران را برای حضور در این بازار افزایش داد.

به این ترتیب این احتمال از نگاه معامله‌گران تقویت می‌شود که بازار پس از نزدیک‌شدن به سطوح مقاومتی خود، مدتی در فاز اصلاح برود و در صورت تداوم شرایط مطلوب و باقی‌ماندن ثبات نسبی در بازارها و عدم‌انتشار اخبار منفی قوی بورس تهران مجددا به رشد خود ادامه دهد و به سقف‌های گذشته خود نزدیک شود.