به‌طور کلی نکته مهم در معاملات روز شنبه به عقب‌نشینی اندک شاخص‌کل از میانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار برمی‌گردد، چراکه شاخص‌کل تا ساعت ۱۱ روز گذشته با افزایش حدود ۱۲‌هزار و ۴۸۰‌واحدی همراه شده بود و در ۹۰‌دقیقه پایانی بازار شاخص‌کل حدود ۷۵۰واحد عقب‌نشینی کرد، اما نماگر هم‌وزن برخلاف شاخص‌کل روند صعودی خود را تا پایان بازار حفظ کرد.

شروع سبز هفته

بازار سهام در حالی چهارمین هفته از آبان ماه را آغاز کرد که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افزایش ۱۱‌هزار و ۷۳۹‌واحدی تا سطح یک‌میلیون و ۴۲۶‌هزار واحد پیشروی کرد، به‌طوری‌که با پایداری نماگر یادشده در روند صعودی، برآیند دادوستدهای بورس تهران از ابتدای سال ‌تاکنون با افزایش ۳/ ۴‌درصدی همراه شد.

 نماگر هم‌وزن بورس تهران نیز در این روز چهار‌هزار و ۳۳۹‌واحد را به‌ثبت رساند و در سطح ۴۰۱‌هزار و ۹۰۷ واحد قرار گرفت؛ این در حالی است که مجموع ارزش معاملات خرد سهام در روز شنبه در مقایسه با روز معاملاتی گذشته با کاهش ۶/ ۱۵‌درصدی، رقم دو‌هزار و ۷۷۲‌میلیارد‌تومان را به‌ثبت رساند، ضمن اینکه روند خروج پول از بازار سرمایه با کاهش چشمگیری همراه شد و تنها حدود ۱۷‌میلیارد‌تومان سرمایه حقیقی در روز یادشده از بازار سهام خارج شد که رقم مزبور، کمترین مقدار خروج سرمایه از ۲۲ شهریور۱۴۰۱ است؛ به‌طوری که گروه «خودرو و ساخت قطعات‌» با بیش از ۴۲‌میلیارد‌تومان خروج نقدینگی، بیشترین خروج سرمایه حقیقی درمیان صنایع را به‌نام خود به‌ثبت رساند و پس از آن صنعت «محصولات شیمیایی‌» با خروج پول حدود ۳۳‌میلیارد‌تومانی در دومین‌مرتبه از بیشترین خروج نقدینگی درمیان صنایع موجود در بازار سهام قرار گرفت؛ این در حالی است که گروه «فلزات اساسی‌» با جذب نقدینگی حدود ۴۸‌میلیارد ‌تومانی در صدرجدول ورود نقدینگی صنایع قرار گرفت، پس از آن گروه «حمل‌ونقل‌» با ورود بیش از ۵/ ۳۶‌میلیارد ‌تومانی سرمایه سهامداران خرد، بیشترین ورود پول حقیقی را به‌ثبت رساند.

به تفکیک نمادهای معاملاتی نیز طی دادوستدهای روز گذشته بازار سرمایه، «شاراک‌» با خروج بیش از ۱۷‌میلیارد‌تومان در صدر خروج نقدینگی بورس روز شنبه قرار گرفت، پس از آن، «شبندر‌» با خروج حدود ۱۷‌میلیارد‌تومانی در رده دوم خروج نقدینگی از نمادهای معامله‌شده بورس تهران قرار گرفت و در‌مرتبه بعدی جدول نیز «خودرو‌» با خروج حدود ۱۶‌میلیارد‌تومانی بیشترین خروج سرمایه در روز گذشته را به‌نام خود به‌ثبت رساند؛ این در حالی است که نمادهای «حکشتی‌» و «فملی‌» به ترتیب با ورود پول بیش از ۴/ ۳۸‌میلیارد‌تومان و حدود ۴/ ۳۴‌میلیارد ‌تومان همراه شدند و در صدرجدول جذب سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در روز شنبه قرارگرفتند.

یازدهمین روز صعود

در نگاهی دقیق‌تر در روز معاملاتی شنبه، با گذشت حدود ۳۰‌دقیقه از بازار، شاخص‌کل تحت‌تاثیر بورس رشدی هفت‌هزار و ۹۲۶‌واحدی را ثبت کرده و تا ارتفاع یک‌میلیون و ۴۲۲‌هزار‌واحدی بالا آمده است. نماگر هم‌وزن بازار نیز در زمان یادشده با رشد ‌هزار و ۸۱۵‌واحدی همراه شد. روند صعودی بازار تا جایی ادامه یافت که در نیمه اول معاملات روز گذشته شاخص‌کل توانست با افزایش حدود ۱۲‌هزار‌واحدی تا ارتفاع یک‌میلیون و ۴۲۶‌هزار‌واحدی بالا بیاید. شاخص هم‌وزن نیز تا نیمه اول معاملات با افزایش بیش از چهار‌هزار ‌واحدی وارد کانال ۴۰۰‌هزار‌واحدی شد. نهایتا شاخص‌کل برای یازدهمین روز متوالی هم سبزپوش به‌کار خود پایان داد؛ اتفاقی که از سال‌۱۳۹۹ برای بورس نیفتاده بود.

نگاهی به نمادهای اثرگذار نشان می‌دهد که فلزی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها بیشترین نقش را در صعود روز شنبه شاخص‌کل داشتند. نماگر یادشده در حالی روز شنبه با افزایش حدود ۱۱‌هزار و ۷۵۰‌واحدی به‌کار خود پایان داد که «فملی‌» با سه‌هزار و ۴۰۰ واحد، «کچاد‌» با دو‌هزار و ۱۵۰ و «فولاد‌» با ۷۶۰ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص‌کل داشتند، اما در مقابل ‌نماد معاملاتی «شاراک‌» با حدود ۴۲۲‌واحد تاثیر منفی بر شاخص‌کل، بیشترین تاثیر منفی بر نماگر یادشده را به‌ثبت رساند.

در‌مرتبه دوم نیز ‌نماد «وبملت‌» با ۲۴۰ واحد تاثیر منفی بر شاخص‌کل بیشترین تاثیر منفی بر نماگر یادشده را داشت. شاخص هم‌وزن نیز در این روز با افزایش بیش از چهار‌هزار و ۳۰۰‌واحدی همراه بود و برخلاف شاخص‌کل روند صعودی خود را تا پایان بازار حفظ کرد.

 هرچند که شیب افزایش شاخص هم‌وزن نیز با گذشت زمان کاهش پیدا کرد، اما در واقع نکته مهم معاملات روز شنبه، به عقب‌نشینی اندک شاخص‌کل از میانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بازار برمی‌گردد، چراکه شاخص‌کل تا ساعت ۱۱ روز گذشته با افزایش حدود ۱۲‌هزار و ۴۸۰‌واحدی همراه شده بود و در ۹۰ دقیقه پایانی بازار شاخص‌کل حدود ۷۵۰ واحد عقب‌نشینی کرد.