در هفته‌های گذشته فعالان بورسی بارها از ابهامات ایجاد شده در روند دادوستدهای بورسی گلایه کرده‌اند. بزرگ‌ترین ابهام بازار سهام در ‌ماه‌ها و حتی در دو سال‌گذشته مسیریابی قیمت سهام بر مدار ابهام‌‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی بوده است. گرچه ترکش این مهم تنها بورس‌بازان را مورد هدف قرار نداده و در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصادی و سیاسی بلای جان فضاهای گوناگون بوده است اما با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران بدون ترسیم چشم‌انداز مثبت نمی‌توانند نسبت به پرتفوی خود اقدامات عاجل به‌عمل آورند، ابهام‌آفرینی‌های پی‌درپی به یکی از مصائب بزرگ بورس‌بازان تبدیل شده است به‌طوری‌که هم‌اکنون حتی کارشناسان و تحلیلگران این بازار پر حاشیه نیز نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانند دست به دامن چه استراتژی برای معاملات خود شوند و چه سمت و سویی به وضعیت سهامداری خود بدهند.

این بلاتکلیفی‌ها در حالی رقم می‌خورد که سهامداران نسبت به عدم‌صراحت متولیان اقتصادی در مورد سیاست‌های پولی کشور ابراز گلایه می‌کنند. رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار نیز نسبت به اصلاح بی‌پایان قیمت سهام در هفته‌های اخیر نه‌تنها به صراحت موضع‌گیری نکرده، حتی با اصرار نسبت به برخی تدابیر، منجر به گسترش خروج پول از دایره معاملات سهامی شده است. سهامداران در هفته‌های گذشته بارها در فضای‌مجازی نسبت به‌عملکرد خنثی و کلی‌گویی‌های این سازمان واکنش نشان‌دادند و با خروج از بورس به وضعیت نامطلوب بازار سرمایه اعتراض کردند. عدم‌شفافیت در فضای اقتصادی و غیر‌اقتصادی، بازارهای دارایی را از کارآیی لازم دور کرده است. حالا اهالی بازار سهام پس از یک افت شدید چهار‌ماهه در حالی نظاره‌گر روند رو به افول دادوستدهای بورسی هستند که بورس تهران از مرداد سال‌۹۹ تا هفته‌های اخیر تابستان موج‌های پرشتاب نزولی را ثبت کرده است.

اکثر سهامداران در پیام‌‌‌‌‌‌‌‌‌های خود طی هفته‌های گذشته بر این نکته تاکید می‌کردند که افزایش ریسک‌های سیستماتیک متاثر از وضعیت کلان اقتصادی همچون تورم و رشد نقدینگی به دلسردی سهامداران از روند صعودی قیمت سهام منجر می‌شود.  معامله‌گران سهام با انتقاد از تداوم خروج پول از بازار اعلام کردند که این متغیر اثرگذار بر رشد قیمت سهام در بازار سرمایه ایران، می‌تواند وضعیت ناامیدکننده‌ای را به‌وجود آورد. برخی دیگر از سهامداران نیز با ابراز ناراحتی از ریزش پی‌درپی قیمت اکثر سهام عنوان می‌کردند که با توجه به وضعیت معیشتی و چشم‌انداز تورمی کشور بازار سرمایه می‌توانست کمک بزرگی برای به معیشت مردم باشد اما همان‌طور که مشاهده کردیم سهامداران نسبت به این مهم نیز ناامید شدند.

به گفته سهامداران اگر حرکت نوسانی شاخص تا انتخابات کنگره آمریکا ادامه داشته باشد و طی این مدت شاخص کف‌های بیشتری را بشکند و وارد کانال‌های پایین‌تر شود، بازار سهام تا حد زیادی جذابیت خود را به‌عنوان یک کانون سرمایه‌گذاری از دست می‌دهد. سهامداران می‌گویند در انتظار مخابره سیگنالی مثبت از فضای سیاسی و اقتصادی هستند تا به واسطه ایجاد یک روزنه امیدوارکننده بتوانند احتیاط را کنار گذاشته و با شجاعت بیشتری راهی تالار شیشه‌ای شوند، اما برآیند رفتار معاملاتی گروه‌های مختلف حاکی از آن است که هم‌اکنون بازار برای بازگشت به مدار تعادلی با خلأهای بسیاری دست‌به‌گریبان است که این امر راه بازگشت به گردونه معاملات سهام را به امری سخت تبدیل می‌کند.