بازگشت نظم به بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد بازگشت نظم به روند دادوستد سهام و پرهیز از رفتار‌های احساسی بود. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان با دقت روند تحولات سیاسی به ویژه در صحنه پرونده هسته‌ای کشورمان و در سطح داخلی تحولات صحنه اقتصادی و موضع‌گیری‌های اقتصادی دولت را تحت‌نظر داشتند.

در صحنه تحولات هسته‌ای معامله‌گران به ویژه روند تنظیم پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت و رایزنی‌های سیاسی اعضای دائمی این شورا تحت‌نظر داشتند، هرچند که برداشت‌های اولیه معامله‌گران حکایت از احتمال تنظیم تحریم‌هایی در سطح نازل و غیرموثر دارد که این امر باعث افزایش اعتماد معامله‌گران به روند حاکم بر بازار شده است.

در معاملات دیروز معامله‌گران شاهد بازگشت نظم در خرید و فروش‌ها بودند. گروه‌های پتروشیمی و فلزی، شاخه تولیدکنندگان فلزی روی، دیروز چهره گروه‌های پیش‌رو بازار را به خود گرفتند. در گروه پتروشیمی با تشکیل صف‌های خرید برای دو نماد پتروشیمی اصفهان و اراک بازار شاهد تعادل نسبی عرضه و تقاضا در دو نماد پتروشیمی خارک و فارابی بود. رشد بهای جهانی متانول در این گروه امیدواری‌های زیادی را برای رشد سودآوری پتروشیمی خارک در میان معامله‌گران ایجاد کرده است. در بازار دیروز در گروه فلزی در کنار مس باهنر، فرومولیبدن کرمان نیز با صف خرید در بازار دیروز مواجه بود. در شاخه تولیدکنندگان فلز روی بازار دیروز شاهد جمع‌آوری صف فروش ملی سرب و روی بود. تشکیل صف‌های خرید در نماد فرآوری مواد معدنی و تمرکز معامله‌گران بر نماد حق تقدم کالسیمین در آخرین روز باز بودن این نماد سبب شد تا گروه فلزی دیروز روز پررونقی را پشت سر بگذارد.

در گروه خودرویی گشایش دفتر منطقه‌ای پژو در تهران اگرچه انتظار اولیه مناسبی را برای بهبود شرایط شرکت‌های قطعه‌ساز گروه ایران‌خودرو ایجاد کرده بود، اما سخنان نمایندگان پژو دیروز این انتظار را از میان برد. گروه شرکت‌های قطعه‌ساز هم‌اکنون با بروز مشکل در روند تولید دو خودرو لوگان و مگان و همچنین عدم رشد قیمت فروش قطعه توسط خودروسازان و مشکلات مالی خودروسازان که پرداخت‌های آنها را به تامین‌کنندگان قطعه با تاخیرهای قابل ملاحظه مواجه ساخته است، مواجه‌اند. در گروه غذایی دیروز شنیده‌های اولیه حکایت از عدم موافقت دولت برای افزایش بهای فروش شرکت‌های تولیدکننده روغن داشت. در گروه دارویی گزارش‌های شش ماهه مناسب اکثر شرکت‌های این گروه سبب جلب توجه سرمایه‌گذاران به سوی این گروه شده است. در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن شاخص ۹۳/۴واحد رشد کرد و حجم معاملات دیروز بالغ بر ۲/۸میلیارد تومان بود. از ۱۱۰نماد مورد معامله نیز ۴۲نماد با رشد قیمت و ۴۰نماد با افت ارزش دادوستد شد.