پایان مثبت یک هفته منفی

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران پس از گذشت روزهای پی‌درپی منفی، پایان هفته‌ مثبتی داشت.

روز چهارشنبه، بازار سهام تحت تاثیر افزایش قیمت سهام شرکت‌هایی همچون پتروشیمی اراک، چادرملو، پتروشیمی خارک و پتروشیمی اصفهان ۹۷/۶واحد رشد داشت و شاید اگر سرمایه‌گذاری مسکن ۷واحد و سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یک‌واحد تاثیر منفی بر شاخص نمی‌گذاشت، رشد شاخص کل بورس شتاب بیشتری داشت. طی روز پایانی معاملاتی هفته گذشته سهام ۱۱۸شرکت دادوستد شد که سهام ۳۶شرکت مثبت، ۵۷شرکت منفی و ۲۵شرکت بدون تغییر بود. در مجموع طی هفته گذشته، بورس تهران شاهد حجم معاملاتی معادل ۴۰۸میلیارد و ۲۸۹میلیون ریال بود. در این هفته کم رونق این تعداد سهام در ۲۲هزار و ۷۳۴ نوبت معامله شد و در مجموع شاخص کل ۷/۴۳ واحد منفی بود و رقم ۱/۹۵۸۶واحدی را برای یک هفته معاملاتی ثبت کرد. تعداد سهام معامله شده نسبت به هفته قبل نیز ۶۰/۶۲درصد کاهش و حجم معاملات نیز در هفته گذشته ۶۹/۶۰درصد منفی بود. تکذیب تعدیل EPS «فباهنر»

گفته‌های بازار- در بازار سهام گفته می‌شود که شرکت مس شهید باهنر تعدیل مثبت ۲۰درصدی در EPS خود خواهد داشت. می‌گویند این تعدیل از محل تغییر نرخ مس از تنی ۶هزار دلار به ۷۵۰۰دلار در EPS شرکت رخ خواهد داد.

شنیده‌های ما- شرکت اعمال چنین تعدیلی را در EPS خود تکذیب می‌کند. ولی بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد سال گذشته EPS شرکت دارای نوساناتی از ۴۷۱ ریال در ابتدای سال تا ۵۱۵، ۳۰۱، ۴۱۱، ۵۵۷ و ۵۵۴ریال بوده است. این شرکت در ابتدای سال‌ مالی جاری EPS خود را ۳۶۱ریال اعلام کرد که ناگهان این پیش‌بینی سود به ۶۴۰ریال براساس مس ۶هزار دلاری برای هر تن افزایش یافت. در حالی که میانگین بهای جهانی مس از ابتدای سال تاکنون، بیش از ۷هزار دلار بوده است.

رشد قیمتی «خکمک»

گفته‌های بازار: طرفداران کمک فنرایندامین هم می‌گویند: با توجه به اینکه شرکت در حدود ۵۳درصد عایدی خود را در ۶ماهه اول سال پوشش داده و نیز از P/E پایین برخوردار است، این شرکت با رشد قیمتی ۱۰درصدی روبه‌رو است.

شنیده‌های ما: گرچه عرضه و تقاضا را بازار تعیین می‌کند، اما انتظار رشد قیمتی این سهم بعید نیست. ولی شرکت رقم خاصی را تایید نمی‌کند.

چرخش شایعه «شصفها»

گفته‌های بازار: درباره پتروشیمی اصفهان نیز گفته می‌شود که شرکت در تکاپوی اصلاح EPS ۱۴۰۰ریالی است، در حالی که پیش از این گفته می‌شد که «شصفها» تعدیل منفی دارد.

شنیده‌های ما: به زودی EPS شرکت پتروشیمی اصفهان به بورس ارائه می‌شود، اما هنوز تعدیلات آن مشخص نیست. اما نکته‌ای که قطعی است، این است که پتروشیمی اصفهان تعدیل منفی نخواهد داشت.

تعدیل فروم بعد از ۶ماه

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که میانگین بهای جهانی فلز مولیبدن ۴دلار افزایش یافته و از این محل شرکت فرومولیبدن کرمان ۲۰درصد تعدیل مثبت خواهد داشت.

شنیده‌های ما: اما گزارش ۶ماهه شرکت در حال حسابرسی است و تعدیلی هم ندارد. هر تعدیلی هم قرار باشد در EPS شرکت اعمال شود در گزارش ۹ماهه خواهد بود. با این حال هنوز چیزی قطعی نیست.

مراجعه کنید، سود بگیرید

گفته‌های بازار: سهامداران فنرسازی زر می‌گویند: برای دریافت سود سهامشان باید حتما به شرکت‌ مراجعه حضوری داشته باشند.سهامداران فنرسازی زر گلایه دارند که چرا شرکت سود سهامشان را به حساب‌های بانکی معامله‌گران واریز نمی‌کند.

شنیده‌های ما: اما هرچه تلاش کردیم نتوانستیم با شرکت در این زمینه ارتباط برقرار کنیم.