باید بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌پرده و شفاف در این رابطه سخن گفته شود. به همین علت، ضرورت تحقیق و تفحص از بورس‌های ما به ترتیب از بورس‌کالا، انرژی و فرابورس و خود بورس بیشتر از پیش در شرایط فعلی احساس می‌شود و اگر ما بتوانیم این تحقیق و تفحص را بسط بدهیم به سازمان بورس با ضرورت و فوریت خیلی زیادی، از تخلفاتی که در آینده می‌تواند شکل بگیرد و بعد مسوولان و مقامات کاسه چه کنم چه کنم دست بگیرند و شوک عظیمی به سهامداران حقیقی وارد شود، کاسته خواهد شد. همواره گفته شده است که پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری بهتر از درمان است، به همین جهت باید از سازمان بورس هم تحقیق و تفحص جامع و کاملی انجام شود و با رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای‌کردن آن و اعلام عمومی موارد ذکر‌شده در آن تحقیق و تفحص، تلاش شود که اعتماد مردم به این بازار سرمایه باردیگر بازگردد. البته که این تنها اقدام برای بازگشت اعتماد به بورس نیست اما می‌تواند یکی از اقدامات موثری باشد که جدیت سیاستگذار را در عرصه مبارزه با فساد و شفافیت نشان دهد.

همچنین از آنجا ‌که مدام گفته می‌شود گشت ارشاد مسوولان و مدیران راه‌افتاده، این گفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای جامعه اینطور به‌نظر می‌رسد که در حد شعار و سخنرانی است؛ به همین علت با انجام یک تحقیق و تفحص جدی از سازمان و همچنین رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای‌شدن فعالیت‌های اداره سلامت و پیشگیری، می‌توان جامعه را به این سمت برد که مبارزه با فساد و شفافیت و برخورد با رانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌جویان صرفا شعار و حرف نیست. لذا ضروری است که هرچه سریع‌تر مجلس شورای‌اسلامی به این موضوع برای تحقیق و تفحص ورود کند، چراکه بورس کشورمان، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور سیستماتیک بسترهای فسادزای زیادی  دارد و خواهد داشت. با توجه به تمام این توضیحات بار دیگر تاکید می‌شود که در حال‌حاضر اقدام عاجلی که باید انجام شود و نباید به تاخیر بیفتد، تحقیق و تفحص از بورس‌های کشور و سازمان بورس است. برای مثال نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که در گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای‌‌‌‌‌‌‌‌‌اسلامی در رابطه با فولادمبارکه وجود دارد و کمتر دیده‌شده، برمی‌گردد به سازمان بورس و آن‌‌‌‌‌‌‌‌‌هم از این قرار است که ۷‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومان، در شرکت‌های زیرمجموعه فولادمبارکه در بازار سهام ایران، سوءاستفاده شده است.

نحوه این سوءاستفاده هم با معاملات صوری و عرضه و تقاضای کاذب بوده است. به این معنا که قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سازی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند و در این نقطه هم ۷‌‌‌‌‌‌‌‌‌هزار‌میلیارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومان فساد شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفته است. برای همین باید ریز معاملات و کدهای معاملاتی را منتشر و اطلاع‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسانی کند. به‌علاوه اینکه صحبت از فساد و سوءمدیریتی که ما در مقطع ۹۸ و ۹۹ می‌کردیم که وجود داشته، حالا با این گزارش و جزئیات آن مشخص شد که سیاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایی نمی‌کردیم و این فسادها در آن مقطع شکل‌گرفته بوده است. حتی بهتر است رئیس سازمان بورس  جلوتر و زودتر از آنکه تحقیق و تفحصی از سازمان، شکل بگیرد خودش شفافیت و تحقیقات را آغاز و رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای کند که نشان بدهد پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌قدم این موضوع است. حتی باید پا را کمی فراتر از سازمان بورس بگذاریم و به این نکته اشاره کنیم که اگر تحقیق و تفحص از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در سه ‌سال گذشته انجام شود، فسادی به مراتب بزرگ‌تر هم آنجا وجود دارد که قابل‌کشف است، چراکه در آنجا هم، بستر و خلأهای قانونی زیادی برای فساد و تخلف مهیا است. در نهایت اینکه بورس کشورمان یکی از بسترها و گلو‌‌‌‌‌‌‌‌‌گاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سیستماتیک فساد در کشورمان است و لازم است در شرایط فعلی که بحث مبارزه با فساد و شفافیت داغ‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از همیشه است، این موضوع هم در دستور کار قرار بگیرد.