گروه بورس - مهتاب رحمتعلی: رویدادهای بورسی در هفته‌ای که گذشت بدون حاشیه و تفسیر نبود. برخی از این رویدادها زوایای ناپیدایی داشت که در آنها کندوکاو شده است. همه در انتظار تابلوی چهارم

موضوع زمان آغاز تابلوی چهارم که قرار بود چندی قبل راه‌اندازی شود، به پرسش همگانی مبدل شده است. آنها که قصد دارند سهم خود را در این بخش از بازار سرمایه مورد معامله قرار دهند، به‌طور دائمی با گروه بورس تماس می‌گیرند و می‌پرسند: «پس این تابلوی چهارم چه شد؟» ظاهرا مسوولان مربوطه در سازمان در پی برقراری سازوکارهای مناسب تابلو چهارم هستند و به زودی این تابلو که از طریق سایت رسمی بورس قابل رویت است، راه‌اندازی می‌شود.

جابجایی قدرت

در اوایل هفته جاری، نتیجه انتخابات هیات مدیره شرکت بورس به‌طور رسمی اعلام شد. نتیجه این انتخابات با هر میزان حاشیه، یک چیز بود و آن نقل و انتقال قدرت از «کارگزاران» به «نهادهای مالی». بیش از چهار دهه از فعالیت سازمان کارگزاران بورس می‌گذشت و این بخش از عوامل و بازیگران بازار، حضور جدی در سیاست گذاری و مدیریت اجرایی بازار داشتند، اما با برگزاری انتخابات اخیر و تصاحب ۵ عضو از ۷ عضو هیات مدیره شرکت بورس و اختصاص

۲ عضو از ۷ عضو هیات مدیره به کارگزاران، به‌طور عملی سهم کارگزاران به شدت در مدیریت و سیاست‌گذاری شرکت بورس کاهش یافت.

یکی از دلایل اصلی چنین اتفاقی، وابستگی بسیاری از کارگزاران به نهادهای مالی و بانک‌ها بود. بنابراین آنها رای خود را به شرکت مادر اعطا کرده‌اند. از این‌رو سهم کارگزاران مستقل در بورس نیز تعدیل شد.

رای شکننده

یکی از اتفاقات غیرقابل انکار انتخابات شرکت بورس که در هفته جاری در تالارهای بورس مورد توجه سهامداران حقیقی قرار گرفت، نبود حضور جدی پذیره‌نویسان و سهامداران حقیقی‌ در ساختار قدرت بورس است. حقیقی‌ها به دلیل نبود سازماندهی و هماهنگی و یکپارچگی در اعمال اراده خود به سایر عوامل بازار، نتوانستند در این دوره از برگزاری انتخابات هیات مدیره، آرا را به‌خود اختصاص دهند. حالا رفت تا دو سال دیگر. این انتخابات نشان داد که سهامداران حقیقی نیازمند تشکیلات منسجم و دائمی هستند. گروه بورس دنیای اقتصاد، با حداکثر توان و اشتیاق حرفه‌ای، مساعی خود را برای این اتفاق انجام می‌دهد.

به نظر می‌رسد که چنانچه حقیقی‌ها در ساختار هیات مدیره شرکت بورس بودند، کلیه تصمیمات و سیاستگذاری‌های بازار از ماهیت فراگیر و دموکراتیک‌تر برخوردار بود.

افزایش ریسک خرید و فروش اطلاعات

شنیده شد که در هفته جاری، با یکی دیگر از کارمندان متخلف سازمان بورس که در خرید و فروش اطلاعات دست داشته، برخورد شده است. این اقدام سازمان بورس در سالم‌سازی فضای بازار و سازمان، همچنین افزایش اعتماد عمومی نسبت به تصمیم‌ها و انتشار گزارش‌هایی که در درون سازمان به بازار منعکس می‌شود، بسیار مفید است. با اتخاذ این تدابیر ریسک خرید و فروش اطلاعات و فعالیت در بازار غیررسمی افزایش یافته و این هشداری است برای سایر سوء‌استفاده‌کنندگان از اطلاعات نهانی.

حقوقی‌ها آمدند

پس از انتشار خبر استعفای مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و انتشار شایعه بی‌اساس نقل‌و‌انتقال مدیران سرمایه‌گذاری وابسته به سازمان تامین اجتماعی، بازار نسبت به کاهش خرید و جمع‌آوری صف‌های فروش اندکی مکث کرد، اما پس از برگزاری جلسه‌ای با حضور شماری از مدیران ارشد سرمایه‌گذاری در سازمان بورس، خرید حقوقی مجددا آغاز شد. پشیمانی حقوقی‌ها در این مقطع از روند بازار موثر است. به نظر می‌رسد که آنها باید نسبت به وضعیت بازار حساسیت بیشتری داشته باشند و منتظر این نباشند که سازمان بورس آنها را گردهم دعوت کند و سپس هماهنگی برای جمع‌آوری صف‌های فروش انجام شود. واقعیت این است که بیش از ۷۵درصد از بازار سرمایه کشور در اختیار حقوقی‌ها است. بنابراین آنها باید نسبت به ارزش دارایی‌های مالی و جلوگیری از کاهش ارزش پرتفوی‌شان حساسیت و توجه بیشتری داشته باشند. نمی‌توان انکار کرد که بخشی از ر کود سال ۸۳ و ۸۴ به دلیل کم‌کاری فعالیت حقوقی‌ها در بازار بود، یک تجربه به طور کاملا عینی وجود دارد و آن اینکه اگر حقیقی‌ها به این نتیجه برسند که حمایتی در بازار وجود ندارد، با بی‌اعتمادی بیشتر و عمیق‌تر در صف‌های فروش قرار می‌گیرند و آن وقت حقوقی‌ها باید با ذخیره کاهش بیشتری از بازار حمایت کنند.

پرکاری و کم‌کاری خبرگزاری‌ها

در هفته جاری یکی از خبرگزاری‌ها که در انتشار اخبار ناب و داغ بورس نسبت به سایرین مدتی است پیشی گرفته است، بسیار کم کار بود. کم خبر ارسال کرد و کم گزارش داد. روزنامه‌ها نیز که از اخبار این خبرگزاری استفاده می‌کرده‌اند، کمتر از تلکس این خبرگزاری در حوزه بورس بهره بردند. از سوی دیگر یک خبرگزاری که کمتر درباره تحولات بورس خبری گزارش می‌کرد، از نظر خبرنگاران بورسی، بسیار پرکار شد و از ابتدای هفته با انتشار اخبار اختصاصی خط خبری را از سایر رقبا ربود. شاید این بهترین رویدادی بود که در بازار تولید اطلاعات بورس کاملا مشهود بود.