گروه بورس- فرخنده رحیمی: از هنگام انتشار خبر ابطال معامله «پارسیان» تا دیروز بیش از 52میلیون سهم بانک پارسیان با حمایت خریداران حقوقی معامله شده است.

معامله سهام بانک پارسیان بزرگ‌ترین معامله خصوصی بازار بورس تهران بود که روز دوشنبه، ۱۰ مهر‌ماه خبر ابطال آن توسط بانک مرکزی و دولت در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شد. کارشناسان بورس معتقدند این اتفاق موجب بی‌اعتمادی خریداران می‌شود و بازار را از رونق می‌اندازد. فردای روزی که خبر ابطال معامله پارسیان در رسانه‌ها منتشر شد، بیش از ۱۸میلیون و ۷۲۱هزار سهم از این شرکت به ارزش ۲۴میلیارد و ۲۱میلیون ریال عرضه شد.
کارشناسان دلیل افت قیمت پارسیان را تغییر مدیریت این بانک می‌دانند و معتقدند که عملکرد پارسیان به واسطه مدیریت این بانک بود. صندوق بازنشستگی پس‌انداز کارکنان شرکت ملی نفت بیشترین خریدار سهام بانک پارسیان پس از ابطال معامله بزرگ آن بوده است. پس از این شرکت، سرمایه‌گذاری سمند نیز سهام بسیار کمی از این بانک را خریداری کرده است.
کارشناسان در خصوص استراتژی خرید سهام پارسیان توسط این شرکت‌ها می‌گویند: از آنجا که مدیرعامل بانک پارسیان برکنار شده و مدیرعامل نماینده شخصیت حقیقی بوده است، برای انتخاب مدیر جدید باید مجمع برگزار شود و شرکت‌های خریدار سعی می‌کنند تا با جمع کردن سهام این شرکت بتوانند نماینده‌ای در هیات‌مدیره این بانک داشته باشند.قیمت این سهم که در جریان معاملات عمده‌اش از سوی ایران خودرو با رشد خوبی همراه بود، در این روزها دچار کاهش شده است.قیمت این سهم که در تاریخ ۹ مهر در حدود ۱۳۳۵ ریال بود دیروز به ۱۲۵۱ ریال رسید.از روز ابطال سهم تا روز گذشته بیش از ۵۲میلیون و ۳۱۲هزار سهم از این شرکت معامله شده است.ارزش ویژه سهم بانک پارسیان که سود هر سهم خود را برای سال مالی جاری ۳۸۱ ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن ۵۰۰۰میلیارد ریال است، براساس صورت های سه ماه، حدود ۱۲۴۰ ریال ارزیابی شده است.