لابی های بدون نتیجه نهادهای مالی

گروه بورس - تا انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس تنها سه روز دیگر زمان باقی است.

در این حال رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به پایگاهی برای اظهارنظر کارشناسان و مدیران شرکت‌ها و موسسات در این زمینه تبدیل شده است. شمارش معکوس آغاز شده و حساسیت انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس افزایش یافته است.

این در حالی است که شایعات متعددی نیز از ترکیب احتمالی اعضای هیات‌مدیره به گوش می‌رسد و هر کدام از گروه‌های سرمایه‌گذار در شرکت بورس تلاش می‌کند تا جایگاه بهتری در این ترکیب بیابد.

یکی از مباحث اصلی پیرامون برگزاری اولین مجمع شرکت بورس ویژگی منتخبان به عنوان اعضای هیات‌مدیره است.در این زمینه دیدگاه چندتن از کارشناسان گردآوری شده که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

فقط نهادهای مالی و کارگزاران

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سایپا در رابطه با چگونگی ترکیب هیات مدیره شرکت سهامی بورس گفت: مدیریت این شرکت توسط مدیران نهادهای مالی و کارگزاران منجر خواهد شد که بازار سرمایه از روش سعی و خطا دور مانده و در جهت بهینه شدن حرکت کند.

عیسی حسین پناه با اشاره به برگزاری مجمع شرکت سهامی بورس در روز پنج‌شنبه هفته جاری اظهار داشت: مدیران برآمده از نهادهای مالی و کارگزاران با توجه به اینکه با قواعد بازار، مشکلات، شرکت‌ها، مردم، قوانین و دیگر مباحث مربوطه آشنایی کامل دارند می‌توانند بازار سهام را به سوی کارآمدی و علمی شدن سوق دهند. وی ادامه داد: این مدیران خواهند توانست با بازخوردهایی که از جریان عملیات و اجرا به مسوولان می‌دهند وضعیت بازار را سرو سامان داده و زمینه‌های کارآیی و تعمیق بازار را فراهم کنند.

حسین پناه با بیان این مطلب که نظرخواهی و مشارکت نهادهای مالی و کارگزاران تا کنون کمرنگ بوده تصریح کرد: برخی قوانین و آیین‌نامه‌ها و اقدامات، مقطعی بوده و حالت التیام بخش موقت را داشت که با مشارکت دو نهاد مالی و کارگزاری و حذف روش آموزش و خطا این گونه مشکلات حل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: باتوجه به اهمیت شرکت سهامی بورس، مدیران و متخصصان خبره‌ای نامزد شده‌اند که همین موضوع باعث خواهد شد روز پنج‌شنبه شاهد مجمع جالب و مثبتی باشیم.

ضرورت حضور حقیقی‌ها

مدیر عامل سرمایه‌گذاری توسعه ملی نیز در این زمینه گفت: حضور نماینده سهامداران حقیقی در هیات‌مدیره شرکت بورس ضروری است.

مرتضی عزیزی، در مورد رایزنی‌های نهادهای مالی در مورد هیات‌مدیره شرکت بورس گفت: نهاد‌های مالی خیلی با هم هماهنگ نیستند و برخی نهادها با هم همکاری و هماهنگی دارند و برخی نیز به صورت منفرد پیگیر قضایا هستند.

وی ادامه داد: در مورد ترکیب هیات‌مدیره شرکت سهامی‌بورس هنوز نمی‌توان نظر داد و همه چیز بستگی به تعداد آرا دارد و هنوز معلوم نیست.

وی گفت: حضور نماینده سهامداران حقیقی در هیات‌مدیره شرکت بورس ضروری است و سابقه نشان داده که توجه به نظرات مختلف موجب توسعه و پیشرفت می‌شود.مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه ملی در مورد میزان علاقه‌مندی سرمایه‌گذاری توسعه ملی برای حضور در هیات‌مدیره شرکت بورس گفت: سرمایه‌گذاری توسعه ملی هنوز در این مورد تصمیم قطعی نگرفته ولی فکر نمی‌کنم، بخواهد حضور داشته باشد. عزیزی در پایان در مورد میزان هماهنگی کارگزاران و نهاد‌های مالی گفت: نهادهای مالی با کارگزاران در مورد هیات‌مدیره شرکت بورس هماهنگی و رایزنی ندارند.

رای نهایی با شرکت‌ها است

عضو هیات‌مدیره موسسه صنعت سرمایه‌گذاری در رابطه با تشریح تحرکات این موسسه در خصوص رایزنی برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره اظهار داشت: این موسسه طبق اساسنامه و به عنوان صنف صنعت سرمایه‌گذاری وظیفه دارد تا در مواردی مانند انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت سهامی بورس و معرفی مدیران متخصص هماهنگی‌های لازم را انجام دهد، اما در تصمیم‌گیری‌ها و رای هر یک از شرکت‌ها دخالتی توسط این موسسه انجام نمی‌شود و هر یک شرکت طبق تصمیم متخذه نظر و رای نهایی را خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال فارس که شائبه لابی‌کردن این موسسه برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس چیست؟ تصریح کرد: این موسسه هیچ دخالتی در معرفی نامزدهای هیات‌مدیره شرکت بورس نداشته و نخواهد داشت بلکه فقط به عنوان یک صنف وظیفه دارد تا هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد.

وی ادامه داد: چنین هماهنگی‌ها و شرایطی نیز در زمان تصویب قانون جدید بازار در مجلس نیز انجام شد و دبیر کل این موسسه با هدف ارائه نظرات و هماهنگی بیشتر در جلسات غیر رسمی کمیسیون مجلس شرکت می کرد که این موضوع به هیچ عنوان شائبه دخالت و لابی کردن را ایجاد نکرد.

وی خاطرنشان کرد: هر شرکتی براساس منافع مستقیم و غیرمستقیم خود و سهامداران عمده نسبت به معرفی نامزدهای هیات‌مدیره شرکت بورس عمل خواهد کرد.

این عضو هیات‌مدیره با تاکید بر این نکته که تجربیات شرکت سهامی بورس الگوی دیگر بورس‌ها از جمله بورس کالا و نفت خواهد بود در رابطه با ویژگی‌های اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس گفت: آشنایی کامل با چند و چون بازار سرمایه، توانمند در حل مشکلات، پیگیری کردن روزانه وضعیت بازار، دارای سابقه مدیریت و تحصیلات مرتبط از جمله ویژگی‌های عمومی هر یک از اعضای هیات‌مدیره است.

توانایی تعامل با شورای بورس

وی ادامه داد: اما مشخصه مهم اعضای هیات‌مدیره توانایی و قدرت تعامل با سازمان و شورای‌عالی بورس است، به طوری که ضمن پذیرا بودن نظارت‌های منطقی از سوی سازمان و شورای بورس از گوش به فرمان بودن صرف نیز دوری شود. عضو هیات‌مدیره موسسه صنعت سرمایه‌گذاری گفت: سهامداران حقیقی نیز می توانند از طریق کانون‌های مرتبط نسبت به معرفی نامزدهای اصلح خود اقدام کنند که این اقدام می تواند با برگزاری رفراندوم عملی شود. وی در پایان اظهارات خود ابراز امیدواری کرد که شرکت سهامی بورس سنگ بنای تحرکات جدید و کارسازی برای اقتصاد کشور باشد.