ایسنا - اعمال این ماده قانونی از اساسنامه شرکت بورس که معاملات شرکت بورس فقط باید توسط گروه‌های سه‌گانه یعنی نهاده‌های مالی، کارگزاران و سهامداران حقیقی صورت بگیرد، زمینه طرح دیدگاه‌های متفاوت را فراهم ساخته است. خرید و فروش سهام به صورت گروهی از سوی سهامدارانی که در شرکت بورس سرمایه‌گذاری خواهند کرد، عملا محدود کردن معاملات است، بنابراین ما حق نداریم در بازار آزاد معاملات محدودیت برای نوع معاملات ایجاد کنیم.

زهرا نژادبهرام ، کارشناس بازار سرمایه مشخص کردن خریدار در سهام شرکت بورس را محدودیت در بازار خرید و فروش دانست و افزود: با توجه به این که سهام حقیقی‌ها به حقیقی‌ها، کارگزاری‌ها به کارگزاری‌ها و نهادهای مالی به نهادهای مالی داده می‌شود، بنابراین نه تنها قیمت‌ها چندگانه خواهد بود، بلکه این امکان وجود دارد که به دلایل متعددی قیمت‌ حقیقی‌ها متفاوت‌تر از قیمت‌ کارگزاری و نهادهای مالی باشد و در این میان تنها سهامداران حقیقی متضرر خواهند شد.

نژاد بهرام در ادامه با تاکید بر این نکته که ما درس شفافیت را با محدودیت اشتباه گرفته‌ایم، خاطرنشان کرد: اکثر بازارهای سهام در جهان براساس آزادی عمل خریدار و فروشنده با شفافیت است، منتهی ما درس شفافیت را با محدودیت اشتباه گرفته‌ایم و همین امر موجب خواهد شد نه قیمت‌ها واقعی شوند نه خریداران. با این وجود نه تنها چالش‌های جدی برای خریدها و فروش‌ها به وجود خواهد آمد، بلکه وضعیت سیاسی که رو به ثبات بوده را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

وی درباره حق وکالت به یک نفر در شرکت بورس، این که این امر خلاف قانون تجارت است، اظهار کرد: ‌هیچ قانون پایین دستی حق ندارد طوری تنظیم شود که بر خلاف مواد قانون بالادستی باشد. همچنین قانون بورس حق ندارد موادی را تنظیم کند که با قانون تجارت مغایر باشد. بنابراین هدف از حق وکالت برای یک نفر کشاندن سهامداران واقعی به بازار است تا بتوانند از دلال‌بازی و بازارگردانی جلوگیری کنند، اما این نکته مغایر دیدگاه اصلی بورس است که تلاش می‌کنند گروه‌های بازارگردان را به بورس کشانده تا رونق بیشتری به بازار بدهند، بنابراین رفتارهای ما مغایر یکدیگر صورت می‌گیرد.

نژاد بهرام درباره وضعیت موجود بازار سهام توضیح داد: در حال حاضر به نظر می‌رسد با توجه به توافقات در سطح سیاسی، وضعیت بازار رو به افزایش می‌رود، البته شاخص‌ها و میزان رشد بسیار محدود است اما به نظر می‌رسد بوی سیاست توانسته وضعیت اقتصاد را خوشبو کند. از سوی دیگر یک کارگزار بر این عقیده است که خرید و فروش سهام شرکت بورس در درون گروه‌ها یعنی کارگزار به کارگزار و نهادهای مالی به نهادهای مالی، در آینده موجب به وجود آوردن نارسایی‌هایی خواهد شد.

اکبر زرگانی‌نژاد ـ کارگزار بورس اوراق بهادار نگاه به ماهیت شرکت بورس اوراق بهادار را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: این شرکت کار تخصصی و حرفه‌ای خاصی را انجام خواهد داد، بنابراین ترکیب صاحبان سهام آن حداقل در چند سال اول اهمیت دارد که با همان تقسیم‌بندی که از ابتدا بوده به فعالیت بپردازند.

او با اشاره به این‌که معاملات سهام در درون گروه‌ها که در اساسنامه شرکت بورس آمده در آینده موجب به وجود آوردن نارسایی‌های خواهد شد، ادامه داد: این نارسایی در زمان افزایش سرمایه و مشارکتی که در افزایش سرمایه باید اتفاق بیفتد بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. زرگانی‌نژاد بازنگری در اساسنامه شرکت بورس در سال‌های آینده را مطرح کرد و افزود: در شروع باید به همین شیوه پیش رفت و ببینیم که عملکرد شرکت به چه صورت است، سپس تغییرات مناسب با نیاز بعدی آن دیده شود. این کارگزار بورس، به دید بلندمدت نسبت به سود سهام شرکت بورس اشاره کرد و افزود: تصور این است که سهامداران نباید برای چند سال آینده به فکر تخصیص سود قابل توجهی به خود باشند به هر حال منابع درآمدی شرکت خاص است که باید در عمل دید که به سود تبدیل خواهد شد یا خیر؟ همچنین این شرکت هزینه‌هایی را با توجه به شروع کار در سطح کشور به دنبال خواهد داشت که تصور نمی‌شود عملکرد شرکت با سود کوتاه مدت همراه باشد. زرگانی‌نژاد ماهیت شرکت بورس با شرکت‌های دیگر را متفاوت دانست و افزود: عملکرد شرکت و نظارت‌هایی که در شرکت اعمال می‌شود آن را با شرکت‌های سهامی‌ عام متفاوت خواهد کرد. در حال حاضر به عنوان تجربه جدید شاید ترکیب اساسنامه به این شکل باشد، اما در آینده بر روی عملکرد و شدت نظارت‌ها مقداری تعدیل صورت خواهد گرفت. این کارگزار بورس اوراق بهادار، بازار سرمایه را رو به توسعه خواند و گفت: در حال حاضر، بازار سرمایه در حد خوبی گستردگی پیدا ‌کرده و تمام این عوامل نشان‌دهنده آینده خوب بازار است، اما آثار موقت آن را همه باید تحمل کنیم و بپذیریم که در محیطی حضور پیدا می‌کنیم که این مسائل در آن مطرح و به سرعت هم تاثیرپذیری خود را نشان می‌دهد، بنابراین آنچنان سرمایه‌گذاری کنیم که بتوانیم تحمل مسائل بازار را در آینده‌ای که پیش رواست داشته باشیم.