گروه واسطه‌گری مالی تحت تاثیر یک معامله
گروه بورس - فرخنده رحیمی: در ماه گذشته شاخص گروه واسطه‌گری‌های مالی طی 20 روز معاملاتی که پشت‌سر گذاشت 12 روز با رشد شاخص خود مواجه شد، که بیشتر تحت تاثیر رشد قیمت سهام بانک پارسیان رخ داد. گروه واسطه‌گری‌های مالی در شهریور ماه شاهد 20 روز معاملاتی بود که 12 روز آن را با افزایش و 7 روز آن را با کاهش گذرانید. بیشترین رشد شاخص این گروه در روز پانزدهم ماه اتفاق افتاد که بیشتر به سبب رشد قیمت سهام بانک پارسیان اتفاق افتاد.
تعداد ۱۹ شرکت از این گروه طی ماه گذشته معامله شدند که شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سپه، بانک اقتصاد نوین، توسعه صنعتی، بانک پارسیان، بانک کارآفرین، توسعه صنعتی، سرمایه‌گذاری ملی، سرمایه‌گذاری نیرو، لیزینگ غدیر، سرمایه‌گذاری بیمه، لیزینگ صنعت و معدن، رایان سایپا، سرمایه‌گذاری بهمن، آتیه دماوند، سرمایه‌گذاری بوعلی، سرمایه‌گذاری توسعه ملی، لیزینگ ایران، سرمایه‌گذاری صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری صنعت و معدن بود. بیشترین رشد این گروه را شرکت توسعه صنعتی داشت که بیش از ۲/۱۷درصد بود. پس از آن بانک پارسیان و بانک کارآفرین قرار گرفتند.
حجم معاملات این گروه بیش از 710میلیارد و 979میلیون سهم، به ارزش 917میلیارد و 555میلیون ریال بود. بیشترین حجم معاملات مربوط به بانک پارسیان بود که در حدود 364میلیارد و 702میلیون سهم به ارزش 575میلیارد و 790میلیون ریال بود. شرکت سرمایه‌گذاری سپه نیز در 14 روز معاملاتی، با بیش از 176میلیارد و 120میلیون سهم، به ارزش 176میلیارد و 491میلیون ریال در جایگاه بعدی این گروه از نظر حجم معاملات قرار گرفت. شرکت سرمایه‌گذاری سپه سود هر سهم خود را 150 ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن بالغ بر
۱۴۹۵میلیارد ریال است. این شرکت سود قابل تقسیم در بین سهامداران خود را ۷۰درصد اعلام کرده است. کارگزاری بانک سپه بزرگترین سهامدار این شرکت است. در پرتفوی این شرکت سهام شرکت‌های داروسازی فارابی، چادرملو، پتروشیمی اراک، گروه بهمن و گل‌گهر به چشم می‌خورد.
بانک پارسیان تاثیرگذارترین شرکت بر شاخص گروه‌ واسطه‌گری‌های مالی بود. قسمت عمده‌ای از سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو وارد بازار شد. سهام این شرکت 20 روز معاملاتی در بورس مورد دادوستد قرار گرفت که قیمت آن از 1207 ریال به 1354 ریال در این مدت رسید.
تعداد سهام معامله شده بانک پارسیان در ماه گذشته بیش از ۳۶۴میلیون و ۷۰۲هزار سهم، به ارزش ۵۷۵میلیارد و ۷۹۰میلیون ریال بود. آخرین قیمت سهم بانک پارسیان ۱۳۵۴ریال و پایین‌ترین قیمت آن ۱۲۰۷ ریال بود. این شرکت در مجموع ۱/۱۲درصد رشد داشت که توسط ایران‌خودرو وارد بازار شد. بیش از ۴۷درصد از سهامداران شرکت بانک پارسیان را اشخاص حقوقی تشکیل می‌دهند، پس از آن صندوق‌های بازنشستگی و پس‌انداز بزرگترین سهامدار این شرکت است. سرمایه شرکت بانک پارسیان بالغ بر ۵۰۰۰میلیارد ریال و سود هر سهم آن ۳۸۱ریال است. ارزش بازار این شرکت در حدود ۶۵۸۹میلیارد ریال است.
کمترین سهام معامله شده این گروه مربوط به لیزینگ صنعت و معدن در 3روز معاملاتی بود. شرکت لیزینگ صنعت و معدن سود هر سهم خود را برای سال مالی جاری 367ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن 400میلیارد ریال است. 20درصد از سهام این شرکت به صورت شناور در بازار در حال خرید و فروش است.
شرکت لیزینگ ایران بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص این گروه داشت. لیزینگ ایران در ۱۲روز معاملاتی تعداد ۱۰میلیارد و ۸۹۶میلیون سهم خود را به ارزش ۱۲میلیارد و ۲۵۷ریال در بازار مورد دادوستد قرار داد که با ۳/۲۲درصد نوسان منفی همراه بود. کارکنان بانک تجارت و شرکت لیزینگ ایران بیشترین سهام این شرکت را در اختیار دارند. هیات‌مدیره این شرکت اعلام کرده است که در نظر دارد ۸۶درصد از سود خود را در بین سهامدارانش تقسیم کند. شرکت سرمایه‌‌گذاری توسعه ملی نیز دومین شرکت این گروه بود که تاثیر منفی زیادی بر شاخص داشت.
شاخص گروه واسطه‌گری‌های مالی در روز سیزدهم ماه گذشته بیشترین کاهش را که برابر 332واحد بود تجربه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص این گروه در روز سیزدهم بر جا گذاشت که معادل 332واحد بود.
سرمایه‌گذاری توسعه ملی در پرتفوی خود درصدی از سهام شرکت‌های توسعه صنایع بهشهر، داروسازی جابرابن‌حیان، مجتمع صنایع لاستیک، کف، داروسازی اسوه و مارگارین را دارا است.
سهام معامله شده این شرکت در ماه گذشته 8061میلیون و 352هزار سهم، به ارزش 5میلیارد و 797میلیون ریال بود. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی شاهد 4/17درصد افت قیمت در شهریور ماه بود. شرکت شاهد 12روز معاملاتی در این ماه بود که 7روز آن را با رشد و 3روز آن را با افت گذرانید.

سرمایه‌گذاری توسعه ملی با سرمایه 3000میلیارد ریالی، سود هر سهم خود را در سال مالی جاری 120ریال پیش‌بینی کرده است. این شرکت در دوره 7ماه، 77درصد از سود پیش‌بینی خود را پوشش داده است. هیات‌مدیره این شرکت سود قابل تقسیم این شرکت را در سال‌جاری 70درصد اعلام کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری بهمن در روز هفتم شهریور بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گروه واسطه‌گری‌ها مالی گذاشت. سرمایه‌گذاری بهمن، سرمایه‌ای در حدود 2000میلیارد ریال دارد و سود پیش‌بینی آن 151ریال است. این شرکت در نظر دارد 90درصد از سود خود را در بین سهامدارانش تقسیم کند. شرکت بیمه ملت و سرمایه‌گذاری دانایان پارس عمده‌ترین سهامداران این شرکت هستند. آخرین پرتفوی این شرکت شامل درصدی از سهام شرکت‌های پگاه خراسان، پتروشیمی اصفهان، گروه بهمن،‌ توسعه صنایع بهشهر، ایران‌خودرو دیزل، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و پتروشیمی اراک است. شرکت سرمایه‌گذاری ملی نیز در روز چهاردهم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گروه واسطه‌گری‌های مالی داشت. سرمایه‌گذاری ملی سود هر سهم خود را 300ریال پیش‌بینی کرده و سرمایه آن 2900میلیارد ریال است. حدود 30درصد از سهام این شرکت در بازار در حال خرید و فروش است. شرکت بانک اقتصاد نوین نیز در روز بیستم ماه گذشته تاثیر زیادی بر تعدیل شاخص داشت. تعداد سهام معامله شده این شرکت بیش از 3میلیارد و 110میلیون ریال، به ارزش 4میلیارد و 310میلیون ریال بود که در 20روز معاملات مورد دادوستد قرار گرفت.شرکت توسعه صنعتی در ماه گذشته بیشترین بازدهی را در این گروه داشت. این شرکت سود هر سهم خود را 175ریال، برای سال‌مالی 86 اعلام کرده است. این شرکت در نظر دارد، 80درصد از سود خود را در بین سهامدارانش تقسیم کند.گروه واسطه‌گری‌های مالی در ماه گذشته شاهد رشد قیمت برخی از سهام خود بود. به نظر می‌رسد که رشد نسبی بازار و بهبود پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجب گرایش افراد به سهام این شرکت شود.