گروه بورس- علیرضا باغانی: نشست روز چهارشنبه کمیته اجرایی موسسان شرکت بورس با اتخاذ سه تصمیم به کار خود پایان داد. حسین خزلی خرازی، دبیر کمیته اجرایی موسسان شرکت بورس در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان این مطلب افزود: در نشست مزبور قرار شد آگهی تقدیر و تشکر از پذیره‌نویسان امروز در جراید مختلف منتشر شود، همچنین برای تشکیل بانک اطلاعاتی سهامداران، شرکت خدمات بورس به عنوان پیمانکار انتخاب شد. وی گفت: جلسه مزبور مصوبه مهم‌تری نیز داشت که آن تعیین تاریخ برگزاری مجمع موسسان شرکت بورس در بیستم مهر ماه سال جاری بود. به گفته وی، طبق قانون تجارت پس از پذیره‌نویسی، موسسان شرکت یک هفته فرصت دارند که فهرست پذیره‌نویسان را تهیه کرده و مجمع موسسان را برگزار کنند. مجمع موسسان هم با حضور

نصف + یک سهامدار تشکیل می‌شود و کلیه مصوبات آن به دو سوم رای حاضران در جلسه رسمیت پیدا می‌کند. خرازی، انتخاب هیات‌مدیره شرکت، تصویب اساسنامه پیشنهادی، تصویب حسابرس و بازرس و انتخاب روزنامه رسمی شرکت را از جمله موضوعات مجمع موسسان شرکت بورس عنوان کرد. وی احتمال داد که مجمع شرکت بورس در تالاری بزرگ مثل تالار رازی برگزار شود تا همه سهامداران حقیقی و حقوقی بتوانند در این نشست مهم شرکت کنند.دبیر کمیته اجرایی موسسان شرکت بورس افزود:‌ اگر اکثریت سهامداران حقیقی در مجمع حاضر شوند و روی یک نفر تفاهم کنند، احتمال اینکه بتوانند یک عضو در هیات‌مدیره داشته باشند، زیاد است اگر هم ۲۶درصد از سهامداران حقیقی در مجمع حضور پیدا کنند و روی دو نفر به تفاهم برسند، حتی می‌توانند دو نفر به هیات‌مدیره بفرستند.

وی در عین حال حضور اکثریت سهامداران حقیقی در مجمع شرکت را بعید دانست.

مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی در بیان هزینه‌های صورت گرفته شرکت بورس گفت: سازمان بورس پذیرفته است که هزینه‌های شرکت بورس را به صورت قرض به شرکت بورس پرداخت کند تا بعد از تاسیس، شرکت بورس آن هزینه‌ها را به سازمان بازگرداند.

خرازی به رایزنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاران برای تعیین اعضای هیات مدیره منتخب خود اشاره کرد.

وی گفت: مهم نیست که اعضای هیات مدیره از طرف چه شرکتی انتخاب می‌شوند، بلکه آنچه که حائز اهمیت است، انتخاب اعضایی با صلاحیت‌های لازمه است که وقت کافی برای شرکت بورس داشته باشند.

خرازی در این رابطه از برگزاری نشست کانون کارگزاران جهت انتخاب دو عضو هیات‌مدیره به نمایندگی از کارگزاران در شرکت بورس خبر داد و گفت: این جلسه افطاری فردا، یکشنبه در کارگزاری بانک کشاورزی برگزار می‌شود، تا اعضای کانون کارگزاران بتوانند روی دو نفر جهت حضور در هیات‌مدیره شرکت بورس به تفاهم برسد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با تبدیل بورس به شرکت با توجه به این که مدیریت شرکت را نهادهای مالی فعال در بورس بر عهده خواهند داشت، بسیاری از ضوابط و قوانین دست و پاگیر که حجم معاملات را پایین آورده بود، برطرف خواهد شد. دبیر کمیته اجرایی هیات موسس شرکت بورس، درباره آمار و اطلاعاتی که نسبت به تعداد سهامداران شرکت بورس در سطح تهران و شهرستان‌ها از طریق پذیره‌نویسی عمومی‌ صورت گرفته، گفت: گروه پنج نفره‌ای برای شمارش این تعداد سهامداران تشکیل شده است، همچنین باید با استفاده از نرم‌افزار امور سهام، سپس با دادن آگهی به مردم و تکمیل فرم از سوی آنان، همچنین ارسال فیش بانکی و تطبیق وجوه واریزی، اطلاعات سهامداران تکمیل شود. پذیره‌نویسان پس از واریز وجه پذیره‌نویسی موظف به ارسال مدارک و فرم تکمیل شده به آدرس اعلامی از سوی شرکت بورس اوراق بهادار هستند.

او اظهار امیدواری کرد که با شرکتی شدن بورس، فرآیند مهندسی مجدد جدی در مورد همه روش‌ها، سیستم‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارها در بورس اتفاق بیفتد، زیرا در غیر این صورت شرکتی شدن بورس، هیچ فایده‌ای برای اقتصاد و مردم نخواهد داشت.