گروه بورس - فرخنده رحیمی: معاملات بزرگ در بازار بورس تهران برای ایجاد نقدینگی مناسب و رشد و تقویت سودآوری برای شرکت صورت می‌گیرد. طی ۳۰ روز اخیر معاملات بزرگی در فضای بازار سرمایه انجام شد، از جمله پذیره‌نویسی شرکت بورس که باعث شد ۲۶درصد از سهام این شرکت در یک روز به فروش برسد. ایران خودرو نیز ۸/۲۸درصد از سهام بانک پارسیان که متعلق به شرکت‌های تابعه‌اش بود را از طریق سازمان بورس واگذار کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت‌هایی چون چرخشگر، تولید محورخودرو، مهرکام پارس، ایران‌خودرو دیزل و محورسازان ایران‌خودرو که شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو هستند، نیز از فروش سهام در معامله دوم، سود قابل توجهی می‌برند. گفت‌وگوی ما با کارشناسان بازار نیز درباره این معاملات نشان از سوددهی و افزایش نقدینگی برای این شرکت‌ها داشت. خانم کیانا پارسا در این‌باره می‌گوید: شرکت‌های بزرگ با تشخیص میزان سوددهی بیشتر برای زیرمجموعه‌های خود اقدام به خرید و فروش‌های کلان می‌کنند تا پرتفوی خود را ارتقا دهند. «مجید اصلی» با تاکید بر میزان سوددهی معتقد است که سازمان بورس نیز برای ایجاد سود بیشتر و راضی کردن سهامدارانش از این معاملات پر سود استقبال خواهد کرد. «امیررضا کاهدی» نیز بر این باور است که باید انگیزه‌های متقاضیان را از خرید این سهام در نظر گرفت. او میزان ریسک خریداران این سهام را به اندازه ریسک خریداران در زمان انتخابات می‌داند و در ادامه می‌افزاید: رکود یک سهم یا نیاز به نقدینگی و مشکلات مالی ممکن است باعث شود که یک شرکت بزرگ اقدام به فروش عمده یکی از سهام خود کند.

در مجموع اعتقاد کارشناسان بر این است که یک معامله بزرگ در بازار نشان‌دهنده این نیست که معاملات آینده بازار نیز معاملات بزرگ و کلان باشد، چرا که سهامداران جزء در هر صورت در حال خرید و فروش سهام شناور آزاد شرکت‌ها هستند. آنها این موضوع را یک اتفاق جدید و تازه نمی‌دانند و می گویند که هر شرکت بزرگی ممکن است زمانی به خاطر صلاحدید کارشناسانش اقدام به خرید یا فروش سهام شرکت‌های مختلف کند و این موضوع عمدتا به خاطر ایجاد سود برای شرکت است.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که رویکردهای اقتضایی سهامداران حقوقی باعث شده است که آنها به پرتفو تکاتی و تغییر ترکیب سبد سهام خود با توجه به ذائقه روز بازار برای خرید سهم‌های ارزنده روی آورند.