پتروشیمی خارک، برگ برنده بازار

گروه بورس- علیرضا باغانی: تالار بورس تهران آخرین روزکاری خود در هفته اول مهرماه را با ۸/۱۷ واحد رشد در شاخص کل پشت سر گذاشت. روز چهارشنبه تعداد ۳۰میلیون و ۱۶۱هزار و ۵۴سهم به ارزش ۲۲۰میلیارد و ۸۱۲میلیون و ۴۲هزار و ۸۵۱ریال در بازار سهام مورد معامله قرار گرفت. روز چهارشنبه شاخص کل بورس با ۸/۱۷درصد واحد رشد به رقم ۳۹/۹۵۴۸ رسید، شاخص تالار اصلی هم با ۹۸/۱۹ واحد رشد به رقم ۴۷/۹۳۶۵ رسید و شاخص تالار فرعی هم با ۴۶/۹ واحد رشد عدد ۸۱/۹۴۷۱ را نشان داد.

بیشترین تاثیر مثبت بر روی شاخص از سوی شرکت‌های پتروشیمی خارک، صدرا، نفت بهران، سیمان تهران، سیمان صوفیان، پتروشیمی اصفهان، سرمایه‌گذاری بانک ملی، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران و معادن و فلزات بود.

بیشترین تاثیر منفی بر کاهش شاخص نیز مربوط به شرکت‌های بانک پارسیان، سایپا و سیمان کرمان بود. طی معاملات روز چهارشنبه سهام ۱۴۹ شرکت دادو ستد شد که سهام۷۰شرکت مثبت، ۶۳ شرکت منفی و ۱۶ شرکت بدون تغییر بود.

بیشترین افزایش قیمت هم مربوط به شرکت‌های صدرا، پتروشیمی خارک، پتروشیمی اصفهان، ساختمان ایران و کابل باختر و بیشترین کاهش نرخ هم به شرکت‌‌های نیروترانس، قندشیرین خراسان، فولاد کاویان، فرومولیبدن کرمان و سولیران اختصاص داشت.

قرارداد «شسم» فسخ نمی‌شود

گفته‌های بازار: درباره سموم علف‌کش شایع کرده‌اند که قرارداد ۱۴میلیارد تومانی این شرکت با جهاد کشاورزی با احتمال فسخ مواجه است. گفته می‌شود، ارزش واقعی این قرارداد پایین‌تر از ۱۴میلیارد تومان برآورد می‌شود، چرا که تنها شرکت‌کننده در مناقصه مزبور، شرکت سموم علف‌کش است. با احتمال فسخ قرارداد مزبور، EPS شرکت نیز با احتمال تعدیل منفی روبه‌رو است.

شنیده‌های ما: اما شرکت فسخ قرارداد مزبور را تکذیب کرده و می‌گوید: «قرارداد سموم علف‌کش با جهاد کشاورزی همچنان بر قوت خود باقی است. به گفته شرکت، سموم علف‌کش هرگز در EPS خود تعدیل منفی نخواهد داد و همان ۲۲۴۸ریالی که وعده داده، بدون کم و کاست به سهامداران پرداخت خواهد کرد. شرکت از سهام خود در بازار سرمایه به عنوان سهمی پربازده و با پتانسیل بالا یاد می‌کند و می‌گوید: شرکت نه تنها با تعدیل منفی مواجه نیست، بلکه احتمال تعدیل مثبت EPS آن در ماه‌های آینده وجود دارد. گزارش EPS شرکت هم در هفته‌های آینده نیز از طریق سازمان بورس اعلام می‌شود.

«خاهن» تعدیلی ندارد

گفته‌‌های بازار: طرفداران شرکت آهنگری تراکتورسازی ایران از احتمال بسته شدن نماد شرکت مزبور برای تعدیل مثبت EPS سخن می‌گویند. به گفته آنان، این شرکت که تولیدکننده انواع شاتون است، در احداث طرح توسعه سوم و چهارم خود ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و احتمالا برای تعدیل مثبت EPS و اعلام EPS ۱۲۶۶ریالی در روزهای آینده بسته خواهد شد.

شنیده‌های ما: اما مدیران شرکت اظهار می‌کنند که شرکت آهنگری تراکتورسازی گزارش سه ماهه خود را به بورس ارائه کرده و این گزارش مورد تایید سازمان قرارگرفته است و هیچ‌گونه تعدیل EPS در این شرکت اتفاق نخواهد افتاد. شرکت در گزارش خود اعلام کرده است که طرح‌های توسعه در نیمه دوم ۸۵ افتتاح خواهد شد اما مشخص نیست در کدام ماه این عمل رخ دهد بنابراین باید منتظر پیشرفت طرح بود.

تعدیل «شخارک»

گفته‌های بازار: گفته می‌شود، پتروشیمی خارک که روز چهارشنبه ۸واحد در رشد شاخص تاثیر داشت، با احتمال تعدیل مثبت EPS تا ۴۰درصد مواجه است. دلیل این گمانه‌زنی‌ها هفته خوبی است که «شخارک» در بازار سهام پشت‌سر گذاشت.

شنیده‌های ما: اما در حال حاضر شرکت در EPS خود تعدیلی نداده است.

«شاراک» نه تایید نه تکذیب

گفته‌های بازار: در کنار شایعاتی مبنی بر افزایش پیش‌بینی سود پتروشیمی خارک، درباره پتروشیمی اراک نیز اخباری غیررسمی با این مضمون که شرکت مزبور ۱۵درصد تعدیل مثبت EPS دارد، به گوش می‌رسد.

شنیده‌های ما: به زودی گزارش پتروشیمی اراک به سازمان بورس ارائه می‌شود، اما شرکت در حال حاضر چیزی را نه تایید می‌کند و نه تکذیب.