گمانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حاکی از آن است که ۷۵/ ۰درصد نرخ بهره ایالات‌متحده آمریکا افزایش پیدا کند. در صورتی‌که رقم افزایشی بیش از رقم مذکور در نظر گرفته نشود احتمالا در سطح بازار سهام واکنش منفی چندانی از سوی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به این مهم نخواهیم داشت، چرا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌که طی چند وقت اخیر بازار در اغلب سهم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مرتبط، این موضوع را پیش‌بینی و به‌عبارتی پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خور کرده است. افزایش سطح نرخ بهره از رقم مذکور نیز می‌تواند واکنش منفی بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را در پی داشته باشد. با توجه به اینکه بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی هم بخشی از سیاست‌های جدید پولی را پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خور کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در صورتی‌که تاثیر منفی قابل‌توجهی را نشات‌گرفته از افزایش نرخ بهره متحمل نشوند، پیش‌بینی می‌شود که هفته آتی بخش عمده جریان معاملاتی بازار سهام تحت‌تاثیر رویداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس‌کالای ایران پیگیری شود.

در آن‌سوی بازار نیز تالار نقره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای طی هفته جاری معاملات پر رونقی را در محصولات فلزی، پتروشیمی و سیمان تجربه کرد. هر چند همانند سال‌های گذشته بخشی از داد و ستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها مورد ابطال قرار گرفت اما به‌نظر می‌رسد در صورتی‌که تقاضا همچنان پر قدرت و رقابت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیز در این بازار در سطح مطلوبی پیگیری شود معاملات همچنان می‌تواند در سطوح مناسبی صورت پذیرد. غالبا بازار نگران اتفاقات آتی است، دستکاری بیش اندازه یقینا بازار را نگران می‌کند. روز چهارشنبه نیز ناشی از چنین اتفاقی صنعت سیمان منفی بود. دولت با استفاده از ابزار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های در اختیار می‌تواند در سمت تقاضا محدودیت ایجاد کند به‌طوری‌که به یکسری از مشتری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اجازه رقابت ندهد، در مقابل حجم عرضه را افزایش دهد.

در این شرایط بخشی از عرضه انباشته در بورس کالا  به هفته آینده منتقل شده و سمت عرضه مقداری تقویت می‌شود. به شرکت‌ها نیز فشار عرضه بیشتر در صورت‌ داشتن موجودی وارد می‌شود. در ادامه کنترل سمت تقاضا از سوی دولت نیز مجددا به حذف قیمت‌های بالا منجر می‌شود. به‌نظر می‌رسد بازار در انتظار مشخص‌شدن برنامه دولت در این زمینه است. به اعتقاد بنده حذف بخشی از تقاضا از بورس‌کالا منجر به تغییر مسیر این جریان و ورود تقاضا به بازار سیاه می‌شود. در این صورت محصول سیمان می‌تواند با قیمتی بالاتر نیز تعیین شود.

 با توجه به نرخ دلار بازار آزاد و کاهش فاصله آن با دلار نیمایی صنایع می‌توانند تحت‌تاثیر مثبت این رویداد قرار گیرند. کاهش اختلاف این دو نرخ علاوه‌بر اینکه یکسری از رانت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها را به‌راحتی حذف می‌کند، می‌تواند در افت تقاضای دلار و واقعی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترشدن سودآوری صنایع نیز مثمرثمر باشد. حال باید دید سیاستگذاری بانک مرکزی در این زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ چگونه است.  نرخ دلار نیمایی بیشتر از متغیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جهانی، در روند معاملات اثر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار است. در آخرین روز کاری بازار سرمایه نیز افزایش این متغیر به ثبت رسید. اگر در روز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ابتدایی هفته آینده شاهد تداوم مسیر صعودی نرخ نیما باشیم یقینا بازار واکنش مثبتی به چنین رویدادی نشان خواهد داد.

به نظر می‌رسد هفته آینده دادو‌ستد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بورس تهران و فرابورس ایران متعادل پیگیری شود. ریسک دلار و برجام از سوی معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران تا حدودی پیش‌بینی شده است.  رویداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت پیرامون دلار نیما (افزایش نرخ) در حال وقوع است و معاملات بورس‌کالا نیز به تازگی رونق گرفته است. این دو متغیر اثر مثبتی در بازار سهام خواهند داشت و به‌نظر می‌رسد قیمت‌ها به‌صورت ملایم در مسیر افزایشی حرکت کنند.