معامله سهام ۱۴۴شرکت بورسی

گروه بورس- علیرضا باغانی: دیروز بازار پذیره‌نویسی سهم شرکت بورس از بازار دادوستد سهام داغ‌تر بود، به طوری که جمعیت داخل تالار دقایقی را در صف بانک‌ملی شعبه بورس تهران گذاردند تا بتوانند شماره‌ای در صف پذیره‌نویسی شرکت بورس به دست آورند. سهام شرکت بورس در ساعات اولیه پذیره‌نویسی با استقبال مواجه شده بود و در ساعات پایانی کار بانک‌ملی، به سقف مورد نظر رسید، حتی بعضی از حقیقی‌ها خواستار آن بودند که بیشتر از یک‌میلیون تومان سهم پذیره‌نویسی کنند یا حتی بعد از به حد نصاب رسیدن سقف پذیره‌نویسی عمومی، باز هم سهام شرکت بورس پذیره‌نویسی شود!

در بازار دیروز حق‌تقدم افزایش سرمایه شرکت کابل‌های مخابرات شهیدقندی در پایان معاملات به‌علت اتمام مهلت پذیره‌نویسی متوقف شد.

همچنین در روز یکشنبه، سهام ۱۴۴شرکت معامله شد که ۶۱شرکت با افزایش نرخ و ۶۲شرکت با کاهش نرخ همراه بودند، قیمت سهام ۲۱شرکت هم بدون تغییر معامله شد.

در مجموع دیروز ۸۳ میلیون و ۸۴۳ هزار و ۸۵۴ سهم به ارزش ۱۵۳میلیارد و ۳۰۵میلیون و ۴۸۵هزار و ۶۸۲ریال معامله شد.

چادرملو در انتظار افزایش سرمایه

گفته‌های بازار: درباره چادرملو هم شایع کرده‌اند که شرکت در مهر ماه افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خود را عملیاتی می‌کند. گفته می‌شود، سازمان بورس هم با افزایش سرمایه شرکت موافقت کرده است.

شنیده‌های ما: افزایش سرمایه شرکت مربوطه به طرح گندله‌سازی است. اما گزارش افزایش سرمایه آن هنوز نهایی نشده و در مرحله ویرایش است و سازمان هم هنوز مجوز افزایش سرمایه نداده است.

شرکت تصویب افزایش سرمایه و عملیاتی شدن آنها را در مهر ماه بعید می‌داند و می‌گوید که احتمالا تصویب افزایش سرمایه به بعد از ماه مبارک موکول خواهد شد.

تعدیل معادن

گفته‌های بازار: درباره سرمایه‌گذاری معادن و فلزات گفته می‌شد که با افزایش قیمت هر سهم شرکت مزبور تا ۳۹۰۰ریال، شرکت با احتمال تعدیل مثبت تا ۴۰۰ریال مواجه شده است.

شنیده‌های ما: شرکت در حال حاضر در EPS خود تغییری ندارد و افزایش قیمت سهم هم ناشی از عرضه و تقاضا در بازار است.

«تایرا»

در گرجستان یا تاجیکستان؟

گفته‌های بازار: از بازار خبر می‌رسد شرکت تراکتورسازی ایران تحت تاثیر قراردادی که در کشور گرجستان جهت تولید تراکتور منعقد کرده است، توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.

هدف قیمتی که از سوی کارشناسان تکنیکی برای این سهم پیش‌بینی شده است، در صورت ادامه روند افزایش بازار و اعلام عایدی بالاتر از سوی شرکت رقم ۱۰هزار ریال در میان‌مدت است.

همچنین پیش‌بینی می‌شود با روند روبه‌رشدی که تراکتورسازی پشت سر گذاشته، احتمال عرضه آن در روزهای آینده وجود دارد.

شنیده‌های ما: شرکت هیچ قراردادی با دولت گرجستان منعقد نکرده است. آخرین قرارداد خارجی «تایرا» هم راه‌اندازی خط تولید تراکتور در کشور تاجیکستان است که چند روز پیش راه‌اندازی شد.

راه‌اندازی این خط تولید در قالب شرکتی تحت عنوان تاجیران ۵۱درصدش از آن «تایرا» و ۴۹درصدش در اختیار دولت تاجیکستان انجام گرفته است.

تایرا سال گذشته هم قراردادی مشابه با ونزوئلا منعقد کرده است.

در EPS شرکت هم هنوز تغییری حاصل نشده است. اما افزایش قیمت با توجه به وضعیت بازار بعید نیست. همچنین طبیعی است، اگر قیمت بالاتر رود، خیلی از سهامداران دست به فروش سهم بزنند.