خبرگزاری فارس- عدم‌معاملات اوراق مشارکت ایران‌خودرو طی چند هفته گذشته باعث مشکلاتی برای دارندگان این اوراق شده و این وضعیت به دلایل گوناگون به شکل‌گیری آهسته و آرام تجربه‌ای ناموفق در بازار سرمایه و شرکت‌های داخل کمک می‌کند. برخی از مالکان اوراق مشارکت ایران خودرو که در سال گذشته نسبت به خرید این اوراق اقدام کرده بودند، با مشکلاتی جهت فروش مواجه شده‌اند و از این وضعیت ابراز نارضایتی می‌کنند. این نارضایتی حداقل به ۱۶ مورد می‌رسد.

رکود حاکم بر معاملات این اوراق در حالی شکل گرفته که هنوز کمتر کسی از دلیل یا دلایل واقعی و منطقی این واقعه با خبر است.

یکی از دارندگان این اوراق که نیاز مبرم و شدیدی به نقدینگی داشت، ابراز داشت: از دو ماه پیش تاکنون شاید نزدیک به ۲۰‌بار با واحد اوراق مشارکت ایران‌خودرو تماس و مراجعه داشته‌ام، اما تا روز شنبه موفق به فروش اوراق نشده‌ام.

وی ادامه می‌دهد: مسوولان اوراق مشارکت ایران‌خودرو می‌گویند به دلایلی چون سرقت در بورس‌، عدم‌ همکاری سازمان بورس، محدودیت‌های آیین‌‌نامه‌ای و توقف نماد معاملاتی قادر به انجام معاملات نیستند.

این سرمایه‌گذار جهت حل این مشکل چندین‌بار به سازمان بورس و شرکت‌های کارگزاری مراجعه کرده، ولی تا روز شنبه جواب روشن و واضحی دریافت نکرده است تا اینکه در روز یاد شده با مراجعه به واحد بازرسی سازمان بورس و بروز عصبانیت،‌ مسوولان این واحد طی تماس با واحد اوراق مشارکت ایران خودرو قول دادند که روز یکشنبه (دیروز) نسبت به پرداخت نقدینگی به وی اقدام خواهند کرد.

اولین عرضه اوراق مشارکت در شرایطی با مشکلات پیدا و پنهان مواجه شده که تجربه تلخ یا شیرین ایران خودرو در تصمیم‌گیری‌های مدیران دیگر شرکت‌ها قطعا تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

یکی از مسوولان اوراق مشارکت ایران‌خودرو به توقف نماد معاملاتی اوراق مشارکت از تاریخ ۲۸/۵/۸۵ اشاره کرد و گفت: نماد معاملاتی این اوراق در تاریخ یاد‌شده از جانب سازمان بورس متوقف شد و در نتیجه عرضه و تقاضایی نیز روی این اوراق صورت نگرفت.

وی در رابطه با دلیل توقف نماد اظهارداشت: سازمان بورس معتقد است به دلیل مکتوب نشدن خرید و فروش اوراق مشارکت ایران‌خودرو به قیمت کمتر از ۱۰۰تومان و بهای ۹۵تومانی و کنونی این اوراق نباید معاملاتی انجام شود.

این مسوول ادامه داد: سازمان بورس در حالی اصرار به معامله ۱۰۰تومانی این اوراق دارد که به هنگام عرضه اوراق در سال گذشته به اطلاع همگان رسیده بود که خرید و فروش اوراق بر‌اساس عرضه و تقاضا انجام خواهد شد.

وی به همکاری کامل ایران‌خودرو با ۱۶ ناراضی موجود تاکید کرد و گفت: به خاطر حل مشکلات مردم و حفظ آبرو حاضر شدیم، خارج از چارچوب بازارگردانی نسبت به خرید اوراق ۱۶ مالک اوراق مشارکت به قیمت ۱۰۰تومان اقدام کنیم.

وی ادامه داد:‌ طبق قانون، ایران‌خودرو موظف به بازخرید تنها ۱۰‌درصد از کل اوراق مشارکت است. در حالی با فشار فروش معلوم نیست این درصد افزایش یا کاهش یابد.

این مقام از آماده بودن بازارگردان و بازارساز برای انجام معاملات خبر داد و گفت:

ایران خودرو تمام سعی و تلاش خود را جهت حمایت از اوراق مشارکت به عمل آورده است.

وی در پاسخ به این سوال که دلایل بروز چنین مشکلاتی ناشی از چه مواردی است؟ گفت: دوران گذار و تغییر و تحولات بورس به همراه آیین‌نامه‌های محدود‌کننده از جمله دلایل اصلی این‌گونه مشکلات است.

وی در رابطه با چگونگی حل مشکلات کنونی گفت: با بازگشایی نماد معاملاتی از روز شنبه آماده‌ شدیم به میزان ۲۳۵‌میلیون تومان اوراق را خریداری کنیم.

وی افزود: طی دو سال ۲۰‌میلیارد تومان از اوراق مشارکت بازخرید شده است.

وی در خاتمه ابزار داشت:‌ به سازمان بورس پیشنهاد هم داده‌ایم برای حل چنین مشکلاتی آیین‌نامه‌ها اصلاح و پرداخت سود به جای سالی یکبار در ۴ مقطع از سال انجام شود.

این اتفاقات ناخوشایند در شرایطی روی داده که پاسخ سوالات مکتوب و ارسالی خبرگزاری فارس حدود ۲ ماه از جانب مدیران ایران خودرو مسکوت مانده و در برابر تماس‌های متعدد هیچ پاسخ روشن و کارسازی به دست نیامده است.