به گفته صالح‌آبادی، تابلوی چهارم بورس ابداع بورس ایرانی است و قرار نیست به صورت فیزیکی فعالیت داشته باشد. وی توضیح داد: در قالب تابلوی چهارم، نماد شرکت‌های زیان‌ده، از تابلوهای موجود در بورس حذف و در سایت سازمان بورس قرار داده می‌شود و برای آنها تابلوی فیزیکی در نظر گرفته نشده و فقط آنها فضای خاصی در سایت دارند.به‌گفته وی مزیت تابلوی چهارم بورس این است که امکان معامله و باز بودن نماد شرکت‌های زیان‌ده وجود دارد و سهامدار عمده می‌‌تواند در راستای حمایت از سهامدار خود، سهام آنان را هر چند در قیمت پایین خریداری کند.

یادداشت روز
هزینه و فایده تابلوی چهارم
محسن ایلچی
رییس سازمان بورس روز گذشته در رابطه با کارکردهای متفاوت تابلوی غیررسمی موسوم به تابلوی چهارم، دیدگاه‌های سازمان را در این باره اعلام کرد.
اگر خارج از فضای مصاحبه و مصوبه اخیر ویژگی‌های «تابلوی جدید» تشریح شود، باید اشاره کرد که نقش این تابلو، جلوگیری از قفل شدن یا بلوکه شدن بخشی از سهام موجود در بازار است.
لب مطلب این است که شماری از شرکت‌ها که به هر دلیل قابلیت نقد شوندگی ندارند، در محیط بازار غیررسمی فرصت می‌کنند که سهم خود را مورد معامله قرار دهند. یک انتقاد جدی که به این تابلو از سوی کارشناسان مطرح می‌شود، این است که راه‌اندازی این تابلو باعث خروج مالکیت سهام ارزنده از دست حقیقی‌ها و حرکت آن به سمت حقوقی‌ها است.
واقعیت این است که وقتی یک سهم ارزنده نیست یا اگر ارزنده است، به دلیل تصمیم‌های سهامداران عمده، نمادش متوقف است، باید راه‌حلی برای آن جست و در برابر بازار قرار داد. این واقعیت دارد که منع خرید سهام از سوی حقیقی‌ها در تابلوی چهارم یک ابهام کارکردی برای این تابلو است، اما به هر ترتیب سه مساله جدی در برابر سازمان وجود دارد.
نخست اینکه بازار باید از نمادهایی که به جز اشغال تابلوی اصلی و فرعی و حضور صوری در آن هیچ نقش دیگری ندارند، پاکسازی شود، دوم اینکه ارزش بازار و اعداد و ارقام مربوط به شاخص‌ها باید واقعی شده و معیاری دقیق برای وضعیت بازار باشد. سوم اینکه بخشی از منابع سهامداران حقیقی که سال‌ها است بلوکه شده‌اند، باید آزاد شود.
اینکه یکی از کارکردهای این تابلو افزایش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی است، غیرقابل انکار است. اما تحلیل هزینه و فایده واگذاری و فروش سهام ارزنده نزد خود سهامداران حقیقی است. آنها هستند که قبل از عرضه و واگذاری سهام باید صورت‌های مالی، دلایل اراده حقوقی در توقف نماد معاملاتی و سایر آیتم‌های بنیادی را ارزیابی کنند و سهام خود را ارزان از دست ندهند. ریسک معامله در تابلوی چهارم بالا است، قبل از ورود به آن دقت کنید.