عده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای دیگر از کاربران که جزو هیچ‌یک از دهک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اعلام‌شده نبودند نیز اعتراض داشتند چرا باید از جیب آنان بذل و بخشش کنند و ثروت این مملکت برای آنان نیز هست. رضا خانکی از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه یکی از این افراد بود که اعتراضش را این‌گونه بیان کرد: «۷۷‌میلیون نفر از جمعیت ۸۳‌میلیونی یارانه ۴۰۰ ه. ت می‌گیرند، یعنی تو این نظام بازتوزیع ثروت به خرج جیب من نوعی که تو این ۶‌میلیون هستیم برای آسایش اون ۷۷‌میلیون پول برمی‌دارند. به‌عنوان یک شهروند این مالیات رو (علاوه بر همه مالیات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگه که میدم) منصفانه نمی‌دونم و حلال نمی‌کنم.‌» کاربر دیگری هم نوشت: «آقا این یعنی چی؟ مگه ما آدم این مملکت نیستیم؟ آخه کی گفته که من کارمند جزو دهک بالا هستم؟! چند ساله ‌یارانه که به ما نمیدن، الان هم این یارانه رو به ما ندادن. بابا به خدا ما هم زیر بار این گرونی له شدیم.» «مجتبی» هم معلم بازنشسته‌ای بود که یارانه معیشتی جدید به حسابش واریز نشده و نوشت: «حاجی برای ما که واریز نکردن نمی‌دونستم یه معلم و یه بازنشسته جز ۱۰‌درصد سرمایه‌دار محسوب میشن، اینم بگم یارانه‌های قبلی رو می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گرفتیم.‌» در این میان برخی هم به‌کارشناسی طرح یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدید دولت پرداختند و آسیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی را که به اقتصاد کشور وارد می‌کند، گوشزد کردند. یکی از این کاربران پیش‌بینی کرد با توجه به تجربه دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های قبل پرداخت این حجم از پول به خانوارها احتمالا منجر به تورم بالایی خواهد شد.

کاربری به‌نام «فرناز» هم نوشت: «دلارهای یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را به‌جاش اسکناس ریالی چاپ‌کردن دادن به ملت! به نسبت همین چاپ اسکناس از ارزش پول خود مردم کم میشه! یه سیکل باطل تکرار‌شونده. تورم تاخیری که مردم به‌زودی دوباره تو زندگی احساسش می‌کنن!» توییت محسن رضایی که نظام یارانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای جدید را توضیح داده بود هم بین کاربران توییتر واکنش‌های زیادی دنبال داشت. او نوشته بود: «پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰‌هزار‌تومانی تلاشی در جهت افزایش قدرت خرید مردم و گامی در جهت تحقق اهداف بلند دولت سیزدهم خواهد بود. از جناب آقای رئیس جمهور تشکر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنم. صداقت و تلاش ایشان می‌تواند به تحقق اهداف دولت در تمامی ابعاد کمک کند.‌» یکی از کاربران در پاسخ به این عضو تیم اقتصادی دولت نوشت: «یه بار اون بلایی که یارانه نقدی ۴۵ تومنی سر اقتصاد و بازار آورد رو بررسی می‌کردین بعد! این یارانه هیچ کمکی به مردم نمی‌کنه.‌» کاربری به‌نام «نوری» هم خطاب به محسن رضایی یادآور شده که اگر او و همفکرانش اجازه می‌دادند سال‌گذشته برجام امضا می‌شد دیگر احتیاجی به این پول‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌پاشی خسارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بار نبود. یکی دیگر از کاربران هم اقدام دولت را تفسیر کرده و نتیجه گرفت قرار نیست برجام احیا شود چراکه اگر دولت امیدی به احیای برجام و رفع تحریم‌ها داشت، در برهه فعلی اقدام به آزادسازی قیمت‌ها نمی‌کرد.

«صابر» هم خطاب به رضایی نوشت: «کاش به‌جای این کارها و تمرکز روی این تیپ طرح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، سراغ افزایش ارزش پول ملی و افزایش واقعی قدرت خرید مردم از آن طریق می‌رفتید و تمرکز کارتون را در آن بخش قرار می‌دادید. روش‌های کوپنی برای قدیم بود! این مبلغ هم در مرور زمان ارزش خودش را از دست می‌دهد.‌» یکی از دیگر از کاربران نیز حساب و کتاب کرد دولت با اجرای این طرح در آخر سال‌چقدر کسری‌بودجه خواهد داشت و پرسید‌منابع مالی این طرح چیست؟ او نوشت: «نظر دولت این است که یارانه به مصرف‌کننده یعنی مردم داده می‌شود؛ ۳ دهک اول هر نفر ۴۰۰‌هزار‌تومان، دهک چهارم به بعد ۳۰۰‌هزار‌تومان. مبارک باشه! اما نقدینگی لازم برای یارانه در یک سال‌حدود ۴۰۰همت + کسری‌بودجه حدودا ۴۵۰ همت! منبع تامین کجاست؟»

برخی از کاربران هم از حذف طبقه متوسط با اجرای این طرح می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نوشتند. «مبین»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این‌باره نوشت: «حذف ارزترجیحی کاملا درسته ولی تصمیم و اجرا با کابینه ضعیف اقتصادی کاملا کار رو خراب میکنه. دولت توانایی تامین کالاها رو نداره پس مجبوره بدون برنامه‌ریزی و ابهام در محل تامین یارانه پرداخت کنه. کسری‌بودجه، هزینه اضافی، چاپ پول در نهایت منجر به ابرتورم و حذف قشر متوسط جامعه میشه.‌» کاربر دیگری هم هم‌نظر با او نوشت: «یک کشور تحت تحریم، دولت برای خودش تعهد مالی ایجاد کرده، اگر دولت توانایی تامین کالا و اقلام رو داشت اصلا نیازی به دادن یارانه ۴۰۰‌هزار‌تومانی و ۳۰۰هزار‌تومانی یا حتی کوپن نبود. از طرفی تفکیک دهک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در تخصیص منابع ملی کار اشتباهی است، همین کار باعث حذف طبقه متوسط خواهد شد.‌»


علی سعدوندی

اقتصاددان

تشتت‌آرا در تیم اقتصادی بیداد می‌کند. به ریاست‌جمهوری توصیه می‌کنم مرجع تصمیم‌گیری‌ها را از دولت به مردم بسپارید. مثلا سه روش حذف ارز۴۲۰۰ از سوی معاونت اقتصادی و وزیر اقتصاد و ریاست مجلس مطرح‌شده است. همین‌ها را در یک سامانه به رفراندوم بگذارید.


پیام الیاس کردی

فعال بازار سرمایه

یادتون هست در هفته‌های گذشته خبر از حذف آقای محسن رضایی از برنامه‌های اقتصادی دولت بود؟! امروز اما با همون طرح یارانه ۴۰۰‌هزار‌تومانی و پیشنهادش به آقای رئیسی نشون دادن که در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت نقش پر رنگی رو دارند! احتمال میدم این تصمیم خیلی سریع گرفته‌شده !