پذیره‌نویسی عمومی؛ یک تجربه متفاوت

گروه بورس - علیرضا باغانی: در حالی که بعد از افزایش سهم‌الشراکه سهامداران حقیقی در پذیره‌نویسی شرکت بورس تا سقف یک میلیون تومان، حقیقی‌ها در اظهارنظرهای متفاوتی از این تصمیم استقبال نکرده بودند، اما با نزدیک شدن به زمان پذیره‌نویسی شرکت مزبور، تمایل این دسته از فعالان بازار سرمایه نسبت به مشارکت در این شرکت بیشتر شده است. براساس اطلاعیه کمیته اجرایی هیات موسسان شرکت در حال تاسیس بورس اوراق بهادار سهامی عامی پذیره‌نویسی این شرکت از روز یکشنبه دوم مهرماه به مدت پنج روز کاری در شعب بانک ملی دارای سیستم سیبا در سراسر کشور آغاز می‌شود.

اطلاعیه مزبور می‌افزاید: متقاضیان پذیره‌نویسی می‌توانند حداقل یک هزار سهم یک هزار ریالی و حداکثر ده هزار سهم را پذیره‌نویسی کنند. براساس الزامات مقرر از سوی سازمان بورس، فعالیت شرکت بنابر کارمزد و ثبت نرخ‌های خدمات مصوب سازمان بورس اوراق بهادار خواهد بود. همچنین در این پذیره‌نویسی ۴۱میلیون و ۶۳۲هزار سهم به ارزش ۴۱میلیارد و ۶۳۲میلیون ریال به عموم علاقه‌مندان حقیقی و حقوقی عرضه می‌شود و اما اظهارنظر برخی از معامله‌گران حقیقی بازار سرمایه را بخوانید:

بازار مثبت، شرکت مثبت

محمد پیرجهان یکی از سهامداران حقیقی فعال در بازار سرمایه معتقد است: سهام شرکت بورس، با توجه به مثبت بودن بازار و ادامه روند مثبت آن در آینده و به تبع آن کسب سود از سوی شرکت بورس، سهم ارزنده‌ای به نظر می‌رسد.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه از نگرانی‌های بین‌المللی در مسائل ژئوپلتیک و به‌ویژه مسائل هسته‌ای کشورمان کاسته شده و همچنین با در نظر گرفتن تحلیل کارشناسان از ادامه روز مثبت معاملات در بورس، به نظر می‌رسد که از لحاظ بنیادی شرکت بورس در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته باشد.

شرکت بورس سود می‌دهد

به گفته وی، از طریق تزریق منابع نقدی جدید توسط سهامداران، حمایت دولت از بورس و چشم‌انداز روشنی که از بورس کشورمان پیش روی سهامداران حقیقی و حقوقی قرار دارد، حجم معاملات در آینده افزایش خواهد یافت که همین امر در کسب سود از سوی شرکت بورس تاثیر مستقیم خواهد داشت. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به رویکرد مثبت بازار نسبت به شرکت بورس، پذیره‌نویسی شرکت مزبور با استقبال سهامداران حقیقی و حقوقی مواجه ‌شود حتی انتظار می‌رود که پذیره‌نویسی آن طی دقایق اولیه به اتمام برسد.

همچنین این معامله بورس به سهامداران توصیه می‌کند که به سهم شرکت بورس با دید بلندمدت نگاه کنند تا سود خوبی عایدشان شود.

چرا سوددهی

وی اظهارنظر خود را درباره سوددهی شرکت بورس توجیه کرده و می‌گوید: این شرکت چون همانند یک نهاد واسطه‌گر مالی فعالیت می‌کند، از هزینه بسیار کمی نسبت به شرکت‌های تولیدی برخوردار خواهد بود که همین موضوع موجب می‌شود که شرکت بسیار سریع به سوددهی رسیده و از ارزندگی و ارزش افزوده خوبی بهره‌مند شود.

شرط حقیقی‌ها!

سیدامین هدایی دیگر معامله‌گر حقیقی بورس نیز این پذیره‌نویسی را در تاریخ بورس بی‌سابقه خوانده و می‌گوید: این پذیره‌نویسی تا به حال در بورس سابقه نداشته که شرکت سهامی بورس سهامش را در مرحله پذیره‌نویسی قرار دهد، اما شرط ما این است که سهام شرکت بورس به صورت مساوی تقسیم شود.

سقف پذیره‌نویسی پر می‌شود

وی پیش‌بینی می‌کند: سهامداران حقیقی تا سقف قانونی یعنی ۴هزار سهم شرکت بورس (۴میلیارد تومان) را مورد پذیره‌نویسی قرار دهند. به گفته وی، شرکت بورس ارزش سرمایه‌گذاری دارد، اما باید برای فعالیت بهینه شرکت مزبور و سوددهی آن سازوکارهای لازم ایجاد شود، ولی هنوز به نظر می‌رسد بازار آمادگی پذیرایی از شرکت بورس را نداشته باشد، ولی به هر حال باید هرچه سریع‌تر معاملات به شرکت بورس واگذار شود تا همگام با آغاز به کار فعالیت این شرکت، بازار نیز خود را با این نوع فعالیت تطبیق دهد.

یک تجربه متفاوت

میرزایی، دیگر معامله‌گر بورس با پرهیز از اظهارنظر درباره سوددهی یا عدم سوددهی شرکت بورس گفت: پذیره‌نویسی شرکت بورس توسط سهامداران حقیقی و حقوقی، تجربه‌ای است که تاکنون در بورس اتفاق نیفتاده است، اما نکته این جا است که سهامداران حقیقی چقدر در اداره شرکت بورس می‌توانند، مشارکت داشته باشند.

اداره کردن مهم‌تر از کسب سود

وی با یادآوری ضرورت اداره شدن شرکت بورس به صورت سهامی عام، گفت: دولتی بودن شرکت‌ها در ایران تجربه بسیار بدی است، پس باید اداره شرکت بورس به صورت سهامی‌عام یا حتی فراتر از آن باشد تا به سوددهی برسند.

کمی احتیاط کنید

وی در عین حال به سود رسیدن شرکت بورس را در کوتاه‌مدت بسیار بعید دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در شرکت بورس با دید بلندمدت باید باشد، از طرفی امکان دادوستد سهام شرکت مزبور هم وجود ندارد، پس لازم است سهامدارانی که تمایل به پذیره‌نویسی سهام شرکت مزبور دارند، کمی احتیاط کنند.

درخواستی از هیات‌موسسان

یکی دیگر از معامله‌گران حقیقی بازار سرمایه هم با مثبت بر شمردن سرمایه‌گذاری در شرکت بورس می‌گوید: سهامدارانی که می‌خواهند سهم شرکت مزبور را پذیره‌نویسی کنند، به فکر سوددهی یک‌میلیون تومان سرمایه خود نباشند، بلکه در هیات موسسان شرکت بورس مشارکت در اداره شرکت مزبور را طلب کنند.

به گفته وی، اداره شرکت بورس توسط حقیقی‌ها موجب می‌شود که تصمیمات این شرکت منطقی‌تر و به نفع بازار سرمایه باشد و تنها گروه خاص مثل کارگزاران و نهاد‌های مالی از منافع آن بهره‌مند نشوند.