این همون ثبات اقتصادی است.» برخی نیز به اینکه همه کارشناسان بورسی تحلیلگر جنگ شده‌‌‌اند، کنایه می‌‌‌زدند. مانند این کاربر که نوشت: «کارشناس‌های بورس پارسال و رمز‌‌‌ارز امسال، الان همه‌‌‌شون تحلیلگر جنگ روسیه اوکراین شدن.» در این میان برخی نیز توصیه‌‌‌هایی برای سهامداران داشتند. یکی از کاربران خطاب به سهامداران گفت که واکنش هیجانی نداشته باشند و نوشت: «فردا که خواستید در صف فروش سهام زنبیل بذارید یادتون باشه در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین، نفت جهش خوبی داشته و این اتفاق موجب رشد درآمدهای دولت و صدالبته کاهش فشار کسری بودجه روی بازار سرمایه میشه. ضمنا حتی بورس روسیه و بازارهای جهانی هم به آرامش رسیدن. پس واکنش هیجانی ممنوع!»

مانع جدید برای واگذاری سرخابی‌‌‌ها

دیروز واگذاری استقلال و پرسپولیس به تعویق افتاد. شرکت فرابورس پنج‌شرط تعیین کرده که پس از تعیین‌تکلیف آن شروط، درج نماد این دو تیم در فرابورس انجام می‌شود. یکی از شروط، ارزش‌گذاری دو باشگاه توسط مشاوران سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه است. اکنون ارزش‌‌‌گذاری این دو باشگاه توسط کارشناسان رسمی انجام شده؛ اما طبق دستورالعمل سازمان بورس ارزش‌‌‌گذاری باید توسط مشاوران سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه انجام شود. واکنش کاربران بورسی فضای مجازی به این اتفاق هم جالب بود. اغلب آنان می‌‌‌گفتند که از قبل هم پیش‌بینی می‌‌‌شد این واگذاری ناکام بماند. برخی هم از اینکه واگذاری پرسپولیس و استقلال به تعویق افتاد خوشحال بودند و درخواست داشتند که این دو تیم به دلیل ضررده بودن وارد بورس نشوند؛ چرا که به اعتقاد آنها نه‌‌‌تنها منفعتی برای بازار سرمایه نخواهند داشت، بلکه به ضرر سهامداران خواهند بود.

اعتراض بورسی‌‌‌ها به حباب مسکن

یکی دیگر از موضوعاتی که بورسی‌‌‌ها دیروز درباره آن صحبت می‌‌‌کردند، قیمت مسکن و رشد آن طی سال‌های اخیر و مقایسه آن با ریزش‌‌‌های بازار سرمایه بود. کاربران بورسی همچنین به آن‌دسته از کارشناسان و فعالان اقتصادی که در روزهای اوج بورس نسبت به رشد شاخص کل بورس معترض بودند و رشد آن را حباب می‌‌‌دانستند، می‌‌‌گفتند چرا اکنون درباره حباب مسکن حرفی نمی‌‌‌زنند. یکی از این کاربران نوشت: «قیمت مسکن همیشه صعودی است و ما در بورس فروپاشیده سرمایه‌گذاری کردیم.» یکی دیگر از کاربران به قیمت آپارتمانی که یکی از بستگانش به‌تازگی رهن کرده پرداخت و نوشت: «یه آپارتمان نقلی و بدون امکانات گوشه‌ای از تهران که اول ۹۵ به نظر خریداران ۱۲۰میلیون ارزش نداشت، امروز ۲۵۰میلیون رهن کردن! حبابیون عزیز که ادعای پیشگویی هم دارن، تحلیلی ندارن؟ مسکن و خودرو و زمین اصلا حباب نداره، فقط بورس حباب داره.» یکی دیگر کاربران توییتر نیز قیمت مسکن طی ۱۷سال گذشته را بررسی کرد و نوشت: «قیمت متوسط مسکن در سال ۸۳ در تهران ۶۰۰‌هزار تومن و قیمت دلار حدودا ۹۰۰ تومن بوده. ۱۷سال بعد، قیمت متوسط مسکن به ۳۲میلیون تومن و نرخ دلار هم به ۳۰هزار تومن رسیده. تو این بازه، مسکن ۵۳برابر و دلار ۳۳برابر شده. اگه مسکن به اندازه دلار رشد کرده بود، الان باید حول و حوش ۲۰ تومن بود.»

داود بهرامی

کارشناس بازار سرمایه

کاش سازمان بورس برای تعیین مدیران امور سهام شرکت‌ها ضوابط تعیین می‌‌‌کرد. مدیر امور سهامی که اصول اولیه بازار سرمایه رو‌‌‌ بلد نیست یا حتی ساده‌‌‌ترین نوع تحلیل تکنیکال رو نمیدونه، چطور میتونه تصمیم بگیره کجا باید بخره و کجا باید بفروشه؟ باور کنید ۹۰‌درصد مدیران امور سهام تخصص ندارن!

عباسعلی حقانی‌‌‌نسب

فعال بازار سرمایه

اقدامات موازی لازمه رونق: ۱) افزایش دامنه نوسان در بازار سرمایه؛ ۲) سه ماه شمارکردن و کاهش تدریجی سود سپرده بانکی؛ ۳) فروش دارایی‌های غیر‌بانکی بانک‌ها و مازاد دولت؛ ۴) حذف یارانه‌‌‌های پنهان مازاد بر الگوی مصرف و قیمت‌گذاری دستوری؛

۵) افزایش نرخ تعامل با دنیا اعم از شرق و غرب.

رضا خانکی

کارشناس بازار سرمایه

به‌نظرم یکی از حوزه‌‌‌هایی که میتونه خیلی بازار رو جذاب کنه، ورود رسمی صندوق‌های  PE(صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی) با اعلام رسمی به شرکت‌های پایه فرابورسه.