توییت علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت‌ملی درباره برجام و مذاکرات بین‌المللی کمی در شبکه اجتماعی توییتر این گمانه‌زنی را ایجاد کرد که شاید تا پایان امسال خبری از توافق نباشد. شمخانی در توییتر خود نوشته بود: «آمریکا و اروپا در آزمون اجرای تعهداتشان در برجام مردود شدند. اکنون برجام برای ایران در حوزه اقتصادی و رفع تحریم‌ها به پوسته‌‌‌‌‌‌‌‌ای خالی تبدیل شده است. با آمریکای بدعهد و اروپای بی‌‌‌‌‌‌‌‌عمل هیچ‌‌‌‌‌‌‌‌گونه مذاکره فرابرجامی صورت نخواهد گرفت.‌» با این حال قبل از علی شمخانی، امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه در صفحه توییتر خود اعلام کرده بود که «در تماس با جوزپ بورل در مورد آخرین وضعیت مذاکرات وین گفت‌وگو کردیم. رعایت خطوط قرمز ایران برای‌مان اهمیت اساسی دارد. روند رو به جلوست اما هنوز برخی موضوعات مهم، پیش‌روی ماست. ابتکارات طرف ایرانی توافق را در دسترس قرار داده اما حصول توافق نهایی منوط بر «رفتار مسوولانه» طرف غربی است.‌» این توییت‌ها اما به دو گمانه‌زنی دامن زده بود؛ مساله اول این بود که برجام تا پایان امسال هرطور که هست به سرانجام می‌رسد و این بحث‌ها و خبرها هم حاشیه‌های داستان است، وگرنه در اصل داستان برجام موردتایید طرف‌های مذاکره‌کننده قرار گرفته و ایران صبر کرده است تا کمی دست‌بالا را در خبرها و تحلیل‌ها بگیرد و بعد در فرصت مناسب این موضوع را رسانه‌ای کنند. مساله دیگر این بود که برجام هنوز در کش و قوس مذاکره و رایزنی است. این دسته از کاربران به این موضوع می‌پرداختند که بعید است برجام تا پایان امسال به نتیجه برسد و این وضعیت بلاتکلیفی در سال بعد هم ادامه‌دار خواهد بود.

در سوی دیگر توییتر صحبت از سرعت اینترنت و شایعه‌های اجرایی‌شدن طرح صیانت بود. مساله‌ای که چند روزی است ذهن کاربران را به خود مشغول کرده است. دیروز باقر صمدی، معاون دیجیتال یکی از اپراتورهای اینترنت و تلفن‌همراه درباره سرعت اینترنت و قیمت آن در صفحه خود نوشت: «از کندی اینترنت می‌نالید؟ بدانید، در سالیان اخیر آهنگ رشد تقاضا خیلی بیشتر از عرضه بوده و دلیل عدم‌رشد عرضه، ناتوانی اپراتورها در سرمایه‌گذاری جدید ناشی از افزایش شدید هزینه‌ها و ‌‌‌‌‌‌‌‌سیاست صیانت از قیمت بوده است. الیت جامعه باید مقابل هرگونه  صیانت غیرمنطقی موضع گرفته و‌‌‌‌‌‌‌‌ جلوی ‌‌‌‌‌‌‌‌ضرر را بگیرد.‌» در همین رابطه امیر ناظمی، پژوهشگر در صفحه خود نوشت: «اگر این استدلال درست باشد؛ پراید که قیمت نجومی پیدا کرده، باید باکیفیت‌‌‌‌‌‌‌‌ترین خودروی دنیا باشد! زمان گرفتن پروانه و اجازه خرید و فروش اینترنت طرفدار انحصار هستند؛ زمان قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری، مدافع بازار آزاد. گران‌‌‌‌‌‌‌‌کردن اینترنت، همان اجرای خاموش طرح صیانت است؛ البته به‌صورت طبقاتی!»

وضعیت بازار میوه شب عید هم از دیگر سوژه‌هایی بود که در جمع توییتری اقتصادی‌ها به آن پرداخته می‌شد. در همین رابطه حسن حسن‌خانی، فعال حوزه اقتصاد در صفحه توییتر خود نوشت: «سازمان تعاون روستایی ۴۰ساله نتوانسته یک بازار میوه شب عید رو مدیریت کند، بعد ما انتظار داریم در کشور بخش تعاون رشد کند. واقعا یک مساله ۴۰سال حل‌نشده باقی بماند معنایش چیست؟» برخی از کاربران هم از دخالت‌های همیشگی دولت در حوزه‌های مختلف نوشتند و این موضوع را عامل پیش‌نرفتن کارها و دست‌نیافتن به پیشرفت در حوزه‌هایی که دولت در آنها حضور داشته است، معرفی می‌کردند. به اعتقاد برخی دیگر از کاربران دولت‌ها در ایران همیشه اصرار دارند که راه خود را بروند و فکر می‌کنند که تافته جدا بافته هستند، در صورتی‌که اگر از تجربه‌های دولت‌های قبلی درس می‌گرفتند و متوجه می‌شدند که دخالت‌های دولتی عامل پس‌رفت در فعالیت‌ها است، شاید اقدامات دیگری انجام می‌دادند.

سعید درخشانی

فعال حوزه اقتصاد

شرکت‌های بورسی در سال حدود ۹۰۰-۸۰۰ همت (هزار میلیارد‌تومان) سود خالص می‌سازند و حدود ۱۲۰-۱۰۰ همت مالیات می‌پردازند، سود سپرده بانکی کشور در یک‌سال آینده هم حدود ۸۰۰همت برآورد می‌شود، ولی با سهم مالیات صفر. افرادی که دنبال اصلاح تراز عملیاتی دولت هستند در مورد دومی عمدتا ساکت هستند.

رضا خانکی

فعال حوزه بورس

ضامن نقدشوندگی در صندوق‌های درآمد ثابت از آن داستان‌‌‌‌‌‌‌‌های عجیب است. قبل‌تر این رکن اجباری بود، بعد به این نتیجه رسیدند که وقتی صندوق‌‌‌‌‌‌‌‌ درآمد ثابت پولش سپرده در بانک‌هاست معنی ندارد که یک بانک ضامن یک بانک دیگر بشود چون داشتن ضامن نقدشوندگی عملا فقط هزینه تحمیلی اضافه به سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌گذار بود. در نهایت صندوق‌ها خیلی‌هایشان این رکن را برداشتند چون نقض‌غرض است، ولی چون مردم تصورشان این است که این ضامن نقدشوندگی مهم است، خیلی‌‌‌‌‌‌‌‌ها هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌اش را از سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌گذار می‌گیرند و تا امروز بعد از ۱۵ سال فکر نکنم حتی یکبار هم صندوق فیکسی دچار مشکل نقدینگی جاری شده باشد.

محمد عبدزاده

مدرس دانشگاه

وقتی بورس رشد شارپی یا ریزش تاریخی دارد، بهترین زمان یادگیری و آموزش است، تا در زمان موردنیاز بشود از آن دانش که حالا تجربه هم همراهش است، استفاده کرد. با همان حساسیتی که به راننده‌تاکسی پول بیشتر پرداخت نمی‌کنید، سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌هایتان را به هر سیگنال‌فروشی نسپارید.