آخر هفته گذشته خاندوزی در توییتی به مناسبت ۲۲ بهمن ماه نوشت: «اصلِ تحریم همین چرخه‌‌‌ خودتحریمی‌‌‌ است. نفسِ برادر مطیعی گرم.» بعد از این توییت کاربران بورسی زیر پست وزیر ضمن انتقاد از وضعیت بازار سرمایه و یادآوری عدم‌تحقق وعد‌‌‌های دولت سیزدهم در این حوزه، خودتحریمی را برای خاندوزی بازتعریف کردند. مثلا یکی از این کاربران نوشت: «خودتحریمی یعنی اینکه بازار سرمایه کشور را با مداخلات دستوری در اقتصاد تضعیف کنید تا نقدینگی کشور به سمت دلالی و بازار کالایی سوق پیدا کند. آن وقت یک کیسه برنج یک‌میلیون تومان، سهام شرکت‌ها ۸۰درصد ریزش و به قیمت سال ۹۷. احسنت به این تدبیر. احسنت! ترامپ هم نتوانست.» یا کاربر دیگری به نام «علی» که معتقد بود از بین بردن سرمایه مردم در بورس خودتحریمی اقتصادی است. «سجاوند» هم خطاب به خاندوزی گفت: «مصداق خودتحریمی، پذیرفتن مسوولیتی است که علمش را نداریم یا علم داریم اما توان عمل به آن را نداریم.» کاربر دیگری به نام فاطمی هم مشابه همین نظر را داشت: «یکی از عوامل خودتحریمی خود شخص مبارک شماست. چرا جلوی رشد نقدینگی را نمی‌گیرید؟ چرا بورس را از دست رانت‌‌‌خواران نجات نمی‌دهید؟ چرا جلوی رانت ارز ۴۲۰۰ را نمی‌گیرید؟» کاربری به نام «هادی» اما به کنایه خطاب به وزیر اقتصاد نوشت: «ما از شما واسه خودتحریمی معذرت‌خواهی می‌‌‌کنیم. به‌خاطر گرونی‌‌‌های بی‌‌‌سابقه و داغون کردن سرمایه مردم تو بورس و قفل شدن اقتصاد این کشور عذرخواهی می‌‌‌کنیم!»

علی سعدوندی

کارشناس اقتصادی

اگر قرار بود ابتذال در سیاستگذاری اقتصادی نمود یابد چیزی جز صندوق تثبیت بازار نمی‌بود؛ یک نهاد غیرقانونی و غیرشفاف برای انتقال ثروت از بیت‌المال به رانت‌‌‌خواران. بله صندوق در کنترل ریزش‌ها بارها شکست خورد اما در رانت‌پاشی به خواص، عالی عمل کرده است!

مهدی رباطی

کارشناس بازار سرمایه

در سال‌های رویایی ۹۷ تا ۹۹ که حجم انبوه نقدینگی وارد بورس می‌‌‌شد، با سختگیری‌‌‌های بی‌‌‌دلیل در IPO شرکت‌ها، حباب تاریخی بورس ایجاد شد و تامین مالی برای رونق تولید نیز انجام نشد و اکنون بازار محتضر، توان حتی یک عرضه اولیه در سال را هم ندارد. سیاستگذاری بازار سرمایه کشور مشکلات اساسی دارد.