به گفته وی معیارهای حضور در این تابلوها را کمیته درج مشخص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد و در حال‌حاضر هم معیارهای حضور در تابلوهای زرد و قرمز و نارنجی تفاوت قابل‌توجهی با گذشته ندارد.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی بازار پایه از انتهای سال۱۳۹۵ برای اولین‌بار انجام شد، اظهار کرد: معیارهای رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی بیشتر در سطح افشا است، نه کیفیت افشا و تلاش شده شرکت‌ها را به افشای اطلاعات ترغیب کنیم.

زارع جزئیات معیارهای رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی را بر اساس ماده۲۱ دستورالعمل پذیرش دانست و گفت: دوبار در سال طی ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مرداد و دی به لحاظ ارائه اطلاعات رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی انجام می‌شود که برای رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی یک سال مالی شرکت‌ها را در نظر می‌گیریم و ۶دوره اطلاعات طبق دستورالعمل باید در یک سال مالی منتشر کنند که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زارع در تشریح اینکه شرکت‌ها بر اساس چه معیارهای رتبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندی در تابلوهای بازار پایه حاضر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند، گفت: برای اینکه شرکت‌ها در تابلوی زرد قرار بگیرند لازم است در ۶ دوره افشای اطلاعات، بیشتر از دو دوره عدم‌ارائه نداشته باشد و مجموع روزهای تاخیر ارائه اطلاعات بیشتر از ۱۰۰‌روز نباشد. به گفته زارع اگر شرکتی صورت مالی با عدم‌اظهارنظر یا اظهارنظر مشروط یا مردود حسابرس داشته باشد یا عدم‌ارائه اطلاعاتش بیشتر از دو دوره باشد، به تابلوی نارنجی منتقل می‌شود. در تابلوی قرمز شرکت‌های در حال انحلال یا ورشکسته قرار می‌گیرند یا شرکت‌هایی که بیشتر از سه دوره مالی، صورت مالی حسابرسی شده ارائه ندادند. مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس ایران با اشاره به اینکه اگر حضور شرکتی در تابلوی نارنجی فقط به دلیل اظهارنظر مردود یا مشروط باشد، به‌محض اینکه صورت مالی از حالت مشروط یا مردود خارج شود، به تابلوی بالاتر منتقل می‌شود، تصریح کرد: در حال‌حاضر ۲۰۰‌نماد در بازار پایه حاضر هستند که ۱۵۴ نماد در تابلوی زرد، ۲۸‌نماد در تابلوی نارنجی و ۱۸‌نماد تابلوی قرمز قرار دارند. وی در ادامه افزود: از ۲۰۰‌شرکت حاضر در تابلوهای بازار پایه، ۸۰ شرکت لغو پذیرش و ۱۲۰‌شرکت به استناد ماده۳۶ قانون احکام دائمی و ثبت شده نزد سازمان و پذیرش‌نشده، در این بازار قرارگرفتند.

زارع با اشاره به اینکه اولین نماد بازار پایه در سال۹۰ درج شد، افزود: بر اساس آخرین اطلاعیه درج شده، ۲۶۶ شرکت در بازار پایه درج شدند که برخی از آنها پذیره‌‌‌‌‌‌‌‌‌نویسی شدند و به بازارهای بالاتر رفتند و برخی شرایط ثبت سازمان بورس را از دست دادند، به این ترتیب در حال‌حاضر ۲۰۰شرکت در این بازار هستند.

وی به لزوم افشای اطلاعات برای همه شرکت‌های بازار تاکید کرد و گفت: تصور می‌شود شرکت‌های بازار پایه نیاز به افشای بخشی از اطلاعات را ندارند، اما دستورالعمل افشا برای همه شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان بورس است و به‌محض اینکه شرکتی در سازمان بورس ثبت می‌شود مشمول این دستورالعمل است.

پیش‌شرط ورود به بازار پایه

مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس ایران، پیش‌‌‌‌‌‌‌‌‌شرط ورود شرکت‌ها به بازار پایه را ثبت نزد سازمان بورس دانست و گفت: سایر شرکت‌ها برای پذیرش این الزام را ندارند اما شرکت‌هایی که وارد بازارپایه می‌شوند باید در ابتدا معیارهای ثبت نزد سازمان بورس را کسب کنند. به گفته زارع یکی از معیارهای ثبت نزد سازمان بورس این است که تعداد سهامداران بیش از ۳۵نفر باشند و حقوق صاحبان سهام باید بالای ۲۸‌میلیارد تومان باشد. همچنین اگر تعداد سهامداران بین ۳۵ تا ۱۰۰‌نفر باشد حداقل حقوق صاحبان سهام باید بالای ۸۰‌میلیارد تومان باشد. شرکت‌هایی که این شرایط را دارند بر اساس قانون باید در سازمان بورس ثبت شوند و چون اجازه انجام معاملات سهام خارج از بازار سرمایه را ندارند باید در بازارهای بورس یا فرابورس پذیرش یا در بازار پایه ثبت شوند.

مکانیزم بررسی تخلفات

او در بخش دیگر صحبت‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایش در توضیح مکانیزم و فرآیند بررسی تخلفات ناشران در فرابورس عنوان کرد: تخلفات بر اساس دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه رسیدگی می‌شود. روال به این ترتیب است که گزارشی از سمت واحد ناشران برای همکاران حقوقی ارسال می‌شود، سپس بعد از گرفتن دفاعیات شرکت درخصوص تخلفات احتمالی، موضوع به کمیته تحقیق می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود. او درخصوص ماهیت کمیته تحقیق عنوان کرد: این کمیته متشکل از ۳ عضو ثابت است که نماینده نهاد گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده، مدیر حقوقی فرابورس و یک نفر خبره مالی یا حقوقی هستند. اعضای کمیته می‌تواند افزایش نیز پیدا کند. مدیر نظارت بر ناشران بازار پایه فرابورس ایران در مورد ادامه ‌ساز و کار رسیدگی به تخلفات گفت: در مرحله بعد از اعضای هیات‌مدیره شرکت دعوت‌شده و بعد از بررسی رای صادر می‌شود. در اینجا باید درنظر گرفت که انتظاراتی که از فرابورس و کمیته تحقیق وجود دارد در حیطه اختیارات این دو نیست.