گمانه‌‌ها و البته درک اشتباه از خبر تغییر سیاست بنزینی، از سوژه‌‌های داغ دو روز گذشته در فضای توییتر و اینستاگرام بود. سوژه‌‌ای که از همان لحظه‌‌ای که خبر افزایش قیمت در دو جزیره قشم و کیش منتشر شد، در فضای شبکه‌‌های اجتماعی به آن پرداخته شد. طرحی که اولین بار از سوی «دنیای‌اقتصاد» مطرح شد و بر مبنای آن سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها اختصاص پیدا می‌‌کند و حالا بار دیگر در دستور کار مسوولان قرار گرفته است.

در این راستا پیشنهاد اجرای آزمایشی طرح اختصاص سهمیه بنزین به افراد به جای خودروها در دو منطقه آزاد قشم و کیش در دولت مطرح شده است تا در صورت اجرای موفق در خصوص گسترش این طرح تصمیم‌گیری شود.

این طرح اما با عنوان «افزایش قیمت بنزین» مطرح و به سوء برداشت‌‌هایی منجر شد. در فضای توییتر فارسی، اقتصادی‌‌ها در صفحه‌‌هایشان این اقدام را یک اقدام مثبت در جهت اجرای عدالت دانستند.

این دسته از کاربران با انتشار عکس‌‌هایی از عبور و مرور خودروها در برخی از خیابان‌‌های شهر که آنها آن را دور دور می‌‌خواندند، ساماندهی قیمت بنزین را پایانی برای آنچه آن را خوشگذرانی قشر مرفه جامعه می‌‌خواندند، اعلام می‌کردند. این کاربران همچنین ادعا می‌کردند با این اقدام قشر ضعیف جامعه از آن بهره‌‌مند می‌‌شوند و بخشی از بی‌‌عدالتی و تبعیضی که سال‌‌هاست در جامعه حاکم شده، حذف خواهد شد.

  ماجرای بنزینی چه بود؟

در همین رابطه فربد زاوه، در صفحه توییتر خود نوشت که «یکبار برای همیشه؛ اینها که اندرزگو دوردور می‌‌کنند؛ روزی ۱۰ بار هم اونجا را بالا و پایین کنند؛ نهایتا ۳-۴ لیتر بنزین می‌سوزونند که یارانه‌اش می‌شود ۳۰‌هزار تومان! کل حجم ماشینی هم که در اندرزگو جا می‌شود؛ ۴۰۰۰ ماشین است! اما یک‌میلیون خودرو مسافرکش روزی ۳۰ لیتر مصرف دارند!» در نهایت با بالا گرفتن انتقادها و گلایه‌‌ها در فضای مجازی درباره این طرح بنزینی، دیروز حساب کاربری پایگاه اطلاع‌‌رسانی دولت در توییتر، از قول سخنگوی دولت سیزدهم افزایش قیمت بنزین را خبرسازی‌‌ خواند و آن را تکذیب کرد و نوشت: «آنچه امروز در رسانه‌‌ها با عنوان گرانی بنزین منتشر شده صحیح نیست و سوء برداشت از نامه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور است.» و حتی رئیس کمیسیون انرژی مجلس هم اعلام کرد که «تاکنون در دولت و مجلس بحثی درباره افزایش قیمت بنزین برای سال آینده مطرح نشده است و موضوعات مطرح شده در رسانه‌‌ها گمانه‌‌زنی است.»

  دو نگاه به حذف دلار۴۲۰۰ تومانی

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هم از دیگر سوژه‌‌هایی بود که دیروز در فضای کلی توییتر فارسی درباره آن صحبت می‌‌شد. اگرچه تا چند وقت پیش، بیشتر درباره این سوژه در جمع توییتری اقتصادی‌‌ها و چهره‌‌ها صحبت می‌شد اما حالا با بالا گرفتن زمزمه‌‌های حذف این ارز، سوژه به میان فضای کلی توییتر فارسی آمده است. دیروز در همین رابطه عباس عبدی در صفحه توییتر خود نوشت که «زمزمه‌‌های حذف ارز ۴۲۰۰ جدی شده است. اگر این کار انجام شود گام مهمی است و نتیجه مثبت از یک دست شدن کامل قدرت است. کاری که در دولت روحانی و امثال آن به دلیل شکاف درونی حکومت، امکان نداشت انجام دهند. نمونه محدودتر آن افزایش قیمت بنزین بود که تبعاتش را دیدیم.» او در توییت دیگری و در تکمیل نوشته قبلی خود در صفحه خود سه نکته را درباره حذف این ارز مطرح کرد: «محل مصرف آن. اگر برای تامین افزایش هزینه‌‌های دولت باشد نتیجه علیه مردم است. اگر دوباره قیمت جدید تثبیت شود به معنای تداوم فساد است .اگر با افزایش نقدینگی و تورم همراه باشد به معنای اخذ پول زور و جیب‌‌بری از مردم است.» اما در فضای توییتر فارسی و در میان کاربران عادی این شبکه اجتماعی و همچنین اینستاگرام، در برابر حذف این ارز نگاهی منفی دیده می‌‌شد. با این حال برخی کاربران شاید به دلیل درک نادرست از ماجرا و ناآگاه بودن به آن، حذف این ارز را برابر با افزایش گرانی‌‌ و کمبود کالاها معرفی می‌کردند.

  نگاه توییتری به محبوسان بانک مرکزی

سوژه دیگری که در فضای توییتر فارسی به آن پرداخته شد و بیشتر طرفداران دولت سیزدهم درباره آن اظهارنظر کردند، مربوط به رئیس کل اسبق بانک مرکزی و معاون او بود. ماجرا از این قرار بود که دیروز دیوان عالی کشور حکم ۱۰ سال حبس سیف رئیس کل اسبق بانک‌‌مرکزی و ۸ سال حبس عراقچی معاونش و سایر متهمان این پرونده را نقض کرد. این دیوان اعلام کرده متهمان، مجریان سیاست‌های کلان ارزی بوده‌‌اند و مجرمانه تلقی کردن عملکرد آنان و انتساب بزه اخلال در نظام اقتصادی توجیه قانونی ندارد. در واکنش به این خبر، حسن شجاعی، نماینده مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود با مخاطب قرار دادن رئیس قوه قضائیه، نوشت: «این استدلال به آن معناست که بزه اخلال در نظام اقتصادی ثابت است اما به دلیل اقوی بودن سبب از مباشر، ابتدا باید سبب یعنی مقام مافوق و سیاستگذار کلان ارزی محاکمه گردد، آنگاه در مورد مشارکت یا معاونت مباشران قضاوت شود.»

  از بورس چه خبر؟

جمع‌‌توییتری بورسی‌‌ها اما تحت‌تاثیر خبرهای بنزینی و ارزی بود و خیلی صحبت از بورس در این فضا نبود. اما از توییت‌‌هایی که در این جمع مورد توجه قرار گرفت، توییت میثم فدایی، سرپرست فرابورس ایران بود که بعد از مدت‌‌ها در توییتر خود مطلبی نوشت و خیلی سریع سر از کانال‌‌های تلگرام و جمع توییتری بورسی‌‌ها درآورد. او در صفحه خود اعلام کرده بود: «امروز ۱۱۸ همت اوراق بدهی در عملیات بازار باز بین بانک مرکزی و بانک‌‌های کشور معامله شد و ۱/ ۶ همت هم اوراق بدهی در بازار بدهی بین صندوق‌ها و سایر دارندگان اوراق معامله شد. امروز هیچ عرضه اوراقی در فرابورس انجام نشده است.»