این گزارش روزنامه کیهان برای اهالی بازار سرمایه که در فضای‌مجازی حضور دارند گران تمام شد و آنان را به پاسخگویی واداشت. کامل ابراهیمیان یکی از فعالان بورسی پاسخ کیهان را با چند پرسش داد. او در توییتر خود پرسید: «این ۵۰ میلیون وخُرده‌‌‌‌‌‌‌ای سهامدار، جزو ملت هستند یا نه؟ اون ۴۸میلیون ذی‌نفع تامین‌اجتماعی (شستا و ...) جزو ملت هستند یا نه؟ اون رانتهای صدها هزارمیلیارد تومانی صنایع (فولاد، خودرو، پتروشیمی و...) به خاطر قیمت‌گذاری از جیب ۵۰میلیون به جیب رانت‌‌‌‌‌‌‌جوها واریز میشه یا نه؟ ذی‌نفعان بورس مگر غیر از ملت هستند؟»

به‌جز کارشناسان و فعالان قدیمی بازار سرمایه، سایر کاربران فضای‌مجازی هم نسبت به گزارش کیهان معترض بودند و می‌‌‌‌‌‌‌پرسیدند؛ چرا زمانی که دولت می‌خواست کسری‌بودجه‌‌‌‌‌‌‌اش را از بورس تامین کند چنین حرف‌‌‌‌‌‌‌‌هایی زده نشد و برعکس از مردم برای سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در این بازار دعوت گسترده شد و حتی این بازار به‌عنوان امن‌‌‌‌‌‌‌ترین گزینه معریف شد؟! یکی از این کاربران خطاب به کیهان نوشت: «خوبه که نظرشون رو می‌تونن عوض کنن! تا ۶‌ماه قبل می‌گفتن دولت باید بورس رو تضمین کنه!» یا کاربر دیگری گفت: «آهان حواسمون نبود فقط زیان مردم رو تضمین می‌کنه! درضمن سمت جدید کیهان سخنگوی دولت» کاربر دیگری هم نوشت: «می‌ترسم چند سال دیگه اگر وعده‌‌‌‌‌‌‌ها عملی نشه، کیهان مثل عباس‌‌‌‌‌‌‌ آخوندی بیاد بگه دولت مسوول تامین اشتغال و ازدواج و مسکن و خودرو مردم و کنترل تورم و رفع رکود نیست.‌»

نوید قدوسی

کارشناس بازار سرمایه

ظاهرا کل درک یا بضاعت آقایان در حمایت از بورس، یک روز سبزکردن شاخص است؛ جایی که با افزایش دور از منطق قیمت نهاده، سود شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور و به‌تبع آن منافع میلیون‌ها نفر از سهامدار خرد گرفته تا بازنشستگان و دارندگان سهام عدالت تهدید می‌شود. باید به فکر بازار سرمایه بود.

سعید درخشانی

فعال بازار سرمایه

هم‌زمانی رکود معاملاتی در بورس و رشد شدید عرضه اولیه در شهریور‌ماه تصادفی نیست، هرچند رکود دلایل دیگری هم دارد، بی‌برنامگی سازمان بورس در عرضه اولیه باعث ایجاد حباب مثبت و منفی میشه، سال ۹۹ عرضه نکردن بازار حباب مثبت گرفت، امسال با افراط باعث کاهش نقدینگی بازار سرمایه و رکود شدند.

امیر فهیمی

کارشناس بازار سرمایه

بهترین اتفاق برای بورس، به سرانجام رسیدن برجام و مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای است. اینطوری قضیه ریسک نرخ ارز که یک سال و نیمه جان بازار رو گرفته حذف میشه، هزینه‌‌‌‌‌‌‌های جاری شرکت‌ها پایین میاد.

هاشم ذوالفقاری

فعال بازار سرمایه

عزیزان در صندوق‌های تثبیت و توسعه و بقیه صندوق‌های مطرح و مهم بازار اگر قرار است برای بازار کاری بکنید امروز بهترین فرصت است چون بازار خبر اثرگذارتری از اخبار دیشب پیش‌رو ندارد. خیال بازار باید از رنج‌های منفی و فروش‌های سنگین راحت بشود تا روند تغییر کند در واقع فروشنده در مثبت نباید بتواند در منفی جایگزین کند که این نیازمند خرید قوی و رو به بالا در صندوق‌های حامی بازار است .