فارس- به دلیل عدم اجرای قانون جدید ،‌نحوه افشای اطلاعات رضایتمند نیست و ادامه این شرایط در صورت اجرای اصل ۴۴ مشکلاتی را به بار خواهد آورد. در ادامه سلسله گزارش‌ها از شرایط میزبانی بورس از اصل ۴۴ شاهین شایان آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار داشت: اجرای ۴۴ در واقع سونامی‌خصوصی‌سازی کشور است و در صورت آماده نبودن شرایط لازم مانند نحوه افشای اطلاعات که از ارکان اساسی برای تصمیم گیری و از نشانه‌های بازاری شفاف و کارا است، بورس با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهد شد.

وی ریشه وضعیت نابسامان افشای اطلاعات را ریشه در عدم اجرای قانون جدید دانست و گفت: در حال حاضر به دلیل یکی بودن رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و رییس بورس قبلی در عمل تفکیکی در دو نهاد ناظر و مجری به وجود نیامده و اگر یکی از مسوولان بورس دچار تخلف شود، معلوم نیست چه کسی و چگونه به این تخلف رسیدگی خواهد کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل مفاد قانون جدید که بر افشای کلیه اطلاعات شرکت‌های بازار اولیه و ثانویه تاکید دارد با وضعیت مبهم و گنگی روبه‌رو است.

وی با طرح این سوال که اگر همین امروز و فردا اصل ۴۴ اجرایی شود بورس چه خواهد کرد، یادآور شد: سازمان بورس در حالی با ساختار‌های قدیم فعالیت می‌کند که ساختارهای جدید هنوز مستقر نشده‌اند و این معضل در تناقضات موجود دو نهاد نظارت و اجرا به طور کامل مشهود است. شایان آرانی که از تدوین کنندگان قانون جدید بازار اوراق بهادار است، با قبول نیاز بورس به دوران گذار برای اجرای کامل مفاد قانون تصریح کرد: به دلیل حساسیت‌های موجود در اجرای اصل ۴۴ و قیمت گذاری و عرضه سهام شرکت‌های عظیم در بورس، دوران گذار نباید بیش از حد معقول طولانی شود و لازم است، هرچه سریعتر با پیاده کردن ساختار‌های تعیین شده شرایط را آماده کرد.

شایان آرانی در پاسخ به این سوال که برای افشا و یکسان‌سازی اطلاعات در بورس چه راهکارهایی وجود دارد تاکید کرد: اولین و مهم‌ترین راهکار اجرایی هرچه زودتر قانون جدید بازار اوراق بهادار و مشخص کردن تکلیف قانون است.

وی دومین راهکار را اجرای صحیح مفاد قانون جدید اوراق بهادار ذکر کرد و گفت: در فصل‌های پنجم و ششم قانون جدید بر اطلاع‌رسانی در بازارهای اولیه و ثانویه و جرایم و مجازات‌ها و چگونگی برخورد با دارندگان اطلاعات نهایی تصریح شده که با اجرای قانون جدید و ماده‌های مربوطه می‌توان امیدوار بود که میزبانی بورس از اصل ۴۴ با شرایط مطلوبی همراه شود.

شایان آرانی در خاتمه گفت: اجرای قانون به طور حرفه‌ای و درست توسط خبرگان و مدیران باعث رفع نگرانی‌های کارشناسان، مدیران و سرمایه‌گذاران و سهامداران خواهد شد که با ایجاد شفافیت در اطلاعات و یکسان سازی اطلاعات اصلی‌ترین نیاز سرمایه گذاران برآورده شده و در نتیجه بخش عمده‌ای از اعتماد پایدار به بورس توسط افکار عمومی‌محقق می‌شود.