ایسنا- در پی اعلام مقام‌های امنیتی انگلیس مبنی بر خنثی‌سازی طرحی برای منفجر کردن چند هواپیما در مسیرهای پروازی میان این کشور و آمریکا و پس از بروز نوسانات موقتی، در بازارهای جهان نشانه‌هایی از ثبات دیده می‌شود. نگرانی سرمایه‌گذاران در آمریکا و آسیا پس از انتشار پیش‌بینی تحلیلگران مبنی بر کوتاه مدت بودن بحران فعلی، تا حد زیادی رفع شده است و بازار سهام لندن روز جمعه در پی جبران افت روز پنج‌شنبه برخی شرکت‌های مسافرتی و هواپیمایی، شاهد افزایش شاخص سهام بود.

شرکت هواپیمایی بریتیش‌ایرویز (British Airways) پیش‌بینی کرده است که به رغم ادامه تاخیر در پروازهایش، اغلب خدماتش را در فرودگاه هیترو لندن از سر خواهد گرفت.

ایزی جت (Easyjet) که روز پنج‌شنبه تعداد زیادی از پروازهایش را لغو کرده بود، تا حدی کاهش قیمت سهام خود را جبران کرد.

روز پنج‌شنبه در آمریکا نیز برای سه شرکت هواپیمایی که گفته می‌شد هدف طرح بمب‌گذاری بودند، روز پر تلاطمی بود. هر سه این شرکت‌ها شاهد سقوط سهامشان در ساعات اولیه معاملات بودند اما بعدتر توانستند بخش عمده‌ای از زیانشان را جبران کنند.

رویدادها در انگلیس همچنین موجب سقوط محسوس قیمت نفت شد. علت این امر پیش‌بینی کاهش سفر در ماه‌های آتی و به تبع آن کاهش نیاز به سوخت بوده است. هوارد آرچر، اقتصاددان گلوبال اینسایت، در این‌باره می‌گوید: با وجود تاثیر خبر توطئه برای منفجر کردن هواپیماهای مسافربری بر صنعت هوانوردی، جهانگردی و بخش‌های مرتبط با آن‌ها، این مساله تاثیر چندانی بر کل اقتصاد انگلیس نداشته است. به گزارش شبکه خبری دویچه وله آلمان، وی افزود: بعید است تاثیر منفی این رویداد بر اعتماد مصرف‌کنندگان و شرکت‌های تجاری چندان به درازا کشد.