گروه بورس- رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت تاثیر رشد سهام گروه معدنی و تقابل آن با جمع‌آوری برخی از صف‌های فروش به ویژه در نماد بانک پارسیان افت اندک ۱۶/۰واحدی را تجربه کرد. در بازار دیروز جمع‌آوری ۷/۱میلیون سهم از صف فروش بانک پارسیان در سه دقیقه اول بازار به همراه افت قیمت سهام ایران‌خودرو موجب شد تا شاخص آغازی منفی داشته باشد.

این آغاز منفی تحت تاثیر منفی ۴/۲واحدی جمع‌آوری صف فروش بانک پارسیان با وجود تاثیر مثبت عرضه محدود سهام سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و فرآوری مواد معدنی در ساعت ۹ و ۱۵دقیقه افت شاخص را به ۵۱/۰ واحد رساند. با افزایش معاملات ایران‌خودرو در درصد منفی و با تاثیر منفی ۶۴/۰واحد و افزایش تاثیر منفی نماد بانک پارسیان به ۱۶/۳واحد، شاخص در ساعت ۱۰ به ۱/۱ واحد افت رسید. عرضه سنگین سهام فرآوری مواد معدنی با تاثیر ۴۱/۰ واحد در این زمان در بازار رخ داد که با تشکیل مجدد صف خرید مواجه شد. این افت با توجه به جمع‌آوری صف فروش سرمایه‌گذرای رنا با تاثیر ۸/۰ واحد و افزایش تاثیر منفی نمادهای ایران‌خودرو و بانک پارسیان در ساعت ۱۱ و ۱۰ دقیقه به ۵۲/۲ واحد رسید.

افت قیمت سهام تراکتورسازی ایران به همراه جمع‌آوری صف فروش پارس دارو به ترتیب با تاثیر منفی ۷۷/۰ و ۳۶/۰ واحد در مقابل ۹۱/۰ واحد تاثیر مثبت رشد قیمت گل‌گهر موجب شد، شاخص در ساعت ۱۱ و ۵۱ دقیقه حداکثر افت روز شنبه را در رقم ۰۹/۴ واحد تجربه کند، در ساعت ۱۲ و ۲۵ دقیقه بازار شاهد آغاز جابه‌جایی بلوک‌های سنگین معادن و فلزات توام با عرضه ۱۱میلیون سهم به میزان صف خرید این شرکت بود. این معاملات سنگین در ساعت ۱۲ و ۲۵ دقیقه با دادوستد ۴ بلوک ۶۰۰ ، ۹۶۵ ، ۱۱۶ و ۴۹۰هزار سهمی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در نرخ‌های ۳هزار و ۳۱۰ تا ۳هزار و ۳۱۲ ریال رقم خورد، تا با تاثیر ۲۸/۲ واحدی این نماد بر شاخص کل توام با افزایش تاثیر مثبت نماد گل‌گهر با تاثیر ۸/۱ واحد، شاخص تنها افت اندک ۱۶/۰ واحدی را در بازار دیروز تجربه کند.