گروه بورس ـ از امروز به منظور انتشار اخبار کف بازار، ستون جدیدی تحت عنوان «شنیده‌های بازار» در صفحه اخبار شرکت‌ها راه‌اندازی و منتشر می‌شود.
این ستون با هدف انتشار اخبار غیر رسمی یا همان شایعات درون بازار به طور همگانی چاپ می‌شود، اما بر خلاف سایر ستون‌های ثابت در روزنامه‌ها، خبرنگاران ما آن شایعه را پیگیری و صحت و سقم آن را جویا شده و تحت عنوان «گفته‌های ما» منتشر می‌شود. این ستون با هدف پالایش اخبار و اطلاعات محفلی درون محیطی تالارها و انتشار صحیح اطلاعات غیررسمی چاپ نمی‌شود. بدیهی است اتکا به اطلاعات و گفته‌های ما امکان‌پذیرتر است. چرا که خبرنگاران ما اطلاعات را از منابع رسمی یا شرکت‌ها اخذ می‌کنند. گذشته از این، کوچک‌ترین اطلاعات دریافتی که از بازار یا شرکت‌ها در اختیار ما قرار گیرد به سرعت آن را منتشر می‌کنیم، تا فرآیند توزیع اطلاعات صحیح روان‌تر صورت گیرد.

گفته‌های بازار: شرکت تامین ماسه ریخته‌گری چندی پیش معدنی حاوی سیلیس به قیمت 100میلیون تومان خریداری کرده است که معدن مزبور تا 50سال ذخیره دارد. این شرکت هنوز از این معدن استفاده نکرده است. همچنین شنیده می‌شود، برخی از اراضی متعلق به «کماسه» در فیروزکوه به دلیل عبور جاده، ارزش افزوده اقتصادی معادل 10میلیارد تومان پیدا کرده است.

شنیده‌های ما: موضوع خریداری معدن مربوط به سال قبل است و ذخیره آن تا 40سال آینده نیز مورد تایید است. در مورد اراضی شرکت و ارزش آن هم آمار دقیقی در دست نیست.
گفته‌های بازار: در بازار دیروز گفته می‌شد که کالسیمین ۶۸۰۰ریال EPS خالص و ۷۵۰۰ریال EPS ناخالص دارد. نماد شرکت هم برای افزایش سرمایه بسته خواهد شد و پس از آن کالسیمین تعدیل مثبت دارد. پیش‌بینی می‌شود نماد شرکت با قیمت ۴هزار تومان باز شود.
شنیده‌های ما: سهم شرکت کالسیمین به طور قطع تعدیل مثبت دارد و برای ایجاد طرح‌های جدید افزایش سرمایه خواهد داد. آنچه مسلم است، اینکه سهام کالسیمین از ارزش ذاتی بالایی برخوردار است و با تلاش و کوشش به ارقام بالایی خواهد رسید، اما ارقام شایع شده در میان سهامداران مورد اصلا تایید نیست.
گفته‌های بازار: شایعه شده که شرکت فرآوری مواد معدنی تعدیل مثبت تا حد ۹۰۰۰ریال را دارد. همچنین گفته می‌شود این شرکت ۸۰۰۰ ریال ذخیره غیرعملیاتی دارد.
شنیده‌های ما: این شرکت بودجه خود را بر مبنای نرخ LME به میزان 3 هزار دلار تعیین کرده بود که در طول تیرماه و مردادماه بخشی از فروش بالاتر از 3 هزار دلار بوده است، بنابراین تعدیل مثبت وجود دارد، اما آن قدر نیست که ارزش اعلام داشته باشد و ارقام شایع‌شده در حد بالا، بسیار اغراق‌آمیز است.
گفته های بازار : مدیران شرکت باما اقدام به خرید ۵۰ هزار سهم از طریق کارگزاری راهبرد کرده‌اند تا ارزش سهام شرکت را تا ۴هزار تومان بالا ببرند. ارزش هرسهم باما دیروز به ۳۳۰۰ تومان رسید.
شنیده های ما: اما شنیده‌های ما حاکی از آن است که افزایش قیمت باما به دلیل خرید 500هزار سهم این شرکت از سوی سرمایه‌گذاری بیمه است. براساس این شنیده‌ها، خرید 50هزار سهم از سوی مدیران شرکت،‌ دور از واقعیت است.