سوال: با توجه به وضعیت فعلی، بازار سرمایه چه زمانی از حالت نوسانی خارج می‌شود؟

پاسخ از مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه: بازار سرمایه در رکود به سر می‌برد. بسیاری از فعالان بورسی عملکرد برخی سیاستگذاران را در به وجود آمدن روند کنونی موثر می‌دانند. در یک سال و نیم گذشته بازار سهام بارها دستخوش تغییرات جدی شده؛ تغییراتی که بازدارنده روند رو به جلو شاخص بوده است. از این رو طی ماه‌های اخیر دماسنج بازار نوسانات شدید‌تری را نسبت به اواسط تابستان تجربه کرده است. ورود معاملات بورسی به چرخه نوسانی و افزایش روزهایی که بازار رنگ سبز را به خود را ندیده بازار را به هم ریخته است و مانند سال گذشته ترس و نگرانی سهامداران از این روند ناامیدکننده را به دنبال داشته است. به طوری که در هفته‌های اخیر میزان عرضه سهام نسبت به تقاضا پیشی گرفت. در همین راستا بسیاری از سهامداران خرد به صورت آبشاری در صف فروش قرار گرفتند و شرایط معاملات را سخت کردند.

گرچه در به وجود آمدن این وضعیت سهامداران کمترین تقصیر را دارند اما در صورت تداوم این روند بازگشت بازار به مدار تعادلی پیچیده‌تر خواهد شد. در حال حاضر با توجه به اظهارات اخیر سیاستگذاران بورسی اندکی از نوسانات منفی بازار کاسته شده این در حالی است که به نظر می‌رسد در روزهای آینده نیز شرایط نوسانی بر داد و ستدها حاکم باشد. همان‌طور که از ابتدای هفته نیز پیش‌بینی می‌شد.

بازار در هفته دوم آبان‌ماه مانند هفته اول خواهد بود. به عنوان مثال ممکن است سه روز منفی باشد و سه روز مثبت. به زودی گزارش‌های تولید فروش ماهانه شرکت‌ها منتشر می‌شود.

بررسی وضعیت گزارش شرکت‌ها نیز نشان می‌دهد مانند سال گذشته سرمایه‌گذارانی که بر اساس عملکرد گزارش شرکت‌ها معامله کرده‌اند، برنده بوده‌اند.

 بازار از لحاظ ارزندگی نسبتا در شرایط مطلوبی به سر می‌برد. نرخ دلار در شرایط متعادل و پایدار قراردارد اما در حال حاضر بزرگ‌ترین ریسک بازار عدم‌نقدینگی است. با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد در روزهای پیش رو اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد. صعود و سقوط بزرگی در انتظار بازار نخواهد بود مگر اینکه اتفاق غیرمترقبه‌ای در حوزه سیاست خارجی کشور رخ دهد.

به هر روی برای بازگشت بازار به روند تعادلی، سیاستگذاران اقتصادی کشور لازم است در مورد تصمیماتی که اتخاذ می‌کنند به هماهنگی کامل برسند. بازار سرمایه تحت‌تاثیر اخبار گوناگون با واکنش هیجانی سهامداران مواجه می‌شود؛ واکنشی که می‌تواند صفوف فروش را طولانی و بازار را از مدار تعادلی خارج کند. این در حالی است که با توجه به وضعیت سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بورس در دراز مدت می‌تواند بیشترین بازدهی را نسبت به بازارهای رقیب در اختیار سهامداران قرار دهد.

واقعیت این است که اگر ابهامات موجود در برخی سیاستگذاری‌های دولتی برطرف شود و از سوی دیگر مشکلات صنایع در حوزه تامین برق و گاز پایان یابد می‌توان چشم‌انداز مثبتی برای صنایع و در نهایت بازار سهام متصور بود. همچنین با توجه به وضعیت تورم اقتصاد ایران و گزارش بانک مرکزی در خصوص عبور از رکود اقتصادی شاید بتوانیم در پایان ۱۲ماه شاهد تغییرات مثبتی در عملکرد بنگاه‌های اقتصادی باشیم.