پذیره‌نویسی شرکت بورس تا اوایل شهریور ادامه دارد

گروه بورس‌ـ پذیره‌نویسی به منظور دریافت سهام شرکت بورس تا اوایل شهریور ماه انجام می‌شود.

حسین خرازی خزلی، دبیر کمیته هیات موسسان بورس با بیان این مطلب گفت: به منظور اخذ مجوز از اداره ثبت شرکت‌ها به ۱۰ تا ۱۵ روز زمان نیاز است که در این صورت پذیره‌نویسی سهام شرکت بورس تا اوایل شهریور ماه ادامه خواهد یافت.وی افزود: اشخاص حقوقی به تدریج پول خود را به حساب بانکی که به این منظور افتتاح شده، واریز کرده‌اند و امروز این حساب بسته خواهد شد و کسانی که پول خود را تا امروز واریز کرده‌اند جزو موسسان خواهند بود.البته این امر شامل کسانی است که در گذشته فرم تکمیل کرده‌اند و با مجوز سازمان بورس به میزان خاصی سهم به آنها تخصیص داده شده است.خزلی سپس گفت: ما امیدواریم اولین مجمع عمومی موسسان شرکت بورس تا پایان شهریور ماه برگزار شود. گروه بورس- نمایندگان بانک جهانی نسبت به ورود ناگهانی «۲۰‌میلیون سهامدار جدید» به بورس تهران ابراز تعجب و نگرانی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دیدار با نمایندگان بانک جهانی درباره اصلاحات بخش مالی، خصوصی‌سازی و توسعه بخش‌خصوصی گفت‌وگو کردند.

علی صالح‌آبادی در این دیدار درباره دیدگاه دولت در خصوص بحث خصوصی‌سازی پیرو دستور مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به مردم گفت: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی و پیرو ابلاغیه رهبر معظم انقلاب، ۸۰‌درصد سهام شرکت‌های دولتی به مردم واگذار می‌شود و علت انتخاب بورس نقش مهم این سازمان در شفاف‌سازی اطلاعات است. او افزود: از مهم‌ترین نتایج خصوصی‌سازی می‌توان به تبدیل بانک‌های دولتی به خصوصی و ورود بخش‌های بیمه، مخابرات، هواپیمایی، پتروشیمی‌ و فولاد به بورس اشاره کرد.

صالح‌آبادی با اشاره به این که سهام شرکت‌های دولتی سودده نیز مشمول این قاعده است، درباره نحوه واگذاری سهام تصریح کرد: واگذاری سهام با تشکیل شرکت‌های دولتی در قالب شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی انجام می‌شود و براساس قانون صلاحیت این افراد باید به تایید سازمان بورس اوراق بهادار برسد.

وی خاطرنشان کرد: سهام به صورت وثیقه و خرید آن‌ها به صورت اقساط است و قبل از پرداخت وجه قابل خرید و فروش نیست و سازمان بورس اوراق بهادار پس از تایید صلاحیت متصدیان و پذیرش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس عهده‌دار امر نظارت خواهد بود و دولت نیز یک ستاد راهبردی برای بررسی همه جوانب موضوع تشکیل خواهد داد.

رییس سازمان بورس اوراق بهادار در پاسخ به ابراز نگرانی نمایندگان بانک جهانی درباره ورود ناگهانی ۲۰‌میلیون سهامدار جدید و افزایش ناگهانی حجم معاملات تاکید کرد: سیستم خریداری شده از شرکت «اتوس یورو نکست» تا پایان امسال نصب می‌شود که قابلیت پشتیبانی کامل از فعالیت‌های جدید را دارد، ضمن آن که ورود سهامداران جدید نیز تدریجی خواهد بود. به گزارش بورس، صالح‌آبادی در پایان با اشاره به قانون جدید بازار سرمایه و تعریف کامل کاربران بازار و ابزارهای معاملاتی جدید، چشم‌انداز بورس تهران را بسیار مثبت ارزیابی کرد.