سوال: با روی کار آمدن رئیس جدید بانک مرکزی چه تغییراتی در انتظار بازار سرمایه است؟

پاسخ از علی ضیاچی، کارشناس بازار سرمایه: بازار سرمایه در سردرگمی به سر می‌برد. وضعیت غیرقابل پیش‌بینی بازار سهام به جایی رسیده که معامله‌گران نمی‌دانند با چه اتفاقاتی در روزهای آینده مواجه می‌شوند. در این میان تغییر رئیس کل بانک مرکزی سیگنال‌های مختلفی را می‌تواند به بازار مخابره کند.

همان‌طور که می‌دانیم بورس تحت‌تاثیر تصمیمات بانک مرکزی در خصوص عرضه و تقاضای اوراق و نرخ بهره، واکنش‌های متفاوتی نشان خواهد داد. با این اوصاف و با در نظر گرفتن اشراف رئیس جدید به این متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام، سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند به سرمایه‌گذاری در این بازار اقدام کنند. اما واقعیت این است که انتخاب ریاست بانک مرکزی به تنهایی نمی‌تواند سیگنالی مثبت برای بازار محسوب شود. آنچه می‌تواند نقشه راه بازار سرمایه را به درستی نمایان کند، استراتژی کلان اقتصادی است. به عنوان مثال اگر سیاستگذاران سیاست‌های انقباضی را در دستور کار قرار دهند در آن سوی میدان رئیس بانک مرکزی نیز تنها به عنوان مجری سیاست‌های اتخاذ شده می‌تواند عمل کند. از این رو اقداماتی که دولت برای جبران کسری بودجه در دست انجام دارد به درستی می‌تواند وضعیت هفته‌های آینده بازار سرمایه را ترسیم کند.

بر همین اساس ورود افراد بورسی به بانک مرکزی تا مشخص شدن سیاست‌های کلی اقتصادی تیم دولت جدید نمی‌تواند تاثیر چشمگیری بر روند مثبت بازار بگذارد.

وحدت رویه در میان سیاستگذاری‌های اقتصادی نیز از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر بازار سهام است و پیامد سیاستگذاری‌های مذکور به صورت مستقیم بر بازار اثرگذار است. گرچه مدت زیادی از انتخاب وزرای دولت رئیسی نمی‌گذرد اما طی ماه‌های آینده مشخص می‌شود که مردان اقتصادی دولت برای حل وضعیت فعلی چه اقداماتی انجام خواهند داد. اما نکته مهمی که در این میان باید به آن اشاره کرد موضوع غیرقابل پیش‌بینی بودن سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی است. چشم‌انداز وضعیت بازار سرمایه و دادوستدها کاملا در ابهام قرار دارد و شواهدی مبنی بهبود وضعیت اقتصادی و سیاسی به‌خصوص در حوزه سیاست خارجی به چشم نمی‌خورد. به هر روی با توجه به وضعیت فعلی، سرمایه‌گذاران نمی‌توانند چشم‌انداز روشنی نسبت به آینده بورس داشته باشند. بازار سرمایه از هفته دوم شهریور و با خروج از مدار تعادلی با افت و خیز همراه بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شد پس از استراحت و توقفی چندروزه بازار مجددا به رشد خود ادامه دهد. نوسان نرخ دلار، اخبار و حواشی مرتبط با حوزه سیاست خارجی کشور و نامشخص بودن رویکرد دولت در مورد نحوه جبران کسری بودجه در هفته‌های اخیر تغییراتی را در عملکرد معامله‌گران به وجود آورده است و بازار را غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر کرده است.