«بورس» درپی اجرای جدی استاندارد 340

گروه بورس - روز گذشته سایت رسمی سازمان بورس خبری را بر روی خروجی خود از قول معاون نظارت این سازمان قرار داد. محتوای این خبر، مبارزه با اطلاعات نهانی الزام شرکت‌ها به ارائه اطلاعات و رعایت بخشنامه‌های اطلاع‌سانی و استانداران ۳۴۰ حسابرسی و پیش‌بینی‌های صورت‌های تلفیقی بود.

این نخستین اظهارنظر صریح از سوی مسوولان سازمان بورس در سال جاری مبنی بر افشای اطلاعات شرکت بورسی است و این که شرکت‌ها باید استاندارد ۳۴۰ را رعایت و صورت‌های تلفیقی خود را هر ۳ ماه یک بار ارائه دهند.

پیش از این در مجامع شرکت‌های بورسی برخی از مدیران آنها از ارائه صورت‌های تلفیقی و پیش‌بینی سود ۳ ماه سر باز زده و آن را غیرممکن تلقی می‌کردند.

حال آن که سازمان بورس این اقدامات را به عنوان یک الزام به شرکت‌ها یادآور شده است.

شفاف سازی اطلاعات در بورس

معاون عملیات و نظارت سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد: این سازمان به طور جدی الزام رعایت بخشنامه ارائه اطلاعات، پیش بینی عملکرد براساس استاندارد بخش ۳۴۰ استانداردهای حسابرسی ایران و پیش‌بینی صورت‌های مالی تلفیقی را پیگیری می‌کند.

سایت رسمی سازمان بورس به نقل از هادی بیدختی نوشت: براساس مورخ ۲۰ فروردین شورای عالی بورس، شرکت‌های پذیرفته شده در بورس موظف به اجرای این وظایف شده‌اند.

وی تصریح کرد: با توجه به زمان انعکاس این بخشنامه و پایان یافتن فصل برگزاری مجامع شرکت‌هایی که مجمع آنها در تیرماه امسال برگزار شده است، مدیران و حسابرسان شرکت‌ها برای این بخشنامه فرصت کافی در اختیار دارند.

بیدختی خاطرنشان کرد: هدف سازمان بورس اوراق بهادار از تاکید بر اجرای این بخشنامه گسترش کمی و کیفی شفافیت اطلاع‌رسانی، بهینه‌سازی فرآیند انتشار اطلاعات و به هنگام بودن آن و در نتیجه شفاف‌سازی بازار و فراهم شدن زمینه تصمیم‌گیری موثر و کارآمد برای سرمایه‌گذاران است.

اقدامات سازمان بورس

معاون عملیات و نظارت سازمان بورس اوراق بهادار الزام شرکت‌ها به ارائه گزارش‌ها و صورت‌های مالی سالانه، میان‌دوره‌ای و فصلی، تصمیمات اتخاذ شده در مجامع عمومی و قانونمند کردن زمان ارسال اطلاعات را از جمله فعالیت های سازمان برای رسیدن به این اهداف توصیف کرد.

وی افزود: بر اساس بند ج ماده ۵ آیین‌نامه افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، شرکت‌ها باید بودجه و پیش‌بینی عملکرد سالانه خود را ارائه کنند.

بیدختی یادآور شد: براساس مفاد ماده ۵ آیین‌نامه انضباطی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، شرکت‌هایی که ملزم به تهیه و ارائه صورت‌های مالی تلفیقی شده‌اند، باید در تصمیمات تقسیم سود، اطلاعات صورت‌های مالی تلفیقی را لحاظ کنند به نحوی که مبنای تقسیم سود، کمترین سود صورت های مالی شرکت اصلی و سود صورت‌های مالی تلفیقی باشد.

معاون عملیات و نظارت سازمان بورس اوراق بهادار با تاکید بر اهمیت صورت‌های مالی تلفیقی برای سرمایه‌گذاران گفت: ارائه این صورت‌ها به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد که وضعیت مجموعه شرکت اصلی و وابسته را بررسی کنند و در خصوص میزان سود تقسیمی در مجمع نیز اطلاعات کامل‌تری داشته باشند.

وی در پایان یادآور شد: عدم ارائه این صورت‌ها تا پایان سال مالی امکان تصمیم‌‌گیری صحیح و به موقع سرمایه‌گذاران را با ابهام مواجه و فرصت تصمیم‌گیری به موقع را از آنها سلب می‌کند.

تشکیل یک دادگاه ویژه

یک کارگزار بورس گفت: دادگاه‌های ویژه رسیدگی به جرم افشای اطلاعات نهانی بورس ایجاد می شود.

نصرا.... برزنی اظهار داشت: رییس قوه‌قضائیه نیز در خصوص تشکیل چنین دادگاهی قول‌هایی داده که با ایجاد ضمانت‌های اجرایی لازم در این خصوص مبتنی بر قانون جدید بازار سرمایه از چنین جرایمی در بورس کاسته خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این روند، مهم ایجاد بسترهای قانونی لازم بود که در قانون جدید، جرایم و نحوه برخورد با مجرمان در افشای اطلاعات نهانی به خوبی دیده شده است.

این کارگزار بورس بر لزوم اطلاع‌رسانی همزمان تاکید کرد و افزود: با وضع مقرراتی که در این خصوص شده، به طور قطع سهامداران می‌توانند از اطلاعات همزمان و یکسان برخوردار شوند.

ادامه در صفحه ۱۰