با نگاهی به جریان ورود و خروج پول در صنایع مختلف طی چند وقت اخیر مشاهده می‌شود که این قشر از سهامداران سرمایه‌گذاری با دید کوتاه‌مدت (چندروزه) را در دستور کار معاملاتی خود قرار داده‌اند و غالبا با کسب بازدهی هرچند اندک اقدام به شناسایی سود می‌کنند. محاسبات نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد در بورس تهران طی روز دوشنبه به رقم ۵ هزار و ۲۶۲ میلیارد تومان رسید. در فرابورس ایران نیز این رقم در سقف یک هزار و ۸۹۰ میلیارد تومانی قرار گرفت. به روایت آماری این اعداد و ارقام نشان از اقبال بازار و افزایش تب و تاب خرید با در نظر گرفتن سایه ریسک‌های مختلف در بازار سهام کشور دارد. گواه این موضوع نیز تشکیل صف خریدی به ارزش ۵۸۱ میلیارد تومانی در ۸۰ نماد دادوستد شده (معادل ۲۳ درصد از کل) است. با این حال رقم خالص تغییر مالکیت نیز در جای خود جالب توجه است. در داد و ستد‌های روز دوشنبه، سهامی به ارزش ۹ میلیارد تومان از پرتفوی سرمایه‌گذاران حقوقی به سبد سرمایه‌گذاران حقیقی انتقال پیدا کرد. گروه فلزات اساسی بیشترین میزان خالص خرید سهامداران خرد را نسبت به سایر گروه‌ها به نام خود ثبت کرد و در صدر این فهرست جای گرفت. در نقطه مقابل نیز حقوقی‌های بازار به سمت خرید گروه‌هایی نظیر بانک‌ها، محصولات شیمیایی، کانه فلزی و مواردی از این قبیل سوق پیدا کردند.

در میان خبرهای پیرامونی بازار سهام، روز گذشته خبر رسید که چهارشنبه این هفته، ۱۴ درصد از سهام سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری شامل ۲۱۰ میلیون سهم با محدوده قیمت ۴۵۶۶ تا ۵۰۲۳ ریالی هر سهم و سهمیه ۴۲۰ سهمی هر فرد حقیقی و حقوقی در بازار اول معاملات فرابورس عرضه اولیه می‌شود که به نقدینگی ۲۱۱ هزار تومانی نیاز است. همچنین یک درصد دیگر معادل ۱۵ میلیون سهم روز شنبه ۲۳ مرداد با قیمت ثابت کشف‌شده در فرآیند عرضه اولیه صورت می‌گیرد.

در بازار دیروز شاهد شکل‌گیری مسیری متفاوت در تالار شیشه‌ای بودیم، به‌طوری که کامودیتی‌محور‌های بورس تهران در کنار صنایع داخلی همگی با روندی رو به رشد همراه شدند، هرچند بررسی قیمتی کالاهای اساسی در بازار‌های جهانی از افت نرخ‌ها و قرمزپوشی آنها حکایت داشت، اما در بورس تهران که حدود ۶۰ درصد نماد‌های معاملاتی آن کامودیتی‌محور هستند، شرایط متفاوتی را شاهد بودیم، به‌طوری که این گروه‌ها نیز غالبا با قیمت پایانی مثبت به کار خود در این روز معاملاتی پایان دادند.

در حال حاضر مبهم ماندن احیای برجام سبب شده تا شاهد افزایش توجه و رشد میانگین قیمت سهام در برخی صنایع داخلی همانند گروه خودروسازی و سایر شرکت‌های کوچک و متوسط باشیم. شاخص کل هم‌وزن که از تمام نمادهای معاملاتی به یک اندازه اثر می‌پذیرد، روز گذشته در کنار رشد ۰۸/ ۱درصدی دماسنج اصلی توانست به میزان ۲۲/ ۱درصد افزایش پیدا کند.

در چند روز آینده در صورت واگذاری لیست کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم به مجلس، انتظار می‌رود واکنش سرمایه‌گذاران را به احراز و تایید صلاحیت وزرای پیشنهادی توام با مشخص شدن برنامه‌های آتی آنها به‌خصوص در حوزه‌هایی اعم از اقتصاد، صنعت، انرژی و... شاهد باشیم. این مهم می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای نقشه آینده بازار را ترسیم کند. مسیری که به‌طور قطع از پیچ سیاست خارجه نیز عبور می‌کند. رئیس دولت جدید در مقاطع مختلف از راهبرد‌های دیپلماسی در راستای عبور از گذرگاه تحریم صحبت به میان آورده است، اما احتمالا بازار محاسبات خود را زمانی در این زمینه اجرایی می‌کند که در عمل شاهد ایجاد تغییراتی دراین خصوص باشد، چرا که موارد مربوط به این مهم و بحث‌های حمایتی دولت جدید از بازار سرمایه را تاکنون معامله‌گران پیشخور کرده‌اند.

 بورس دوشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص کل بورس تهران با رشد ۰۸/ ۱ درصدی همراه شد، از ۳۴۲ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۲۳۶ سهم (۷۰ درصد) مثبت بود و در مقابل ۹۶ سهم (۲۸ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۸۰ نماد (۳/ ۲۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۵۸۱ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۱۵ نماد بورسی (۴/ ۴ درصد) به ارزش ۳۱۵ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران در روزی که آیفکس رشد ۷/ ۰ درصدی را ثبت کرد، ۱۳۶ نماد معامله شدند که در این میان قیمت پایانی ۹۸ سهم (۷۲ درصد) مثبت و ۳۷ سهم (۲۷ درصد) منفی بود. در این بازار ۳۷ نماد (۲۷ درصد) صف خریدی به ارزش ۱۵۴ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۳ نماد (۲/ ۲درصد) نیز با صف فروشی به ارزش ۱۱۰ میلیارد تومان مواجه شدند.

بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۲۸ نماد بود. در این میان ۶۳ سهم (۴۹درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد دادوستد ۶۱ سهم (۴۸ درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۳۹ نماد (۴/ ۳۰ درصد) صف خریدی به ارزش ۸۱ میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به ۴۴ نماد (۳۴ درصد) با ارزشی بالغ بر ۴۹۶ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.