اما آنچه دیروز بیشتر از همه مورد توجه فعالان بورسی فضای مجازی قرار گرفت صحبت‌های رئیس دولت جدید درباره بازار سرمایه در جلسه تنفیذ بود. شاید این برای اولین بار بود که بورس یکی از محورهای مهم صحبت‌های رئیس دولتی در مراسم تنفیذش قرار می‌گرفت. رئیسی در بخشی از صحبت‌های خود بر ثبات بازار سرمایه تاکید کرد و گفت که دولتش برای آن برنامه دارد. این صحبت‌های رئیس دولت سیزدهم برای آن دسته از کاربران فضای مجازی که دستی در بازار سرمایه داشتند قابل‌توجه و مهم بود و آنان معتقد بودند همین که در مراسم تنفیذ از بورس صحبت می‌شود نشانه ارتقای بازار سرمایه است. برخی از این کاربران هم توصیه‌هایی به رئیسی داشتند. مثلا یکی از کاربران با بازنشر صحبت‌های او درباره بورس نوشت: «آقای رئیسی حالا که به فکر ثبات در بورس هستید این چند مسأله رو اجرایی کنید : ۱-شکستن انحصار مجوز در همه حوزه‌ها، ۲- حذف قیمت‌گذاری دستوری، ۳- کاهش نرخ بهره بانکی، ۴- توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک، ۵- فشار به مجلس برای حذف طرح صیانت و ۶- عرضه استارت‌آپ‌ها در فرابورس.» برخی از کاربران تیزبین هم به نحوه تصویربرداری صداوسیما از مراسم تنفیذ دقت کرده و آن را تحلیل کردند. یکی از آنان کاربری به نام «پسر خرداد» بود که بخش‌‌های مربوط به صحبت‌های رئیسی درباره بورس را تحلیل کرده و نوشته بود: «رئیسی هرجا از کسری بودجه و بورس و تورم حرف میزنه صداوسیما دوربینش رو می‌بره روی صورت روحانی!‌»

در بین مطلب‌های زیادی که دیروز بورسی‌های فضای مجازی نوشتند یکی از مطالب نیز قابل‌توجه بود. پیام الیاس‌کردی که یکی از فعالان بازار سرمایه است، در توییتر خود از کاربران پرسیده بود انتظار آنان از دولت رئیسی در مورد بورس چیست؟ پاسخ‌‌ها به این سوال جالب بود چرا که قریب به اتفاق پاسخ‌دهندگان از دولت جدید خواسته بودند در بورس دخالت نکند و اجازه دهد این بازار راه خود را برود. مثلا کاربری به نام «تارزن» نوشت: «هیچ کاری نکنه! اصلا فراموش کنه بورس هست. همه‌شون این لطف رو بکنن ممنون می‌شم.»‌ یا «سعید» که نوشت: «همین که دولتی‌ها هیچ کاری نکنن خودش لطف بزرگیه.» برخورد با حقوقی‌ها، فروش استقراضی و برداشتن دامنه نوسان، قانونمند شدن و نظارت منصفانه بر بازار هم جزو درخواست‌هایی که بود که از دولت سیزدهم شده بود. کاربری به نام «برزو» هم درخواستش از دولت رئیسی را اینگونه توضیح داده بود: «فقط به ‌ساز و کار بازار احترام بذاره و دست از مداخله در بازار برداره! چه در مورد بورس و چه در مورد بورس کالا.» و «حسین» هم تاکید کرده بود دولت جدید باید تصمیماتش در راستای تقویت اقتصاد کشور باشد حتی اگر موقتا به ضرر بورس تمام شود.

سیامک قاسمی

کارشناس بازار سرمایه

دکتر راغفر گفته آقای رئیسی همان روز اول باید دلار را بکند ۱۰ هزار تومن و گرنه شرایط سخت می‌شود! من نمی‌دونم چرا ۱۰ هزار تومن، هفت تومن اول انقلاب مگر چش هست؟ این حد درک از واقعیت‌های اقتصاد ایران و بازار ارز و ارتباط تورم با ارز و تاثیر تغییرات قیمت بر صادرات و بورس نوبر است!