حسن روحانی در این جلسه با اشاره به نقش محیط سیاسی در عملکرد بازار سرمایه گفت: همچنان که افق مثبت در فضای تولید و تجارت کشور و رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های خارجی و داخلی، محاسبات سرمایه‌گذاران در بازار سهام را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و آنها را به تقاضای بیشتر در بازار و سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی کشور تشویق می‌کند، ایجاد نگرانی نسبت به دسترسی به بازارها و توان صادراتی بنگاه‌های اقتصادی نیز اثر منفی بر بازار تحمیل می‌کند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر حمایت همه‌جانبه دولت از بازار سرمایه به‌عنوان یک سیاست اصولی و همیشگی، افزود: باید همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، زمینه‌های حضور همراه با اعتماد مردم در بازار سرمایه فراهم باشد.

روحانی با بیان لزوم تلاش‌های موثر و مداوم با استفاده از ابزارهای لازم برای ممانعت از رکود بازار سهام، اظهار کرد: سیستم بانکی در این شرایط می‌تواند به کمک بورس بیاید و با ایجاد امکان لازم برای اعطای تسهیلات به سرمایه‌گذاران بورسی، رونق را به بازار بازگرداند.

صحبتی آشنا که در سال‌های گذشته نیز  از سوی مقامات شنیده شده است. اما آیا توانی برای بانک‌ها در جهت حمایت از بازاری که عمدتا به دلیل نقصان خود و نسخه‌پیچی‌های نادرست به این حال و روز افتاده و تنها راه درمان آن را نیز در داخل بازار باید جست، وجود دارد؟ آخرین آمار رسمی موجود از تسهیلات معوق بانک‌ها که تا پایان شهریور ۹۹ در دست است نشان از معوقات ۸/ ۷درصدی در سیستم بانکی دارد که با توجه به افزایش محدودیت‌های کرونایی و راکد‌شدن کسب و کار در ماه‌های اخیر می‌توان انتظار داشت میزان معوقات افزایش نیز یافته باشد. حالا سیاست‌گذار در نظر دارد تا مشکلی را که این روزها به دغدغه جدید سهامداران تبدیل شده است، با ایجاد مشکلی دیگر که می‌تواند مشکلات عدیده‌تری ایجاد کند، حل کند.

مشکلی که البته به این صورت حل نخواهد شد بلکه تنها احتمال فروکش آن در کوتاه‌مدت وجود دارد. کلید اصلی حل این مشکل همانا سروسامان دادن به قوانین و ابزارهای موجود در بازار سهام است که همواره با ابرنوسان‌هایی که ایجاد می‌کند یا در مسیر صعود نگران‌کننده می‌شود یا در مسیر نزول دردسر‌ساز.

رئیس‌جمهور همچنین دیروز سیاسی‌کردن بازار سرمایه و ورود غیر‌کارشناسی فعالان سیاسی در اظهار‌نظر نسبت به بورس را از مشکلات امروز بازار سرمایه برشمرد و گفت: بازار سرمایه، بازار بسیار حساسی است و برخی اظهارنظرهای نسنجیده می‌تواند بر شرایط این بازار تاثیر‌گذار باشد.

روحانی تاکید کرد: همه باید از مدیریت هدفمند بازار سرمایه توسط شورای بورس حمایت کنند و این شورا باید از پیشنهادهای فعالان بازار سرمایه و ابتکارات جدید برای ثبات بخشی و ایجاد رونق در این بازار استقبال کند.