سوال: آیا احراز هویت سجام برای افراد زیر ۱۸ سال به‌صورت الکترونیکی مجاز نیست و باید حضوری انجام شود؟ آیا حضور فرد زیر ۱۸ سال برای احراز هویت لازم است؟ افراد زیر ۱۸ سال که به سن ۱۸ سالگی می‌رسند مجددا باید احراز هویت انجام بدهند؟

پاسخ از: ریحانه ناموری، کارشناس کارگزاری: درست است که در روزهایی هستیم که بازار سرمایه مانند گذشته همراه با رشد نیست، اما در همین ایام خیلی از افراد هستند که برای فرزندانشان می‌خواهند کد بورسی بگیرند یا خیلی از افرادی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند تمایل به حضور در بازار سرمایه را دارند.

قبل از هر چیزی باید به این نکته توجه کنیم که اگر فردی زیر ۱۸ سال است، برای دریافت کد بورسی، قیم او باید اقدامات لازم را انجام بدهد و تا نرسیدن این فرد به سن قانونی، کد بورسی در اختیار او گذاشته نمی‌شود.

حالا بپردازیم به سوال‌هایی که در این رابطه برای افراد پیش می‌آید؛ اولا اینکه برای احراز هویت سجام فرزند زیر ۱۸ سال باید ولی قانونی(پدر فرزند) یا در صورت فوت پدر، قیم او که نامه قیومیت رسمی دارد، به صورت حضوری به همراه مدارک هویتی خود و فرزند به یکی از دفاتر پیشخوان مراجعه و احراز هویت فرزند خود را انجام دهند. البته توجه داشته باشید که شماره تلفن ثبت شده برای فرزند باید به نام قیم قانونی و رسمی باشد و نکته دیگر اینکه حضور فرزند برای احراز هویت سجام الزامی نیست.

اما قیم فرد باید عکس مدرک هویتی خود را همراه داشته باشد. در رابطه با قسمت سوم پرسش باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که افراد زیر ۱۸ سال زمانی که به سن قانونی می‌رسند، یک هفته یا ده روز قبل از تاریخ تولد آنها یک پیامک از طرف شرکت سپرده‌گذاری برای تلفن قیم‌ آنها که حالا می‌تواند پدر، یا در نبود پدر، پدربزرگ، مادر با نامه قیومیت باشد ارسال می‌شود که در آن ذکر شده است که اطلاعات نماینده در آن سامانه حذف شده و فرد رسیده به سن ۱۸سالگی، شخصا دوباره باید احراز هویت انجام بدهد و لطفا برای احراز هویت مجدد به مراکز مربوطه مراجعه کنید.

با مراجعه فردی که به سن ۱۸ سالگی رسیده است به مراکز مربوطه و نزدیک به محل سکونتش، او دوباره باید فرم‌هایی را پر کند، شماره حساب اعلام کند و مدارک شناسایی‌اش را در اختیار مسوولان مربوطه قرار بدهد. پس از طی مراحل احراز هویت و تایید آنها، کد بورسی در اختیار فردی که به سن ۱۸ سالگی رسیده است، قرار می‌گیرد.